به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۳۱ ساعت ۰۰:۳۲
کد مطلب : ۱۸۰۴۶۷
اعتراض به «آزادی بی حد» در سریال جن

سریال عربی «نتفلیکس» در اردن جنجال آفرید

گروه هنری: در آغاز سریال ترسناک «جن»‌، نخستین سریال عربی زبان شبکه ویدیوئی نتفلیکس که برای این شبکه در کشورهای عربی جنجال‌ساز شد.
سریال عربی «نتفلیکس» در اردن جنجال آفرید
در این سریال، گروهی دختر و پسر جوان عرب، در یک «پیک نیک» شبانه در برابر ویرانه‌های شهر باستانی «پترا»‌ دور آتش حلقه می‌زنند، مشروب الکلی می‌نوشند و آزادانه با هم تفریح می‌کنند. در سریال پنج قسمتی «جن»‌، شاگردان یک دبیرستان خیالی با موجودات ماورالطبیعه که در فرهنگ اسلامی به آنها «جن» می‌گویند، برخورد می‌کنند. منتقدان سریال، با نمایش اختلاط آزادانه دختر و پسر، نوشیدن الکل،‌ دود کردن «ماری‌جوانا» و استفاده از زبان گاه رکیک خیابانی مشکل دارند.

حسین الخطیب،‌ رئیس اتحادیه هنرمندان اردن به خبرگزاری رویتر می‌گوید هر چند به آزادی بیان اعتقاد دارد،‌ «اما آزادی هم حدی دارد و این سریال، با ارزش‌ها، فرهنگ و سنت‌های مردم اردن مغایرت دارد.» دادستانی اردن اعلام کرد که محتوای سریال را مورد رسیدگی قرار خواهد داد و مفتی اعظم اردن، بالاترین مرجع دینی کشور، در یک بیانیه رسمی، «جن» را محکوم کرد. در واکنش به انتقادها، نتفلیکس اعلام کرد که به تکثر فرهنگی و تحمل‌پذیری اعتقاد دارد و به نوبه خود، زورگوئی و فشار علیه بازیگران جوان سریال و هنرمندان و دست‌اندرکاران آن را محکوم می‌کند.

ندیم ریماوی،‌ یکی از بازیگران، می‌گوید از واکنش هموطنان خود ناراحت شده. او می‌گوید: «ما مردم دوست نداریم تصویر خود را در آینه تماشا کنیم.» شبکه نتفلیکس «جن» را از فهرست فیلم‌های جدید خود در کشورهای عربی بیرون نیاورده،‌ ولی هنوز تصمیمی برای سفارش فصل دوم آن نگرفته است. این شرکت، روی یک سریال عرب زبان دیگر در اردن به نام «مدرسه دخترانه ال روابی» کار می‌کند.
برچسب ها: سریال جن