کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

صالحی امیری: شعار نمی‌دهم

جریانی درکار بود تا کی‌روش کناره‌گیری کند

مهر , 20 مهر 1392 ساعت 17:08

گروه ورزشی: سرپرست وزارت ورزش و جوانان در نخستین نشست خبری خود پس از تشریح رویکردهای مورد نظرش، به پرسش خبرنگاران در موارد مختلف پاسخ داد. یکی از موارد که صالحی امیری به آن اشاره کرد دیدارش با سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بود. وی در این مورد توضیح داد که جریانی در کار بود که هدفش تحت فشار گذاشتن کی‌روش برای کناره‌گیری از تیم ملی فوتبال ایران بود.


پرسش خبرنگاران از سیدرضا صالحی امیری با موضوع استقبال از تیم ملی والیبال پس از قهرمانی در آسیا و انتقاداتی که ورزشکاران دیگر رشته ها و به خصوص کشتی در این زمینه داشتند آغاز شد.

رفتن به فرودگاه قانون نیست
وی در پاسخ به این که چرا استقبال از والیبال برای دیگر رشته ها انجام نشد گفت: این یک قانون نیست که وزیر یا معاون برای استقبال از همه رشته ها به فرودگاه برود. تکریم به معنی رفتن به فرودگاه نیست، پیش از اینکه کشتی گیران به مسابقات جهانی اعزام شوند به محل اردوی آنها رفتیم و برای والیبال هنگام برگشت از مسابقات در کنارشان قرار گرفتیم، این به معنای نگاه تبعیض آمیز نیست. همه رشته ها در نگاه ما یکسان هستند، در این مورد طبق برداشت مشاوره های صورت گرفته تصمیم گرفتیم این گونه عمل کنیم ضمن اینکه بنا داریم در سطح ملی و با حضور مقامات عالیرتبه از همه تقدیر کنیم. تقدیر وزارت ورزش و جوانان صوری نخواهد بود و از همه کسانی که صاحب مقام شده اند یکسان تقدیر می کنیم.

با عناصر فساد برخورده کرده ایم
دومین سوال؛ "شما روی بحث سالم سازی در ورزش تاکید دارید این در حالی است که اخیراً صحبت های زیادی مبنی بر وجود فساد در فوتبال و حتی رشته هایی مانند هندبال و جودو مطرح شده است، برنامه شما در این زمینه چیست"؟، صالحی امیری در پاسخ به این پرسش گفت: مبنای کار ما برنامه های ژورنالیستی و تبلیغاتی نیست. همین الان برخوردهایی با برخی عناصر فساد شده است. بر اساس مطالعات و تجربیاتی که طی 30 سال گذشته کسب کرده ام راه مقابله با فساد ایجاد ساز و کارهای انضباطی است اگر بستر را سالم کنیم و از افراد سالم هم در راس کار استفاده کنیم محیطی سلامت خواهیم داشت. راه مبارزه با فساد سالم سازی و انتخاب افراد سالم است.

بودجه ورزش در بدترین شرایط ممکن است
سرپرست وزارت ورزش و جوانان در مورد مسایل مالی، بودجه این وزارتخانه و مشکلاتی که فدراسیون ها با آن مواجه هستند این گونه توضیح داد: بودجه ورزش در بدترین شرایط ممکن به سر می برد. سطح و سقف بودجه ورزش متناسب با ظرفیت موجود نیست. در این مورد دو مشکل داریم اول اینکه در سطح ملی کشورمان با بحران کمبود منابع مواجه است، عملکرد و مدیریت ناصحیح در دولت گذشته شرایطی را ایجاد کرده که امروز با انبوهی از مشکلات بودجه‌ای مواجه هستیم. وجود سه هزار ورزشگاه نیمه تمام و واگذاری آن به دولت آینده نشان از سوء مدیریت در دولت گذشته دارد.

افزایش بودجه ورزش برای سال 93
وی ادامه داد: در تلاش هستیم با چند سازوکار همزمان یعنی تلاش برای ایجاد تعامل با دولت به خصوص سازمان برنامه ریزی و بودجه تحولی اساسی برای بودجه سال 93 ایجاد کنیم. بر همین اساس طی روزهای گذشته و طی نشست هایی که رواسی فدراسیون ها داشتیم از حضور آقایان جهانگیری و نوبخت هم بهره بردیم. در این نشست ها مدیر سازمان برنامه ریزی و بودجه (آقای نوبخت) قول مساعد دادند که نسبت به افزایش بودجه سال 93 اقدام کنند. در همین زمینه برخی از چالش های مالی فدراسیون ها را کم کرده و به نیازهای مالی آنها پاسخ داده ایم.

انجام انتخابات بدون معامله، مذاکره و تفاهم
صالحی امیری در مورد اینکه معاونت بانوان وزارت ورزش و جوانان چه زمانی معرفی خواهد شد تاکید کرد: با مطالعه و دقت و بدون شتاب زدگی تیم همکارمان را در این زمینه انتخاب خواهیم کرد. مبنای من برای انتخابات سه اصل تعهد، تخصص و مقبولیت است. تکنیک انتخاب من این است که تمام افرادی که برای تصدی پست می توانند مطرح رباشد را جمع آوری می‌کنم. در مطالعه اولیه به سه نفر و در جمع بندی نهایی به یک نفر می رسم که بیشتری صلاحیت را داشته باشد. در این زمینه با هیچ فرد و گروهی معامله، مذاکره و تفاهم نخواهم داشت.

انتخاب معاون بانون بدون عجله
وی تاکید کرد: در مورد بخش بانوان هم زمانی که به جمع بندی نهایی برسم نتیجه را اعلام می کنم اما عجله ای که شما در این زمینه دارید را من ندارم.

تعهد، تخصص و مقبولیت سه شرط انتخاب مدیران است
سرپرست وزارت ورزش و جوانان با تاکید دوباره بر این که در وزارت تحت مدیریت وی تعهد، تخصص و مقبولیت سه شرط اساسی برای انتخاب مدیران است،تصریح کرد: در مجموع خیلی معتقد به تغییرات نیستم. به همه مدیران در کشور گفته ام به کارشان ادامه دهند. البته سیاست های جدید خود را به همه اعلام می کنیم. هر مدیری که بتواند هماهنگ با سیاست های ما پیش برود ماندگار خواهد بود در غیر این صورت گردش مدیریتی انجام می شود.

شعار نمی‌دهم
صالحی امیری در پاسخ به این پرسش که «راهکارهای عملیاتی شما در مورد بحث فرهنگ و اخلاق چیست یا این که در این زمینه فقط به حالت شعار حرف زده می شود»؟ اظهار داشت: نیازی نیست در این زمینه تبلیغ کنم. مفهوم فرهنگ سازی با تبلیغات متفاوت است. تبلیغات جزء ناچیزی از فرهنگ سازی است. رشد ورزش قهرمانی بدون رشد فضیلت های اخلاقی و فرهنگی ما را به هدف نمی رساند. بنابراین در زمینه فرهنگ و اخلاق علاوه بر تاکیدی که روی آن داریم برنامه های زیادی هم خواهیم داشت. در این مورد نه شعارگونه حرف می زنیم و نه تبلیغ می کنیم.

فاصله زیاد میان آمار ورزشکاران زن و مرد
«برنامه های وزارت ورزش و جوانان برای بانوان چیست»؟، وی در پاسخ به این پرسش با بیان این که در آینده ی نزدیک برنامه های مورد نظر و جامع برای بخش بانوان را با شما در میان می گذارم، تاکید کرد: طبق آمار جمعیت زنان فعال در عرصه ورزش نسبت به مردان خیلی نامتناسب است بر این اساس در بخش بانوان 651 هزار نفر فعال ورزشی داریم در حالی که برای بخش مردان این رقم 13 میلیون 800 هزار نفر است. باید اتفاقی درحوزه ورزش زنان ایجاد شود تا به واسطه آن آمار بخش بانوان هم زیادتر شود.

از کمیته ملی المپیک حمایت می کنیم
صالحی امیری در مورد تعامل وزارت ورزش و جوانان با کمیته ملی المپیک و نقشی که این وزارتخانه در انجام هر چه زودتر انتخابات کمیته خواهد داشت، تصریح کرد: طبق برنامه تنظیم شده 29 مهرماه در نشست هیئت اجرایی شرکت می کنم. کمیته ملی المپیک یک نهاد ملی و بین المللی و کاملا مورد حمایت ماست. ما یک خانواده بزرگ هستیم که رابطه منظومه ای با یکدیگر داریم. وزارت ورزش و جوانان، کمیته المپیک، فدراسیون ها و هیئت های ورزشی اضلاع منظومه ورزش را تشکیل می دهند.

سجادی، نماینده وزارت ورزش در کمیته المپیک
سرپرست وزارت ورزش و جوانان در این زمینه ادامه داد: انتخابات کمیته ملی المپیک در موعد مقرر برگزار می شود. آقای نصرالله سجادی از طرف وزارت ورزش و جوانان مسئولیت همکاری و هماهنگی با کمیته ملی المپیک را دارد. هیچ تعارضی میان ما و کمیته ملی المپیک نیست.

حداقل میزان مداخله در امور فدراسیون ها
صالحی امیری با تاکید بر این که بنای دولت تدبیر و امید نقدپذیری است، یادآور شد: هر کجا نقد نباشد فساد ایجاد می شود. در این زمینه سه نکته مهم را می گویم، اول این که فدراسیون ها باید بر اساس برنامه بلند، میان و کوتاه مدت اداره شوند. دوم این که استقلال فدراسیون ها باید به رسمیت شناخته شود و دخالت نهادهای خارج از آن از بین برود. از نظر من دخالت در مجامع فدراسیون ها منطقی نیست و سوم این که مبنای وزارت ورزش و جوانان حمایت و بسترسازی برای رشد فدراسیون ها و انتخاب مدیران سالم است. در تلاش هستیم رابطه میان فدراسیون ها و وزارت ورزش و جوانان را تقویت کنیم در این زمینه میزان مداخله را به حداقل و میزان حمایت را به حداکثر می رسانیم.
می خواستند کی روش کناره گیری کند
صالحی امیری در مورد دیداری که با کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران داشت گفت: جریاناتی در کار بود تا کی روش را تحریک به کناره‌گیری کند و در همین زمینه هر روز مسائل جدیدی عنوان می شد. در همین راستا نشستی با او و با حضور رئیس فدراسیون فوتبال داشتیم، در این نشست به کی روش تاکید کردم که مشکلات مالی را حل می کنیم و به او توصیه کردم از حاشیه خارج شده و به متن بپردازد تا تمام تلاش ها برای حضور موفق در مرحله نهایی مسابقات جهانی باشد تا الان هم تعهدات مالی خود نسبت به فوتبال را انجام داده ایم.

دور شدن سیاست از ورزش
سرپرست وزارت ورزش و جوانان در مورد اینکه پیش از این ورزش شاهد حضور بسیاری از سیاسیون بود و آیا برنامه ای در این زمینه دارد، گفت: مبنای کار ما شایسته سالاری است و تا به امروز هم بر همین اساس عمل کرده ایم اینکه چگونه عرصه سیاسی را از ورزش دور کنیم، یک شبه قابل انجام نیست، اما جزو رویکردهای وزارتخانه است طوریکه در آغاز کار و برای انتخاب مدیران وزارتخانه هم بر اساس همین رویکرد کار کردیم.

بار سنگین مالیاتی برای ورزشگاه های نیمه‌تمام
"شما در صحبت های خود به سوءمدیریت در دولت پیشین اشاره کردید، آیا این موضوع می‌تواند توجیهی برای عدم نتیجه گیری احتمالی در رویدادهای آتی باشد"؟، وی در پاسخ به این پرسش گفت: وارد بحث گذشته نمی شوم، اما فقط این را بگویم که امروز ورزش ایران سه هزار و 200 ورزشگاه نیمه‌تمام دارد با بار مالی 60 هزار میلیارد؛ این بودجه ای است که تحت هیچ شرایطی نه دولت و نه دستگاه ورزش امکان پرداخت آن را ندارد و فقط یک بار سنگین ایجاد کرده است، از این مبلغ 60 هزار میلیارد، عمده تحمیلش به حوزه عمرانی است.

تشکیل دوباره فدراسیون زنان و نظام ورزش
صالحی امیری در بخشی از صحبت های خود به شکل گیری سازمان نظام ورزش خبر داد و در مورد اینکه "آیا فدراسیون همبستگی زنان که پیش از این وجود داشت، دوباره تشکیل خواهد شد"؟، اظهار داشت: علاوه بر سازمان نظام ورزش، فدراسیون زنان هم تشکیل می شود، رسیدگی به این دو موضوع برای تصمیم گیری های نهایی در دست مطالعه است.

توجه ویژه به بخش جوانان در وزارت ورزش
سرپرست وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه یکی از سیاست های مورد نظرش احیای حوزه جوانان با ساز و کار جدید است، خاطر نشان کرد: در این زمینه برگزاری نشست های هم‌اندیشی را آغاز کرده ایم، ضمن اینکه به دنبال ایجاد برنامه ای جامع در حوزه جوانان هستیم.

انجام تغییرات بر اساس ضرورت
سیدرضا صالحی امیری تاکید کرد: به طور کلی تغییرات گسترده ای در ورزش نداریم، چون ثبات در تشکیلات را مهمترین فاکتور می دانم، مبنای کار ما شایسته سالاری است و آنجایی که لازم باشد بر اساس ضرورت تغییراتی خواهیم داشت.


کد مطلب: 18045

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/18045/جریانی-درکار-کی-روش-کناره-گیری-کند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir