به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۹ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب : ۱۸۰۳۷۴
پمپئو: سربازانمان آماده پاسخ‌ دادن به تهدیدهای ایران هستند

آمریکا: بررسی آثار انگشت روی بدنه نفت‌کش

گروه بین‌الملل: ارتش آمریکا امروز چهارشنبه 19 ژوئن با اعلام این‌که حمله به نفت‌کش ژاپنی در دریای عمان به وسیله مینی دریایی شبیه مین‌های ایرانی صورت گرفته، از جمع‌آوری آثار انگشت از روی بدنه نفت‌کش به منظور باز کردن پرونده جنایی در این رابطه خبر داد.
آمریکا: بررسی آثار انگشت روی بدنه نفت‌کش
یکی از افسران در فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در جمع خبرنگاران در الفجیره امارات متحده عربی گفت: «حمله به نفت‌کش ژاپنی در دریای عمان با استفاده از مینی دریایی روی داد که شبیه مین‌های ایرانی است. اطلاعاتی بیومتری تا کنون جمع‌آوری کردیم که می‌توان از آن برای باز کردن پرونده‌ای جنایی برای مجازات عاملان حمله استفاده کرد». او در این باره توضیح داد که محققان، اقدام به برداشتن آثار انگشت از بدنه نفت‌کش ژاپنی کردند.
نیروی دریایی⁩ ⁧ارتش⁩ ⁧آمریکا⁩ ترکه‌های مین بازمانده از حمله به ⁧نفتکش‌⁩ کوکوکا کاریجس در ⁧دریای عمان⁩ را در ⁧امارات⁩ متحده عربی به نمایش گذاشت و ادعا کرد این مین‌ها شبیه به مین‌های دریایی ساخت ⁧ایران⁩ است
افسر آمریکایی گفت مین بالای خط آب بر روی بدنه نفت‌کش ژاپنی چسبانده شده بود که این نشان می‌دهد هدف از اقدام غرق کردن نفت‌کش نبود. پیشتر مقام‌های آمریکایی از جمله مایک پومپئو وزیر امور خارجه این کشور، ایران را به عنوان عامل حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان معرفی کردند. بریتانیا و آلمان نیز همچون آمریکا، ایران را عامل حمله می‌دانند. ایران اما این اتهام را رد می‌کند. ارتش آمریکا پیش از این فیلم ویدیویی و عکس‌هایی منتشر کرد که می‌گوید اقدام نیروهای ایرانی را در برداشتن یک مین عمل نکرده از یکی از نفت‌کش‌ها نشان می‌دهد. پنجشنبه 13 ژوئن، دو نفت‌کش در دریای عمان هدف حمله قرار گرفت که یکی از آن‌ها نفت‌کش ژاپنی کوکوکا و نفت‌کش دوم نروژی بود.

پمپئو: سربازانمان آماده پاسخ‌ دادن به تهدیدهای ایران هستند
وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا دیروز سه‌شنبه ضمن تاکید این‌که حضور نیروهای کشورش در منطقه به منظور «حمایت از منافع» آمریکا و «بازدارندگی در برابر هرگونه تعدی از سوی ایران» است، اعلام کرد سربازان کشورش در ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) آماده مقابله با هر تهدیدی از سوی ایران هستند. مایک پمپئو، در مقر ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در ایالت فلوریدا، با اشاره به تبادل پیام‌هایی میان آمریکا و ایران، افزود که واشینگتن شواهدی قوی دال بر نقش ایران در حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان در دست دارد. وزیر خارجه آمریکا مجددا بر موضع بازدارنده کشورش در برابر تجاوزهای ایران و نه جنگ تاکید کرد. پمپئو در ادامه ضمن تبیین این‌که:«همه کشورها منافعی در حمایت از دریانوردی و صادرات نفت دارند» گفت:«به نفع ایران نیست که به سیاست‌های کنونی‌اش ادامه دهد.» پمپئو در پیامی خطاب به حکومت ایران، گفت:«می‌خواهیم به ایران بفهمانیم که ما مصمم به جلوگیری از فعالیت‌های خبیث‌اش در منطقه هستیم.»

وزیر خارجه آمریکا، پنج‌شنبه گذشته ضمن تاکید بر این‌که: «رفتارهای ایران نشانگر تحوّل بی سابقه‌ای است» افزود: «اقدامات تحریک‌آمیز ایران تهدیدی برای امنیت بین‌المللی است.» او در یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت، تاکید کرد: «ایران خود در حمله به دو نفتکش در خلیج عمان دست دارد»« او در ادامه گفت: «از منافعمان، هم‌پیمانانمان و از تجارت بین‌المللی در برایر خطر ایران دفاع خواهیم کرد. ایران با حمله به یکی از نفتکش‌های ژاپنی، همزمان با سفر نخست وزیر ژاپن به تهران، به او توهین کرده است. ایران مسئول مستقیم حمله به دو نفتکش در خلیج عمان است.»

او در این باره توضیح داد: «ارزیابی اینکه ایران در پس حمله به دو نفتکش قرار دارد، با استناد بر داده‌های اطلاعاتی صورت گرفته است. نوع سلاح و روش به کار رفته در حمله به دو نفتکش و همچنین داده‌های اطلاعاتی دست داشتن ایران را تاکید می‌کند. این ارزیابی با استناد به داده‌های اطلاعاتی، نوع اسلحه به کار رفته، سطح مهارت‌های مورد نیاز در این عملیات، حملات ایرانی مشابه اخیر علیه بخش حمل و نقل دریایی، این حقیقت که هیچ گروهی در آن منطقه وجود ندارد که بتواند به طور نیابتی اقدام کند و منابع و توانایی‌‌های لازم برای تحرک در این سطح از پیشرفت را داشته باشد، انجام شده است.» او همچنین حملات ایران را بخشی از تلاش‌های این کشور برای تنش‌زایی در منطقه دانسته و گفت:«ایران در تلاش است تا از انتقال نفط از تنگه هرمز ممانعت کند.» پمپئو اما در عین حال تاکید کرد کشورش همچنان خواهان آن است تا «در موقع مناسب»، تهران به سر میز مذاکره بازگردد.