به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۷ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : ۱۸۰۱۱۷
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران:

تولید اورانیوم از مرز ۳۰۰کیلوگرم عبور خواهد کرد

گروه سیاسی: سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تولید اورانیوم تا ۱۰ روز آینده (ششم تیرماه) از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهد کرد. این در حالیست كه مطابق توافق اتمی (برجام)، ذخایر ایران همواره باید کمتر از ۳۰۰ کیلو باشد.
تولید اورانیوم از مرز ۳۰۰کیلوگرم عبور خواهد کرد
«بهروز کمالوندی» روز دوشنبه در محل مجتمع آب سنگین اراک در جمع خبرنگاران افزود: تولید اورانیوم ۴ برابر شده و شمارش معکوس برای گذشت از مرز ۳۰۰ کیلوگرم آغاز شده است. وی ادامه داد: از امروز به مدت ۱۰ روز یعنی تا ششم تیرماه از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهیم کرد. به محض اعلام، سرعت غنی سازی را سریع‌تر خواهیم کرد. در حوزه آب سنگین پیشرفت‌های ارزشمندی شکل گرفته که نمونه بارز آن در حوزه بهداشت و درمان و تشخیص بیماری‌ها است. وی ادامه داد: برای اروپایی‌ها هنوز فرصت هست اما اگر بیشتر فرصت می‌خواهند معنی آن این است که یا نمی‌توانند یا نمی‌خواهند به تعهداتشان عمل کنند.

کمالوندی بیان کرد: اروپایی‌ها اظهار عجز کردند که توانایی انجام تعهدات را ندارند و جمهوری اسلامی بیشتر از این صبر نخواهد کرد. پس از انجام دو اقدام انجام شده بر اساس گام اول بیانیه شورای عالی امنیت ملی، انجام اقدامات گام دوم (عبور از میزان غنی سازی ۳.۷ درصد) بیش از یک یا دو روز زمان نخواهد برد. کمالوندی اظهار داشت: اگر برای کشورهای اروپایی مهم است برجام را حفظ کنند باید تلاش خود را بکنند و اقدامات جمهوری اسلامی کانلا در چارچوب برجام است. وی تصریح کرد: سناریوهای مختلف در اختیار مسئولان نظام قرار دارد و «اورهال» خوبی روی کارخانه آب سنگین انجام شده و آمادگی افزایش ظرفیت بیش از این است.

کمالوندی افزود: اگر تا ۲ ماه و نیم آینده بازار نداشته باشیم ذخایر آب سنگین می‌تواند از ۱۳۰ تن هم بگذرد.
وی گفت: آنچه در برجام پذیرفتیم این بود که اورانیوم مازاد به بازارهای بین المللی عرضه شود اما ممکن است ما دیگر این عرضه را متوقف کنیم و این در حالی است که در زمانی که خیلی هم دور نیست می‌توان تمام آب سنگین تولید شده را به مصرف برسانیم. سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان کرد: همه امکانات برای حرکت با شتاب در حوزه صنعت هسته‌ای و کمک به توسعه اقتصادی کشور وجود دارد.