کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دیدار پمپئو با موگرینی و گزارش وال‌استریت‌ژورنال

29 خرداد 1398 ساعت 19:23

گروه بین‌الملل: مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده در واشنگتن، با فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد.


به گفته مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در این دیدار دو طرف در مورد منافع مشترک و چالش‌های پیش روی ایالات متحده و اروپا از جمله دفاع و امنیت اروپا، افغانستان، کوبا، ایران، لیبی، مولداوی، غرب بالکان، روسیه، اوکراین و ونزوئلا گفت‌وگو کردند. موگرینی پیش از سفر به واشنگتن و با بحث به توافق اتمی موسوم به برجام با ایران گفته بود انتظار دارد ایران به تعهدهای خود در چارچوب این قرارداد، عمل کند. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده ظرف ۱۰ روز از حد نگهداری اورانیوم غنی‌سازی شده در چارچوب برجام، فراتر می‌رود.

گزارش وال‌استریت‌ژورنال از استراتژی دولت کنونی آمریکا
روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در شماره سه‌شنبه 18 ژوئن خود، به طرح دولت ایالات متحده آمریکا برای مقابله با ایران پرداخته است.
این مقاله که توسط رائول گرشت از موسسه دفاع از دمکراسی FDD و رایک تاکیه از شورای روابط خارجی CFR نوشته شده، ایران را کشوری استبدادی و ستیزه‌جو و در عین حال قربانی «خشم» آمریکا توصیف کرده است. این روایت می‌گوید که تهران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که همان توافق هسته‌ای است، پایبند بود؛ توافقی که بر سر آن با دولت باراک اوباما مذاکره شد، اما با وجود خروج ناگهانی ایالات متحده از این توافق در دولت ترامپ، نظام ایران حتی با وجود آغاز تحریم‌های آمریکا، صبر پیشه کرده و به این توافق پایبند ماند.

منتقدان می‌گویند که صبر تهران پس از آن به سر آمد که دولت ترامپ اعلام کرد قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند. این روایت می‌گوید که جنگ اقتصادی واشینگتن می‌تواند نظام دینی ایران را تحریک کرده و آن را به تنش نظامی بکشاند. از این رو چنانچه جنگ آغاز شود، روحانیون ایران آماده هستند آمریکا را به باتلاق خاورمیانه‌ای دیگر بکشانند اما بیان این روایت یک جا متوقف می‌شود؛ ایران در وضعیتی نیست که بتواند اقدام به مقابله بلند مدت با آمریکا کند زیرا نظام این کشور در ثبات سیاسی قرار ندارد؛ صبر طبقه متوسط درباره امکان اصلاحات یا شکوفایی اقتصادی رو به پایان است. این طبقه در دولت رفاه با نظام ایران ارتباط یافت و به نوعی هوادارش شده بود. از سویی بسیاری از روشنفکران دیگر باور ندارند که سازگاری میان دولت دینی و آزادی وجود دارد و جوانان بدون پروا از نظام انتقاد می‌کنند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، روحانیون در قدرت حاکمه ایران می‌دانند پیش از هرگونه مذاکرات باید نفوذ خود را توسعه دهند و بنا بر گزارش‌های منتشر شده از سازمان‌های اطلاعاتی، اکنون هم تلاش‌های ایران برای انجام عملیات ترور مخالفان در اروپا شدت یافته است. به نظر می‌رسد این عملیات شکست خورده که می‌توانست شمار زیادی از افراد را بکشد، باعث شده اروپا به سوی مذاکرات بیشتر با تهران پیش برود نه برعکس. نظام ایران همچنین گروه‌های شبه‌نظامی خارجی وابسته به خود همچون حزب‌الله لبنان دارد که از آن‌ها برای هدف قرار دادن رقبای منطقه‌ای خود استفاده کرده بدون این‌که به طور مستقیم مسئولیت این اقدام‌ها را بپذیرد. روش‌‎های بیشتری نیز برای افزایش نفوذ و آشب وجود دارد. به نوشته وال‌استریت ژورنال، ممکن است حملات هفته‌های اخیر به نفت‌کش‌ها در خلیج عمان، کار واحدهای نیروی دریایی سپاه پاسداران باشد. این نیروها به طور منظم برای به کارگیری میزن‌ها آموزش می‌بینند. حمله به نفت‌کش‌ها تاثیر مورد انتظار خود را داشت. از این رو مسئولان اروپایی، سیاستمداران دمکرات و بسیاری از رسانه‌های آمریکایی‌، خواستار مذاکره با ایران هستند.

به ادعای نویسنده وال‌استریت جورنال، راه تعامل با نظام ایران این است که بدانیم فرسوده است؛ اما دشمن ضعیف دارای کینه، دشمنی خطرناک است. ایالات متحده باید نیروی نظامی خود را در منطقه توسعه داده و سامانه‌های دفاعی خود را در اطراف پایگاه‌ها و اماکن دیپلماتیک، تقویت کند اما ضعف اصلی نظام ایران بدان معنی است که نمی‌تواند قدرت کافی برای جنگی طولانی مدت با یک قدرت بزرگ دارای انگیزه را بسیج کند.
به نوشته این روزنامه، با وجود انتقادهای دمکرات‌ها و اروپایی‌ها، سیاست ترامپ در قبال ایران، موفقیت بزرگی به دست آورده است. ترامپ اقدام به لغو توافق ناقصی کرد که راه را برای دست‌یابی ایران به اسلحه اتمی هموار کرده بود. او همچنین تحریم‌هایی از سر گرفت که بسیاری از هواداران توافق هسته‌ای، درباره اجرای تاثیرگذار آن تشکیک می‌کردند. رنج اقتصادی که تهران امروز احساس می‌کند، همان رنجی است که اروپایی‌ها سال 2012 می‌خواستند بر ایران تحمیل کنند. صادرات نفت ایران به سرعت کاهش یافت و نظام تهران از میلیاردها دلار ارز محروم شد. چالش اصلی کنونی دولت ترامپ، حفظ استراتژی هم‌زمان با آغاز بروز نشانه‌هایی از گرایش دیپلماتیک از سوی ایرانی‌هاست.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، مهم‌ترین نقش مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در این است که باور قبلی درباره این‌که می‌توان فعالیت‌های هسته‌ای ایران را از سیاست‌های منطقه‌ایش تفکیک کرد، تقریبا از میان ببرد. او در سخنرانی ما مه 2018، 12 مساله را مطرح کرد که از راه آن به دنبال رساندن این پیام بود که «حامی نخست تروریسم در جهان نمی‌تواند اسلحه اتمی داشته باشد». دولت آمریکا استراتژی غیر سنتی برای پیش‌گیری از اقدامات نظام ایران توسعه داد که محور آن خویشتنداری است. برپایه این استراتژی، نیروهای ایرانی یا شبه‌نظامیان متحدشان در خاورمیانه هدف قرار نگرفتند، اما این نیروها از تحریم‌های آمریکا رنج می‌برند. تا زمانی که ترامپ آماده واکنش به هر چالش مستقیم از سوی ایران چه سنتی باشد و چه هسته‌ای و تا هنگامی که تهران انگیزه او را باور داشته باشد، زمان به سود واشنگتن می‌گذرد.


کد مطلب: 180380

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/180380/دیدار-پمپئو-موگرینی-گزارش-وال-استریت-ژورنال

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir