کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آموزش زدگی آفت نظام تعلیم و تربیت‌

ایسنا , 28 خرداد 1398 ساعت 11:20

گروه جامعه: معاون پرورشی و فرهنگی در گردهمایی مشترک مدیران کل و معاونان سازمان نوسازی مدارس با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی نتیجه غفلت و توجه به حاکمیت آموزشی بوده است، گفت: آموزش زدگی آفت نظام تعلیم و تربیت ‌شده است.


علیرضا کاظمی در گردهمایی مشترک مدیران کل و معاونان سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در اردوگاه شهید باهنر با اشاره به اینکه ‌توجه به رویکردهای قرآنی برای ما نعمت است، اظهار کرد: برای دستیابی به مکارم اخلاقی باید روی نفسمان پا بگذاریم اما نه تنها مکارم اخلاقی بلکه آداب و اخلاق هم کمرنگ شده است.وی افزود: سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش رویکردی تربیتی و فرهنگی دارد و بزرگ‌ترین چرخش آن از نظام آموزشی به تربیتی است.همچنین مدرسه به‌عنوان اصلی‌ترین اما نه تنهاترین، رکن مطرح است.معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش ‌و پرورش اظهار کرد: سند تحول بنیادین باید در موضوعات فضا، معلم و کتاب درسی تجلی یابد.

کاظمی تصریح کرد: به‌طورمعمول آمادگی برای زندگی آینده در فضاهای غیرمدرسه‌ای شکل می‌گیرد و از این منظر اردوگاه‌ها اهمیتی والا پیدا می‌کنند.اکنون 1132 کانون فرهنگی تربیتی، ۷۵۰مرکز مشاوره و ۳۵۰ اردوگاه داریم البته باید فضای بیشتری برای فعالیت‌های پرورشی و تربیتی شکل گیرد تا دانش‌آموزان از آسیب‌های اجتماعی در امان باشند.معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌ و پرورش افزود: امروزه آسیب‌های اجتماعی نتیجه غفلت و توجه به حاکمیت آموزشی بوده است. آموزش زدگی آفت نظام تعلیم و تربیت‌ شده است.

در استان‌ها امکانات و املاکی داریم که کسی در آن نیست
به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی آموزش‌ و پرورش،  همچنین سعید طاهری - رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه - در این گردهمایی سه روزه  اظهار کرد: آموزش و پرورش با دو دسته چالش‌های بیرونی و درونی مواجه است که حوزه چالش‌های درونی شامل مسائل محتوایی، نیروی انسانی،  فضا و تجهیزات و منابع است.وی ادامه داد: در حوزه فضا و تجهیزات در استان‌ها امکانات و املاکی داریم که کسی در آن نیست. به عنوان مثال در ایلام ۱۲۰ فضا داریم که در اختیار آموزش و پرورش نیست.

ضرورت تلاش برای مجتمع سازی مدارس
طاهری نامولد بودن دارایی‌ها را از دیگر چالش‌ها دانست و اظهار کرد: اکنون ۴۳ درصد مدارس زیر ۵۰ نفر هستند که این نشان می‌دهد با  فقدان نگاه اقتصادی در آموزش و پرورش مواجه هستیم. در موضوع فضا و تجهیزات باید سراغ طراحی مدارسی برویم  که مجتمع‌سازی کنیم. اولویت در سازمان برنامه هم اینگونه است. در واقع در شهرهای بزرگ نیاز به مجتمع‌های آموزشی با صرفه اقتصادی داریم و اکنون ۵۲مجتمع را راه‌اندازی کردیم.رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه اعتبارات از ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۳ به ۳۰۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ رسیده است، گفت: طی دو سال اخیر سهم اعتبارات پروژه‌های مشارکتی خیرین از ۱۷۸میلیارد تومان به ۱۰۰۰میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.وی ادامه داد: برای ۱۰۰۰ زمین چمن مصنوعی به منظور شاداب سازی  تامین اعتبار و قرار شد ۵۰۰ زمین چمن دیگر هم در دستور کار باشد.طاهری افزود: چهار سال قبل حدود ۱۵ درصد تخصیص اعتبارات عمرانی در آموزش و پرورش داشتیم اما در سال ۹۶ این رقم به ۶۶ درصد و در سال ۹۷ به ۱۱۰ درصد رسید که بااحتساب ابلاغ اعتبار  ۱۴۷ درصد تخصیص داشتیم.رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه افزود: اعتبارات هزینه‌ای آموزش وپرورش ۲۹ برابر و اعتبارات جاری ۳.۵ برابر افزایش  یافت که این نشان‌دهنده نگاه مثبت به آموزش و پرورش است.

انجام آمایش سرزمینی مکان یابی مدارس
طاهری همچنین به موضوع مکان‌یابی اشاره و تصریح کرد: قراردادی با دانشگاه خواجه نصیرمنعقد کردیم تا متناسب با آمایش سرزمین مکان یابی مدارس انجام شود و امیدوارم طبق وعده‌ای که دادند تا پاییز این اتفاق بیفتد چراکه این موضوع به کیفیت مدرسه‌سازی کمک می‌کند.

حذف نشدن مدارس خشت و گلی هیچ توجیهی ندارد
وی با اشاره به اینکه وجود مدارس خشت و گلی زیبنده کارنامه ۴۰ ساله سازمان نوسازی مدارس نیست،  تصریح کرد: هیچ توجیهی ندارد که بگویند نتوانستیم این مدارس را جمع کنیم و این موضوع یک نمره منفی در کارنامه مدیریتی هر فردی است.رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی حرفه ای سازمان برنامه و بودجه با اشاره به جمع آوری بخاری‌های نفتی از مدارس افزود: ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار آن به طور ۱۰۰ درصد تخصیص یافت و امیدوارم بتوانیم بخاری‌ها را جمع کنیم.طاهری در ادامه اظهارکرد: با وجود افزایش اعتبارات منابع استانی سازمان نوسازی مدارس روند کاهشی داشت و در استان یزد با وجود سرانه مناسب آموزشی درصد اعتبارات استانی بالا رفته است که جای تشکر دارد.وی افزود: طبق گفته سازمان نوسازی مدارس منتظریم که  ۱۲ تا  ۱۵ هزار کلاس درس تا مهرماه آماده می‌شود و خوشبختانه تمام پروژه‌های نیمه تمام در کشور فعال شده که آن هم به دلیل تزریق اعتبارات سال گذشته است.رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی حرفه ای سازمان برنامه و بودجه یکی دیگر از انتظارات را مولد کردن دارایی‌ها دانست و گفت:  تعداد زیادی املاک داریم که باید ساماندهی کنیم و مکلف به تبدیل به احسن شدن آن هستیم و اکنون در استان‌ها نسبت به شناسایی املاک اقدام کردیم.

طاهری در ادامه اظهارکرد: ممکن است آموزش وپرورش درگیر مسائل جاری باشد بنابراین سازمان نوسازی مدارس باید نسبت به شناسایی املاک اقدام کند. ممکن است بگویند نسبت به برگشت منابع نگرانیم اما ضمانت می‌کنیم که اگر املاک را بفروشند پول آن را به‌صورت تضمینی به استان‌ها برمی‌گردانیم.رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی حرفه ای سازمان برنامه و بودجه افزود: نگاه سازمان برنامه و بودجه به آموزش وپرورش چون متولی تعلیم و تربیت است و آموزش محور توسعه است، معلم را به عنوان انباشت سرمایه انسانی لحاظ می کنیم اما اگر  ۴۱ درصد مدارس را با همان کیفیت با هزینه حداقلی به مدارس بزرگ تبدیل کنیم از نظر اقتصادی مفید است. هرچند که سند تحول بنیادین هم به وارد کردن نگاه اقتصادی به مجموعه آموزش وپرورش توجه دارد.طاهری با اشاره به اینکه مدارس غیردولتی اکنون یک تهدید محسوب می‌شوند،اظهارکرد: در تهران و شهرهای بزرگ برخی مدارس را با مشارکت با شهرداری‌ها بسازیم و شهرداری‌ها املاکی دارند که می توانند با در اختیار گذاشتن آن این کار بزرگ را انجام دهند و باید به این حوزه وارد شد و مدارس غیردولتی به فرصت تبدیل کرد.


کد مطلب: 180202

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/180202/آموزش-زدگی-آفت-نظام-تعلیم-تربیت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir