به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۳۰ ساعت ۲۲:۳۱
کد مطلب : ۱۸۰۴۶۰
رئیس‌جمهور آمریکا: ایران اشتباه بسیار بزرگی مرتکب شد

ترامپ: سرنگونی پهپاد آمریکا شاید خطای انسانی باشد

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور آمریکا در دومین اظهارنظر دربارۀ اقدام سپاه پاسداران در سرنگون کردن یک فروند پهپاد تجسسی ایالات متحده اعلام کرد که ممکن است این اتفاق حاصل خطای انسانی باشد.
ترامپ: سرنگونی پهپاد آمریکا شاید خطای انسانی باشد
این سخنان در جریان دیدار دونالد ترامپ، با جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا بیان شد. ترامپ که در کاخ سفید با خبرنگاران سخن می‌گفت اعلام کرد: «شاید اشتباه کنم ولی احساس‌ می‌کنم این اشتباه یک فرد یا ژنرال بوده نه اشتباه یک کشور ولی خوش‌بختانه این پهباد، سرنشینی نداشت وگرنه، اوضاع فرق می‌کرد. ولی ایران اشتباه بزرگی کرد. این پهپاد در آب‌های بین‌المللی بود و این مساله را مستند ثبت کرده‌ایم، آن هم علمی، نه فقط حرفی. کسی در دولت، مرا به جنگ تشویق نمی‌کند؛ چه‌بسا که برعکس بوده. اما من‌که وعده‌ داده‌بودم می‌خواهم از این جنگ‌های بی‌پایان خلاص شویم. من در افغانستان و نیز در سوریه پس‌از شکست‌دادن داعش، در حال کم‌کردن نیروهای‌مان هستیم اما سقوط پهپاد می‌تواند در این موفقیت خلل افکند و وای اگر آن پهباد سرنشین داشت...» او در ادامه صحبت‌های خود در نشست مشترک خبری با جاستین ترودو در عین حال همین موضع را تکرار کرد و گفت: « ایران مرتکب اشتباه بزرگی شد. این پهپاد در آب‌های بین‌المللی بود و این مساله مستند شده است، ما آن را مستند ثبت کرده‌ایم، آن هم به‌طورعلمی، نه فقط به حرف. اشتباه بدی مرتکب شدند.» ترامپ در باره اینکه واکنش آمریکا به این حادثه چه خواهد بود، گفت: «خواهید فهمید، خواهید فهمید. روشن است که می‌دانید که در این مورد زیاد صحبت نمی‌کنیم، اما آن‌ها مرتکب اشتباه شدند.» او پیش‌تر در اولین واکنش به سرنگونی این پهپاد، در پیامی توییتری نوشته بود: «ایران اشتباه بسیار بزرگی مرتکب شد».

مقامات آمریکا صبح روز پنج‌شنبه اعلام کرده بودند یک پهپاد تجسسی این کشور که در حریم هوایی بین‌المللی در تنگه هرمز و در ۱۷ مایلی بیرون از حریم هوایی ایران در حال پرواز بود، از سوی نیروهای ایرانی مورد هدف قرار گرفته و سقوط کرده است. یک مقام سپاه پاسداران هرمزگان به خبرگزاری ایرنا گفته است این پهپاد در حریم هوایی ایران «در نزدیکی منطقه کوه مبارک» مورد حمله قرار گرفته و لاشه آن نیز در «ناحیه رأس‌الشیر متعلق به آب‌های ایران » سقوط کرده است.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، با تایید این حمله گفته است سرنگون کردن پهپاد آمریکا حامل این پیام است که «مرزها خط قرمز ماست و هر دشمنی به آن تعرض کند، برنخواهد گشت و نابود خواهد شد.» در همین زمان رسانه‌های آمریکایی گزارش کرده‌اند که صبح امروز جلسه‌ای در خصوص بحران جاری با حضور پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع، و مارک اسپر، نامزد دونالد ترامپ برای تصدی این وزارتخانه، برگزار خواهد شد. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، نیز درباره احتمال جنگ با ایران گفت: «فکر نمی‌کنم رئیس‌جمهور بخواهد با ایران وارد جنگ شود. در کشور ما علاقه‌ای به جنگ وجود ندارد.» در سوی مقابل سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اعلام کرد: «ایران از طریق مکانیزم سازمان ملل، اعتراض و شکایت خود را نسبت به اقدام تحریک آمیز و تجاوزکارانه آمریکا اعلام کرده است.»

پنتاگون: ساقط کردن پهپاد، یک حمله بی‌دلیل بود
مقر فرماندهی نیروهای آمریکا در منطقه غرب آسیا (سنتکام) روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای رسما تایید کرد که یک پهپاد این کشور توسط سامانه پدافندی جمهوری اسلامی ایران هدف قرار گرفته و ساقط شده است.
در این بیانیه آمده است: «فرماندهی مرکزی ایالات متحده می‌تواند تایید کند که یک هواپیمای اطلاعات، نظارت و رصد شبکه نظارت گسترده نیروی دریایی ایالات متحده توسط یک سیستم موشکی زمین به هوای ایرانی ساقط شده است.» سنتکام مدعی شده است که این پهپاد «در حریم هوایی بین‌المللی بر فراز تنگه هرمز» هدف قرار گرفته و «گزارش‌های ایران مبنی بر اینکه این هواپیما بر فراز ایران بوده، غلط است.» این بیانیه می‌افزاید: «این یک حمله بی‌دلیل به یک دارایی نظارتی ایالات متحده در حریم هوایی بین‌المللی بود.»
در این بیانیه به مدل پهپاد ساقط شده اشاره‌ای نشده است، اما مقام‌های آمریکایی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، در گفت‌وگو با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفته‌اند این پهپاد از نوع RQ-4 بوده است.
برچسب ها: دونالد ترامپ