به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۷ ساعت ۱۷:۰۲
کد مطلب : ۱۸۰۱۲۵
سخنگوی قوه قضاییه خبر داد:

دستور رئیس قوه قضائیه برای بررسی قتل یک زندانی سیاسی+اطلاعیه سازمان زندان‌ها

گروه سیاسی: سخنگوی قوه قضائیه با تشریح جزئیات مضروب و به قتل رسیدن مرحوم علیرضا شیرمحمدعلی، از دستور رئیس قوه قضائیه به سازمان زندان‌ها و دادستانی کل کشور برای بررسی قصور احتمالی مأموران خبر داد.
دستور رئیس قوه قضائیه برای بررسی قتل یک زندانی سیاسی+اطلاعیه سازمان زندان‌ها
در پی انتشار اطلاعیه روابط عمومی سازمان زندان‌ها در مورد علت کشته شدن یک زندانی در زندان تهران بزرگ، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در مورد حادثه زندان تهران بزرگ و قتل مرحوم علیرضا شیرمحمدعلی به بیان توضیحاتی پرداخت. وی در ابتدای این توضیحات گفت: پرونده قتل مرحوم علیرضا شیرمحمدعلی با حساسیت و جدیت تمام توسط دادسرای عمومی و انقلاب رسیدگی و همانند برخی پرونده‌های ویژه دیگر با گذشت ۴۸ ساعت از وقوع قتل، تحقیقات دادسرایی آن انجام و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان تهران ارجاع و در دادگاه نیز به صورت ویژه و در حداقل زمان قانونی رسیدگی خواهد شد، این پرونده دو متهم دارد. متهم ردیف اول متهم به قتل عمدی و نیز متهم ردیف دوم، متهم به معاونت در قتل عمد می‌باشد.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: زندان تهران بزرگ، بزرگترین مجموعه ندامتگاهی کشور است که اکنون افزون بر ۱۲ هزار زندانی در آن نگهداری می‌شود و زندانیان این مجموعه در گروه‌های مختلف و با لحاظ تعداد زیاد اندرزگاه‌ها، طبقه‌بندی می‌شود. هم اکنون حدود ۱۳۰ زندانی امنیتی در اندرزگاه‌های ویژه زندانیان امنیتی این زندان نگهداری می‌شوند، که ۱۷ نفر از آن‌ها در یک اندرزگاه اختصاصی اقامت داشته که مرحوم علیرضا شیرمحمدعلی یکی از آن‌ها بوده و در مجاورت آن‌ها و به صورت مجزا دو زندانی دیگر که حدود یک سال و نیم قبل از زندان رجایی شهر به زندان تهران بزرگ منتقل شده، اقامت داشته‌اند، که به صورت نوبه‌ای و مجزا از هواخوری مشترک استفاده می‌نمودند.
رئیس کل دادگستری استان تهران همچنین با بیان اینکه مقتول در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ به بند امنیتی زندان تهران بزرگ منتقل و قاتل و همدست او از آبان ۱۳۹۶ در این زندان بوده‌اند اظهار داشت: در روز حادثه قاتل و همدست وی به جهت لزوم تعمیر سرویس بهداشتی محل اقامت آنان در هواخوری بوده و متهمان و محکومان امنیتی در اتاق‌های محل اقامت خویش بوده‌اند. همزمان با توزیع غذای زندانیان و باز شدن درب محل نگهداری قاتل و همدستش، آن‌ها به سمت اتاق زندانیان هجوم برده و با استفاده از تیزی دست‌ساز و قطعه‌ای از سرامیک سرویس بهداشتی در حال تعمیر، صدماتی را به مقتول وارد و وی را مضروب می‌کنند که پس از انتقال به بیمارستان مقتول فوت می‌نماید.
سخنگوی قوه قضائیه در پایان تاکید کرد: علاوه بر رسیدگی ویژه به پرونده قتل، حسب دستور ریاست معظم قوه قضائیه، مقرر گردید هم از ناحیه سازمان زندان‌ها و هم از سوی دادستانی کل کشور دو تیم مجزا در مورد سهل‌انگاری یا قصور احتمالی مأمورین مربوط، بررسی دقیق انجام داده و نتیجه به ایشان گزارش و در صورت محرز شدن تخلف یا جرم، برخورد قاطع و مناسب انجام پذیرد.

اطلاعیه روابط عمومی سازمان زندان ها
روابط عمومی سازمان زندان ها درباره فوت یکی از زندانیان در مجتمع ندامتگاهی تهران بزرگ اطلاعیه‌ای به شرح ذیل صادر کرد.
بدینوسیله توضیحات لازم به محضر ملت شریف ایران می‌رسد:
1) مجتمع ندامتگاهی تهران بزرگ در حال حاضر محل نگهداری تعدادی از متهمان و محکومان جرائم علیه اشخاص، جرائم علیه اموال و مالکیت و جرائم علیه امنیت و آسایش عمومی است ، لذا طرح این موضوع که آن ندامتگاه صرفاً محل نگهداری زندانیان خطرناک باشد موضوع صحیحی نیست.
2) از گذشته تاکنون موضوع تفکیک محکومان از متهمان و طبقه‌بندی زندانیان بر اساس نوع جرائم آنان ، اجرا شده است ، لذا این تصور که زندانیان جرائم امنیتی با سایر مجرمین از جمله افراد شرور و خطرناک در یک مکان و در کنار یکدیگر نگهداری می شوند امری نادرست است.
3) در حادثه اخیر، محل نگهداری زندانی مقتول علیرضا شیرمحمدعلی متهم به جرائم امنیتی در کنار سایر متهمان جرائم امنیتی بوده و در نتیجه سایر متهمان و محکومان جرائم دیگر در این محل حضور نداشتند.
4) زندانی متهم به قتل بنام «م.خ» به همراه زندانی دیگر به نام «م.ش» به دلیل تخلفات داخل زندان، به طور کاملاً مجزا در محل مستقل نگهداری می‌شدند، هرچند این محل دارای هواخوری مشترک با محل نگهداری متهمان امنیتی بوده ولیکن نحوه استفاده و دسترسی به هواخوری در ساعات مشخص به صورت مستقل صورت می گرفته است.
5) در روز حادثه، برای رفع ایراد سیستم فاضلاب بهداشتی محل نگهداری دو نفر فوق الذکر ، نامبردگان به هواخوری هدایت که در همین اثنا با گشوده شدن درب محل نگهداری زندانیان امنیتی برای توزیع غذا ، متهمان به دلیل حضور در هواخوری از فرصت پیش آمده سوء استفاده کرده و به سرعت وارد حریم نگهداری زندانیان امنیتی شده و ظرف مدت زمانی کمتر از دو دقیقه، علیرضا شیرمحمدعلی را مورد ضرب و جرح قرار داده که نهایتاً با حضور عوامل زندان و انتقال مصدوم به بیمارستان خارج از زندان، اقدامات پزشکی فاقد نتیجه بوده و نامبرده در بیمارستان فوت می‌کند.
لازم به ذکر است علاوه بر پیگیری جرائم متهمان مذکور ، بلافاصله موضوع قصور یا تقصیر احتمالی مأمورین و مسئولین مجتمع ندامتگاهی تهران بزرگ در دستور رسیدگی قرار گرفته که نتایج آن متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.