به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۸ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۱۸۰۱۸۰

یورگن هابرماس، فیلسوف آلمانی۹۰ ساله شد

گروه بین‌الملل: یورگن هابرماس، فیلسوف و جامعه شناس نامدار و برجسته آلمانی نهمین دهه زندگی پر فراز و نشیب خود را آغاز کرد.  
یورگن هابرماس، فیلسوف آلمانی۹۰ ساله شد
روز سه‌شنبه، ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) زادروز یورگن هابرماس، فیلسوف و جامعه‌شناس برجسته آلمانی است. یک روز پیش از برگزاری جشن تولد این شخصیت بین‌المللی، پیام‌های تبریک از چهارسوی جهان به سوی آلمان سرازیر شده‌اند.  فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهوری فدرال آلمان در پیام خود از هابرماس به خاطر تلاش او برای حفاظت از "دموکراسی لیبرال" در زادگاهش و تقویت همبستگی در اتحادیه اروپا قدردانی کرده است. خانم مونیکا گروترز، وزیر مشاور در امور فرهنگی آلمان، هابرماس را فردی شخصیتی نامیده است که با عشق فراوان برای "وطن‌پرستی مبتنی بر قانون اساسی" مبارزه کرده و می‌کند. در آستانه نودمین سالروز تولد فیلسوف آلمانی، "زورکمپ"، یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین انتشاراتی‌های آلمان اعلام کرد که تازه‌ترین کتاب هابرماس در یک هزار و هفتصد صفحه را به‌زودی منتشر می‌کند.
"واژه پرداز جمهورى"
این نظریه‌پرداز تاثيرگذار معاصر، از وارثان سنت نظریه‌پردازی انتقادی است كه نقش ويژه‌اى در تعيين و تقرير شناخت‌شناسی مدرنتیه و تجزیه و تحلیل تحولات اجتماعی جوامع پیشرفته صنعتی دارد. در آلمان هابرماس را "واژه‌پرداز جمهورى" نیز خوانده‌اند. او در مقايسه با ديگر روشنفكران آلمانى، بيشتر در سياست دخالت كرده و در لحظه‌هاى خطير همانند "وجدان بيدار جامعه" اظهار نظر نموده و هشدار داده است. تعميق دموكراسى، روادارى، حمايت از شان انسان در برابر بيشينه‌خواهى‌هاى تكنولوژى ژن، دفاع از صلح و تفاهم ميان فرهنگ‌ها و ملت‌ها از موضوع‌هايى بوده‌اند كه هابرماس با روشنگرى انتقادى خود بدان پرداخته و در پهنه همگانى به بحث گذاشته است.
هابرماس در ایران
روشنگر آلمانی در ايران نيز شناخته شده است و از او چند کتاب و مقاله‌ پراكنده به فارسی برگردانده‌اند؛ از جمله "مهندسی ژنتیک و آینده‌ سرشت انسان" توسط یحیی امامی، "جهانی شدن و آینده‌دمکراسی" توسط کمال پولادی و "دگرگونی ساختارهای عمومی" توسط جمال محمدی.  کتابی از رابرت هولاب با عنوان "نقد در حوزه‌ی عمومی" در معرفی اندیشه‌های هابرماس توسط حسین بشیریه به زبان فارسی منتشر شده است.

یورگن هابرماس در سال ۱۹۸۱ به ايران سفر كرد و پس از بازگشت خود به آلمان در مصاحبه‌اى با روزنامه "فرانكفورتر آلگماينه تسايتونگ" گفت، برخلاف تصورش، در گفت‌وگوهايى كه با روشنفكران ايرانى در باره مسائل فلسفى و سياسى داشته، متوجه شده است كه آگاهى ايرانيان در باره غرب به مراتب بيشتر از آگاهى غربيان در باره ايران است و اينكه روشنفكران ايرانى آزادانه و بى‌خويشتندارى در باره مسائل گوناگون بحث مى‌كنند. روشنفکر برجسته آلمانی جايزه‌های علمی و فلسفی گوناگونی دریافت کرده است؛ از جمله جایزه "جان کلوگه"، جایزه‌ هگل، جایزه‌ فروید، جایزه‌ آدورنو، جایزه كيوتو و جايزه صلح ناشران كتاب آلمان.
برچسب ها: یورگن هابرماس