به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۷ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب : ۱۸۰۱۱۵

اعلام جزئیات طرح ملی مسکن

گروه اقتصادی: طرح ملی مسکن که می توان ان را طرح ویژه دولت دوازدهم برای ایجاد ثبات دربازار مسکن دانست به زودی واردمرحله اجرایی خواهد شد.
اعلام جزئیات طرح ملی مسکن
پیش از این با بحرانی شدن وضعیت در بازار مسکن و انفجار قیمت ها در بازار اجاره، طرح های متعددی در خصوص اجرای پروژه های مسکنی در کشور ارائه شد.طرح ملی مسکن پس از طرح، در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و جزییاتی از آن از سوی مجلس و دولت مورد بررسی قرار گرفت. طرح اقدام ملی برساخت ۲۰۰ هزار واحد توسط شهرهای جدید، ۱۰۰هزار واحد توسط بنیاد مسکن و ۱۰۰ هزار واحد توسط شرکت بازآفرینی شهری، دلالت دارد. پیش بینی شده است در شهرهای جدید تولید و احداث مسکن به روش مشارکتی باشد.در این شیوه شرکت عمران شهرهای جدید با همکاری انبوه‌سازان یا توسعه‌گران به ساخت واحدهای مسکونی در شهرهای جدید اقدام می‌کند. زمین و پروانه از شرکت عمران شهرهای جدید به انبوه‌سازان و توسعه‌گران، ارایه و در مقابل سرمایه‌گذاری و ساخت نیز توسط انبوه سازان انجام می‌شود. رییس انجمن انبوه سازان در این خصوص گفته است: معتقد هستیم که طرح اقدام ملی وساخت ۴۰۰ هزار واحد هم در چند سال آینده تاثیر خود را بر کنترل بازار اجاره نشان خواهد داد.

ایرج رهبر در خصوص میزان تاثیرگذاری این طرح بر کنترل قیمت خانه نیز گفت: برنامه اقدام ملی برای خانه دار شدن قشر متوسط و متوسط به پایین است و در این طرح خانه های لوکس و لاکچری ساخته نمی شود. در این طرح زمین های دولتی وارد ساخت و ساز می شود و این خانه ها با هزینه های کمی ساخته می شود تا اثر بیشتری بر کنترل قیمت نهایی آن داشته باشیم.این کارشناس مسکن در خصوص اینکه طرح مسکن استیجاری چقدر می تواند به ضابطه‌مند کردن نرخ اجاره کمک کند نیز گفت: هر نوع تولید مسکن با هر اسمی به متعادل شدن قیمت ها کمک می کند چرا که باعث تعدیل در بازار عرضه و تقاضا خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم برای افرادی که قدرت خرید خانه را ندارند گامی برداریم باید تسهیلات به ساخت داده شود؛ تسهیلات نباید به خریدار داده شود.رهبر در پاسخ به این سوال که همه نگران هستند که خانه های طرح اقدام ملی در نهایت گران فروخته شود، گفت: این خانه ها با مشارکت دولت و کمک بخش خصوصی ساخته می شود و سرمایه را دولت به شکل زمین یا پروانه در اختیار سرمایه گذار می‌گذارد. درصدی از این خانه ها به دولت تعلق داردکه نمی تواند بیشتر از ۱۰ درصد گران کند و سود طرف سازنده هم نباید ۱۵ درصد بیشر باشد.هم اکنون سالیانه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار واحد از برنامه ساخت خانه عقب هستیم.بر اساس گزارش های اعلامی از سوی وزیر کشور ۵۰ درصد درآمد خانوار در حوزه مسکن مصرف می شود. رییس کل بانک مرکزی معتقد است با ورود به ساخت و ساز در قالب طرح ملی مسکن بازار به ثبات خواهد رسید و هزینه مسکن کاهش خواهد یافت.
مرجع : خبرآنلاین
برچسب ها: بازار مسکن