به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۷ ساعت ۱۷:۵۲
کد مطلب : ۱۸۰۱۲۹

تمجید برنده نوبل ادبیات از سریال «چرنوبیل»

گروه فرهنگ و هنر: «سوتلانا الکسیویچ» نویسنده برنده نوبل که بخش عمده‌ای از سریال «چرنوبیل» الهام‌گرفته از کتاب اوست معتقد است این سریال پنج‌قسمتی درک افراد را درباره حادثه چرنوبیل به کلی تغییر داده است.
تمجید برنده نوبل ادبیات از سریال «چرنوبیل»
«سوتلانا الکسیویچ» نویسنده ۷۱ ساله اهل بلاروس که در سال ۲۰۱۵ موفق به کسب جایزه نوبل ادبیات شد در گفت‌وگو با سرویس رادیو اروپا اظهار کرد که شبکه «HBO» آمریکا برای ساخت سریال «چرنوبیل» بر اساس کتاب «صداهایی از چرنوبیل» به سراغ او آمده اما او پیشنهاد آن‌ها را نپذیرفته است.با این وجود، سریال پنج‌قسمتی «چرنوبیل» که فاجعه تأسف‌بار اتمی در نیروگاه چرنوبیل اوکراین در سال ۱۹۸۶ را به تصویر می‌کشد مورد توجه فراوان قرار گرفته است و «الکسیویچ» نیز از این قاعده مستثنا نیست.«الکسیویچ» درباره این سریال می‌گوید: واقعاً مرا تحت تأثیر قرار داد و اثر بسیار قدرتمندی است. چیزی در زیبایی‌شناسی آن وجود دارد که خودآگاه مدرن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این سریال، ترس، استدلال و زیبایی هر کدام به اندازه‌ای وجود دارد.او همچنین می‌گوید بلاروسی‌هایی که در نتیجه انفجار بزرگ رآکتور شماره ۴ در ۲۶ در آوریل ۱۹۶۸ صدمه زیادی دیدند حالا با دیدن این سریال به خوبی به عمق فاجعه پی می‌برند. این سریال موجب شده درک بلاروسی‌ها نیز از این تراژدی به طور کلی تغییر کند.

این نویسنده برنده نوبل در بخش دیگری از صحبت‌هایش از «یوهان رنک» کارگردان سوئدی این مینی‌سریال به سبب انتخاب‌هایش و آگاهی کامل از محیط پیرامون تمجید کرده است.«کریگ مازن» نویسنده فیلمنامه و تهیه‌کننده مینی‌سریال «چرنوبیل» نیز کتاب «صداهایی از چرنوبیل» نوشته «سوتلانا الکسیویچ» را ستایش کرده و می‌گوید: حقایق تاریخی و علمی فراوانی را از منابع مختلف برای این پروژه استخراج کردیم اما کتاب «صداهایی از چرنوبیل» اثری بود که همیشه برای پیدا کردن زیبایی و اندوه به آن بازمی‌گشتم.بخش‌هایی از سریال «چرنوبیل» به طور مستقیم برگرفته از کتاب «صداهای از چرنوبیل» است که همین امر موجب شده «الکسیویچ» درباره رعایت کپی‌رایت اثرش با تولیدکنندگان این مینی‌سریال تماس بگیرد.

«الکسیویچ» می‌گوید در ابتدا حتی رسانه‌های روسی نیز بازخورد بسیار مثبتی به سریال نشان دادند و پس از آن احتمالاً به دستور کرملین، ناگهان رویکرد بسیار میهن‌پرستانه‌ای اتخاذ کردند. این خبر را هم شنیدم که روسیه قصد دارد سریال خود را براساس حادثه «چرنوبیل» بسازد و در آن به موضوع تعقیب جاسوسان آمریکایی در نیروگاه هسته‌ای می‌پردازد.قسمت نخست سریال «چرنوبیل» که روایتگر فاجعه هسته‌ای آوریل ۱۹۸۶ در اوکراین و تلاش‌های بی‌سابقه برای پاک‌سازی آن است در تاریخ ۶ می ۲۰۱۹ رونمایی شد و پس از آن به ترتیب در ۱۳، ۲۰ و ۲۷ می قسمت‌های دوم تا چهارم آن از سوی شبکه «HBO» منتشر شد. قسمت پنجم و نهایی این سریال نیز در تاریخ سوم ژوئن (۱۳ خرداد) عرضه شد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: ادبیات