به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۷ ساعت ۱۷:۲۵
کد مطلب : ۱۸۰۱۳۰

واکنش اروپا و اسرائیل به تصمیم برجامیِ ایران

گروه بین‌الملل: انگلستان، آلمان، اسرائیل و روسیه به دور جدید کاهش تعهدات برجامی ایران واکنش نشان دادند.
به گزارش یورونیوز، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از قدرتهای جهان خواست تا تحریم‌های بیشتری را علیه ایران به اجرا بگذارند. او گفت: «اگر ایران تهدیدات خود را عملی کند، آنگاه جامعه بین‌الملل باید بسرعت تحریم‌های از پیش تعیین شده را به اجرا بگذارد.» دولت آلمان نیز از ایران خواست توافق هسته‌ای امضا شده با قدرتهای بزرگ را حفظ کند. سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد: «از ایران می‌خواهیم تعهداتش را چهارچوب برجام را بطور کامل اجرا کند.»

روسیه در واکنش به خبر کاهش تعهدات برجامی ایران و عبور از سقف تولید ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده، اعلام کرد که ایران تاکنون به محدودیتهای بین‌المللیِ توافق شده دربارۀ غنی سازی اورانیوم پایبند بوده است و مسکو از هرگونه بیانیه‌ای مبنی بر قصد ایران برای انجام کاری خلاف این تعهد، بی‌خبر است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: «من چنین بیانیه‌ای را ندیده‌ام!»

سخنگوی انگلستان در واکنش به کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: اگر ایران تعهدات برجامی خود را نقض کند انگلستان تمام گزینه‌های موجود در مورد ایران را بررسی خواهد کرد. وی افزود: نگرانی‌های ما در مورد کاهش تعهدات برجامی ایران روشن است. اگر ایران نتواند تعهدات خود را اجرا کند، همه گزینه‌ها برای برخورد با ایران در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

استف بلک، وزیر خارجه هلند نیز که برای شرکت در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرده بود، گفت: «توافق هسته‌ای ایران باید متناسب با محتوای این پیمان مورد قضاوت قرار بگیرد. بنابراین بسیار مهم است که از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعیین شود که آیا ایران همچنان به معیارهای این توافق پایبند است و تا زمانی که این پایبندی وجود داشته باشد، باید این توافق را حفظ کنیم.»