به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۷ ساعت ۲۲:۱۲
کد مطلب : ۱۸۰۱۴۳

محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق مصر، درگذشت

گروه بین‌الملل: محمد مرسی، رئیس‌جمهور سابق مصر امروز دوشنبه ۲۷ خرداد در بیمارستانی در پایتخت مصر، قاهره، درگذشت.
محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق مصر، درگذشت
 به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع  دادگستری و امنیتی مصر، مرسی پس از اینکه در یک جلسه دادگاه که روز دوشنبه برگزار شد، بیهوش شد و پس از انتقال  به بیمارستان درگذشته است. او در زمان مرگ ۶۸ سال داشت. یک منبع وابسته به دادگستری مصر گفته است: «مرسی بعد از اینکه ۲۰ دقیقه در برابر قاضی در جلسه دادگاه صحبت کرد، بیهوش شد و برزمین افتاد. او به سرعت به بیمارستان منتقل شد و پس از مدت کوتاهی در بیمارستان جان خود را از دست داد.» محمد مرسی از سران تشکل اخوان‌المسلمین محسوب می‌شود، که فعالیت آن در مصر ممنوع اعلام شده است. در نخستین انتخابات پس از سرنگونی حسنی مبارک به عنوان رئیس جمهوری مصر انتخاب شد. گروه‌های سیاسی و محافل اجتماعی مصر مرسی را به تمایلات اسلام افراطی متهم کردند و مردم را به مبارزه علیه او فرا خواندند. به دنبال تظاهرات گسترده‌ی هواداران حکومت سکولار، ارتش مصر به ریاست عبدالفتاح سیسی، دست به کودتا زد.

پس از تظاهرات و درگیری‌های خونینی که در قاهره و دیگر شهرهای بزرگ مصر علیه مرسی و سیاست‌های سرگوبگرانه‌ی او رخ داد، نظامیان مصری تابستان ۲۰۱۳ قدرت را در دست گرفتند و مرسی و اعضای ارشد اخوان‌المسلمین را به زندان انداختند. رئیس جمهوری معزول متهم شده بود که ۶ سال پیش به یک مقام قضائی توهین کرده است. بنا به گفته دادستانی، آقای مرسی در سال ۲۰۱۳ در جریان یک سخنرانی تلویزیونی یک قاضی را متهم کرده بود که بر تقلبات انتخاباتی چشم بسته است. به نظر دادگاه این گفته آقای مرسی مصداق "نفرت‌پراکنی" بوده است.
پیش‌تر، مرسی در دادگاهی به اعدام و سپس به حبس ابد محکوم شده بود.
 لغو حکم اعدام محمد مرسی
دادگاه تجدید نظر مصر در سال ۲۰۱۶  حکم اعدام مرسی را لغو کرد. محمد مرسی و شماری از رهبران اخوان‌المسلمین سال ۲۰۱۵ در پرونده حمله به زندان، به اعدام و زندان‌های درازمدت محکوم شده بودند. دادستان مصر محمد مرسی را متهم کرده بود که در پی تحولات موسوم به بهارعربی در این کشور، با همکاری با اسلام‌گرایان فلسطینی "گروه حماس" و "حزب‌الله لبنان" طرح حمله به زندان و فرار را سازماندهی کرده است. رئیس‌جمهوری پیشین مصر به خاطر این حادثه که در جریان آن ظاهرا شماری از ماموران پلیس کشته شده بودند به اعدام محکوم شده بود.
برچسب ها: محمد مرسی