کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آیا گذشت زمان بر قدرت باروری مردان اثر دارد؟ 

یورونیوز , 29 خرداد 1398 ساعت 14:41


گروه علمی: عباراتی مانند «عجله کنید پیش از آنکه دیر شود» اغلب برای ترغیب زنان بالای سی سال به بچه‌دار شدن بکار می‌رود و در مقابل، مردها عباراتی چون «هنوز وقت زیادی دارید» را می‌شنوند.

نقش زمان در باروری زنان از گذشته‌های دور مشخص شده است. در مقابل، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بر خلاف باورهای گذشته زمان بر باروری مردان نیز اثر دارد و با بالارفتن سن قدرت باروری آنان نیز کم می‌شود. از دهه هفتاد میلادی میانگین سن پدر و مادر شدن افزایش چشمگیری یافته و از ۲۴ سال به حدود ۳۰ سال و بالاتر رسیده است. اکنون میانگین سن پدران در کشورهای اروپایی ۳۳.۴ سال است و از هر شش مرد یکی برای نخستین بار پس از ۴۰ سالگی پدر می‌شود.

بررسی نرخ باروری مردان در سنین مختلف نشان می‌دهد که میزان آن در ۴۰ سالگی نسبت به ۲۵ سالگی به نصف می‌رسد. همچنین افزایش سن مردان سبب می‌شود تا خطر سقط خودبه‌خود جنین، ابتلاء به سندروم داون، تولد زودرس نوزادان و برخی از بیماری‌های روانی در فرزندان آنها افزایش یابد. مشکل ناباروری مردان حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد مشکلات کلی ناباروری زنان و مردان را شامل می‌شود، در حالی که در باور عمومی جوامع، زنان مسئول اصلی ناباروری هستند. عوامل بسیاری از جمله سابقه خانوادگی، اختلالات مادرزادی، سبک زندگی و مصرف برخی داروها، استعمال دخانیات و نوشیدن بی‎رویه الکل در ناباروری مردان نقش دارند، اما سن نیز عامل مهمی در این باره محسوب می‌شود.
 
دکتر گیتا نارگوند، موسس و مدیر یک کلینیک باروری در بریتانیا معتقد است که رسانه‌های جمعی نقش مهمی در ترویج باورهای اشتباه در مورد ناباروری مردان دارند. به گفته وی زمانی که اخبار و تصاویر پدر شدن سلبریتی‌ها و مردان مشهور در سنین بالا با رنگ و لعاب بسیار منتشر می‌شود، این باور در ذهن مردم شکل می‌گیرد که ناباروری مردان با سن آنها مرتبط نیست. خانم نارگوند نقش آموزش مسائل مرتبط با باروری و سلامت جنسی مردان و زنان بسیار حیاتی می‌داند. به نظر او این آموزش باید از سنین مدرسه آغاز شود چرا که داشتن آگاهی کافی در این باره بر سلامت نسل‌های بعدی بسیار موثر است.


کد مطلب: 180343

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/180343/آیا-گذشت-زمان-قدرت-باروری-مردان-اثر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir