به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب : ۱۸۰۲۲
مقاله وارده

فواید گران‌سنگ تحریم‌ها براي ايران و ايراني!

وقتي ما حتی چوب بستی هم از خارج وارد مي‌کنیم!
گروه مقالات: قبل از اعمال تحریم‌هاي گسترده، عده‌اي از اقتدارگرایان و عده‌اي که از علم و فن آوری بی خبرند و مجذوب شعارهای احساساتی (تولید بومی علم، اقتصاد برتر، قدرت برتر منطقه، خودکفایی و...) هستند، تحریم‌ها را فاقد تاثرگذاری زیاد قلمداد مي‌کردند و دم اقتدار و قدرت برتر منطقه مي‌زدند. تحریم‌ها اعمال شد نه تنگه‌اي بسته شد و نه علم دانشمندان (فرضی) ما رو شد!
این روزها (شاید بهتر باشد بگوییم این ماهها و یا این سالها) همه ما اثرات منفی تحریم را با گوشت و پوست خود لمس کرده‌ایم. از چند برابر شدن قیمت خودرو، دارو، طلا گرفته تا لامپ و پنیر و پوشک بچه و.... اثرات زیانبار تحریم‌ها (گرانی، بیکاری و...) باعث شده روزانه بحث‌ها و خبرهای زیادی در این زمینه در جامعه رد و بدل شود. اما به نظرم جا دارد به فواید تحریم‌ها هم نگاهی داشته باشیم.

در جریان حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال 88، دوستی کلیپی را به بنده نشان داد که در آن، سخنران در زمینه رابطه درآمدهای نفتی و دموکراسی در ایران (ودیگر کشورها) صحبت مي‌کردد. مضمون سخنران نظرش بر این بود که افزایش درآمدهای نفتی در کشورهای نفت خیز باعث فاصله گرفتن حکومت‌ها از دمکراسی مي‌گردد. تاملی که با خودم در این نظریه داشتم به این نتیجه رسیدم افزایش درآمدهای نفتی (و دیگر درآمدهای مفت) اولا باعث مي‌شود حاکمان در برابر مردم پز دست آورد‌هاي اقتصادی بدهند و ثانیا جیره طرفدارن تندرو اقتدارگرایان، به موقع و بیش از اندازه پرداخت می شود و در نهایت دیوار آزدی خواهان در برابر زبان اقتدارگریان کوتاهتر مي‌گردد.

نظر به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران، مي‌توان به رابطه معکوس درآمدهای نفتی و میل به دمکراسی در جامعه ما اذعان کرد و مي‌شود گفت یکی از فواید تحریم همین نتایح انتخابات و رای مردم به دمکراسی خواهان در برابر انحصارطلبان مي‌باشد. اگر بخواهیم در خصوص فواید تحریم‌ها تاملی کنیم به نظرم مي‌توان به موارد گران سنگ زیر اشاره کرد:

1- افزایش آگاهی مردم:
تحریم‌ها باعث شده مردم حقایق را بهتر درک نمایند و حنای سو استفاده از احساسات ملی و دینی مردم کم رنگ تر شود. بیماری اقتصاد، وابستگی، اثرات منفی کله شقی سیاسی در امور بین الملل این روزها حداقل برای تحصیل کرده‌ها و قشر فرهنگی، دانشجو، کارمند و... عیان شده است.

2- آگاهی مسئولان:

متاسفانه در میان مسئولان هم عده‌اي زیادی از فن آوری و علوم اقتصادی و هم چنین علوم سیاسی سر در نمی آورند و مبنای کارشان تنها احساسات مي‌باشد. خیلی از مسئولان نمی دانند فن آوری ساخت یک تلویزیون جعبه‌اي هم در ایران بومی نشده است چه برسد به علوم پیشرفته. فرصتی پیش آمده است تا مسئولان آگاه شوند مونتاژ دست آوردهای علمی غربی‌ها و یا افزایش مقالات‌اي اس‌اي (آن هم به دلایلی از جمله فرار دانشجویان از ایران) به معنی بومی سازی علوم نمی باشد. از این رو تحریم‌ها باعث شده است بعضی از مسئولان از اوضاع مطلع شوند. به عنوان نمونه یکی از سران قوا در یک سخنرانی با تعجب اعلام کرد ما حتی چوب بستی هم از خارج وارد مي‌کنیم!

3- شناسایی مشکلات:

در کنار افزایش آگاهی مسئولان و مردم، این تحریم‌ها باعث شد آمار واردات، صادرات و مشکلات به عنوان مثال در زمینه تولید دارو، خودرو، کشاورزی، صنعت، دامپروری و همچنین مشکلات انزوای سیاسی به صورت جدی بررسی گردد و همچنان که طبق مثلی در علم پزشکی تشخیص بیماری پنجاه درصد کار است، ان شاالله این شناسایی مشکلات در آینده مبنای برنامه ریزی دولت‌ها و نظام قرار گیرد.

۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۱۱:۲۹
نام نویسنده مقاله فراموش شده است! (145588)
(امین)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۱۱:۳۹
نرود میخ آهنین بر سنگ.اقتدارگرایان هیچ اهمیتی به ایران و ایرانی نمی دهند و دلشان برای کشور و مردم نمی سوزد(حتی اگر تحریم کامل ایران برقرار شود).اگر امروز احساس ترس و خطر کرده اند به این خاطر است که رانت ها و منافع خود را در خطر می بینند.
این وسط فقط مردم مظلوم و بی دفاع ایران هستند که باید هزینه های تحریم را از جیب خود پرداخت کنند و نفله می شوند. (145598)
۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۱۲:۰۹
انسانها باید به اندازه توانشان و درکشان صحبت کنند. وقتی خودشان علم ندارند و حقوق چند میلیونی می گیرند از کجا مطمئن هستند دانشمندان ایرانی با وجود تحریم ها باز به کار خود ادامه خواهند دادو مردم نیز در برابر گرانی و وضعیت بد اقتصادی حاصل از تحریم ها ایستادگی خواهند کرد!!!؟ (145610)
Soleimani
Norway
۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۱۲:۱۴
کاملا موافقم (145616)
خروس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۱۲:۱۹
احستم

خیلی عالی و شیوا نوشتید

ولی برای بعضی ها که بد نبوده

ولی مرغ رسید به 7500 هاااا (145621)
م بدمک :-(
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۱۲:۲۱
شعار سال 57

نه تاید میخوایم نه ریکا مرگ بر امریکا

شعار 92

نه تاید داریم نه ریکا کیهان میگه بگیم مرگ بر امریکا

شعار 1404

نه اب داریم نه غذا تاید ریکا رو بردا (145623)
۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۱۲:۳۲
ضمن تشکر از نویسنده مقاله نکته ای که در این ارتباط خیلی مهمه اینه که تحریم ها باعث شد تا طبقه ای در جامعه که نه درد دین دارند نه درد انقلاب و نه درد ملی و نه درد وجدان با سواستفاده از همین اوضاع آشفته ضمن حفظ ظاهر وابستگی به نظام منافع اقتصادی سرشاری کسب کنن و نهایتاً هم با همین سرمایه های مادی سر از خارج از کشور دربیاورند.به بیان واضحتر اینکه متاسفانه بخش هایی از تصمیم گیرندگان نظام هنوز متوجه نشده اند که این افراد بظاهر مدعی نظام کلاه گشادی بر سر بیت المال و منافع ملی ما گذاشته اند. (145636)
۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۱۲:۵۴
کاملا موافقم!
یکی از جاهایی که تحریم دست دروغگوها را رو کرد صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی بود.
تاجایی که به یاد دارم در دولت احمدی نژاد چندین بار از دهان خود وزیر بهداشت شنیدم که ما 95 درصد داروها را در داخل کشور تولید می کنیم! اما تحریم ها نشان داد این ادعا چقدر صحت دارد، در واقع کارخانه های داروسازی ما هم مثل دیگر صنایع ما تنها مونتاژچی هستند و مواد اولیه دارو که اصل قضیه و ترکیب شیمیایی موثر است را از خارج وارد کرده و اینجا فقط آنها را به صورت قرص و کپسول و شربت در می آورند!
ما الان در صنعت نساجی یک وارد کننده تمام عیار شده ایم!
در حالی که تا 20 سال پیش کارخانه های چیت سازی متعددی داشتیم که نمونه آن نساجی قایمشهر و بهشهر است که هر دو ورشکست شدند. (145648)
۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۱۲:۵۸
یعنی بهار نیوز اندازه یه جو از سیاست چیزی نمیفهمه.اخه اگه این تحریم ها و مقاومت در برابر اونا نبود که الان اوباما تو سازمان ملل نمیگفت که ما حق ایران رو به رسمیت میشناسیوم و ما به دنبال تغیر نظام در ایران نیستیم.
زمان خاتمی خوب بود که خودمون رو ذلیل کرده بودیم از گفت و وی تمدن ها میگفتیم و بعدش میشدیم محور شرارت منطقه.
بس کن بهار سعی نکن با این مقالات چهره نا پاک اصلاحات رو تطهیر کنی.مردم خوب میدونن که 8 سال زمان خاتمی چقدر ملت خار شدن (145651)
۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۲۰:۳۶
این به رفتار اشتباه جمهوری خواهای جنگ طلب آمریکایی مربوط میشه رفتار خاتمی هیچ اشکالی نداشت.
در ضمن هر مقاومتی در هر موقعیتی مناسب نیست.
مردم کره شمالی که مثلا جلوی آمریکا وایساده خیلی از زندگی لذت می برن؟!
تو به تعطیلی کارخونه ها و ورشکسته شدن اقتصاد و فرو رفتن مردم در فقر می گی موفقیت؟! (145869)
سامان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۲۲:۰۲
می بینم الان چقدر گلی (145924)
ایرانبانو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۱۳:۲۱
اوا ما که دختر نوجوونمون تو زبرزمین خونشون انرزی هسته ای تولید می کرد!!!
اسنادش هم موجوده (145665)
۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۲۲:۰۱
اولین فایده تحریم ها این بود که ایرانیان بفهمند نفت سالهای سال سر سفره بوده و به محض اینکه از سر سفره برداشته شد اقتصاد به هم ریخت.
نکته دیگر اینکه ایرانیان بفهمند تاثیر تحریمها به علت این بود که تنبلی می کنند و کار همدیگر را راه نمی اندازند. اسم این تنبلی و عدم رسیدگی به کار مردم همون خود تحریمی است! یا علی (145923)