به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۳۰ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب : ۱۸۰۴۵۱

آمریکا: پهپاد ما در آبهای بین‌المللی سرنگون شد

گروه بین‌الملل: یک مقام آمریکایی روز پنج شنبه گفت که یک پهپاد تجسسی آمریکایی که در حریم هوایی بین‌المللی در تنگه هرمز در حال پرواز بود از سوی نیروهای ایرانی مورد هدف قرار گرفته و سقوط کرده است.
آمریکا: پهپاد ما در آبهای بین‌المللی سرنگون شد
این مقام آمریکایی به رویترز گفته است که پهپاد ساقط شده از نوع ترایتون MQ-4C بوده است و با یک موشک زمین به هوا از سوی ایران ساقط شده است. اطلاعات بیشتری درباره زمان این حمله از سوی این مقام آمریکایی عنوان نشده است. لوکاس تاملینسون خبرنگار فاکس نیوز که خبرهای پنتاگون را پوشش می دهد در توئیتی به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است که ایران این پهپاد که ویژگی اش پرواز در ارتفاع بالاست را با یک موشک زمین به هوا در تنگه هرمز و در حریم هوایی بین‌المللی ساقط کرده است. شرکت نورثروپ گرومن که این پهپاد را تولید کرده در وب‌سایتش پهپاد ترایتون را پهپادی توصیف کرده است که می تواند بیش از ۲۴ ساعت در آسمان پرواز کند و تا ارتفاع بیش از ۱۰ مایل (۱۶ کیلومتر) اوج بگیرد.

ساعتی پیش وب سایت سپاه نیوز خبر داده بود که سپاه پاسداران یک پهپاد آمریکایی از نوع گلوبال هاوک را که در حال «جاسوسی» بوده است بر فراز استان هرمزگان ساقط کرده‌اند. خبرگزاری فارس در گزارشی با تیتر «گلوبال‌هاوک؛ غول ۲۰۰ میلیون دلاری که سپاه آن را ساقط کرد» این پهپاد را از جمله تسلیحات گران قیمت ارتش آمریکا ارزیابی کرده است که قیمت هر فروند آن با احتساب هزینه‌های عملیاتی و نگهداری، به بیش از ۲۲۰ میلیون دلار می‌رسد. تایید این خبر از سوی آمریکایی ها نگرانی ها از رویارویی نظامی مستقیم میان تهران و واشنگتن را افزایش داده است.

در همین حال، پنتاگون از ارسال یک گردان ویژه سامانه موشک‌های پاتریوت به خاورمیانه خبر داد.
سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد ارسال تجهیزات و ۱۰۰۰ نیروی جدید به خاورمیانه، شامل سیستم دفاع موشکی پاتریوت، پهپادهای بدون سرنشین و باسرنشین و "توانمندی‌های بازدارنده" است. وی تاکید کرد که ایالات متحده به دنبال درگیری با ایران نیست ولی برای دفاع و حمایت از نیروهای آمریکایی و منافع خود در منطقه کاملا آماده است. روز دوشنبه ایالات متحده اعلام کرده است که حدود ۱۰۰۰ سرباز نظامی را به منطقه خاورمیانه اعزام می کند. حمله به نفتکش‌ها در منطقه و حملات پهپادی به مراکز صادرات نفت عربستان طی هفته‌های اخیر تنش‌ها در منطقه را شدت بخشیده و نگرانی‌های را موجب شده است.