به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۰۱ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : ۱۸۰۵۹۰
استعفای رئیس پارلمان گرجستان

پوتین پروازها به گرجستان را متوقف کرد

گروه بین الملل: رئیس پارلمان گرجستان به دنبال اعتراضات خشونت‌آمیز در مقابل ساختمان پارلمان این کشور استعفا کرد و در همین حال، ولادیمیر پوتین پروازهای روسیه به گرجستان را موقتا متوقف اعلام کرد و خواستار بازگرداندن توریست‌های روس از گرجستان شد.
پوتین پروازها به گرجستان را متوقف کرد
کاخا کالادزه، دبیر کل حزب حاکم "رویای گرجستان" از استعفای ایراکلی کوباخیدزه، رئیس پارلمان گرجستان خبر داد.این استعفا پس از آن صورت گرفته است که هزاران نفر از معترضان گرجستانی در پی حضور یک نماینده مجلس روسیه در پارلمان کشورشان در اطراف ساختمان این پارلمان تجمع کردند و پلیس گرجستان مانع از هجوم این تظاهرکنندگان به پارلمان این کشور شد. معترضان در این تظاهرات خواستار استعفای رئیس پارلمان این کشور شدند.سرگئی گاوریلوف، نماینده مجلس دومای روسیه برای شرکت در جلسه مجمع نمایندگان پارلمان کشورهای ارتدوکس به گرجستان سفر کرد.
به گزارش بی. بی. سی، حضور او در جایگاه ریاست پارلمان گرجستان حین سخنرانی در این پارلمان، اعتراض گسترده تظاهرکنندگان را به همراه داشت.تظاهرکنندگان پرچم‌های اتحادیه اروپا و تابلوهایی به همراه داشتند که روسیه را "اشغالگر" خوانده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، صدها تن از جمله معترضان و نیروهای پلیس در درگیری نیروهای ضدشورش با تظاهرکنندگان مجروح شدند که وضعیت برخی از آنان وخیم گزارش شده است.در همین حال، سازمان‌دهندگانِ اعتراضات مرکز تفلیس از معترضان خواسته‌اند که فعالیت‌های اعتراضی خود را تا شنبه شب متوقف کنند. این خواسته اما با نارضایتی برخی از تظاهرکنندگان همراه بوده است.یکی از این معترضان به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ما از درخواست‌های مطرح شده از سوی برخی سازمان‌دهندگان برای بازگشت به خانه‌هایمان و از سرگیری اعتراضات از شنبه شب ناراضی هستیم.به گفته این معترض، بسیاری از شرکت‌کنندگان در این اعتراضات قصد ندارند تظاهرات را ترک کنند.

به دنبال این جنجال‌ها، کرملین نیز اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پروازهای مسافربری از روسیه به گرجستان را به طور موقت ممنوع کرده است.کرملین که دلیل این اقدام را حفاظت از شهروندان خود در برابر "اقدامات مجرمانه" عنوان کرده، همچنین به آژانس‌های مسافرتی توصیه کرده است که تورهای روسیه به گرجستان را متوقف کنند.ولادیمیر پوتین همچنین به دولت خود دستور داده که توریست‌های روس را که به گرجستان سفر کرده‌اند، به کشور بازگرداند.سالانه حدود یک میلیون شهروند روسیه، تعطیلات خود را در گرجستان سپری می‌کنند.سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهوری گرجستان گفته است، "ستون پنجم" وابسته به روسیه موجب بروز این مشکلات شده است. زورابیشویلی همچنین روسیه را یک "دشمن و اشغالگر" توصیف کرده و مسکو را مقصر این ناآرامی‌ها دانسته است.

دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه این ادعا را تحریف واقعیت خوانده و آن را تکذیب کرده است. او گفته رئیس جمهوری گرجستان یا نمی‌داند درباره چه مساله‌ای صحبت می‌کند یا عمداً می‌خواهد تنش میان دو کشور را تشدید کند.کرملین همچنین سیاستمداران تندروی گرجستان را به "تحریک ضد روسی" متهم کرده است.در همین حال، ائتلافی از احزاب اپوزیسیون گرجستان نیز استعفای وزیر کشور، آزادی معترضان بازداشت‌ شده و مذاکره در خصوص برگزاری یک انتخابات پارلمانی زودهنگام را خواستار شده‌اند.رهبر حزب اپوزیسیون جمهوری‌خواه گرجستان گفته است، اعتراضات در راستای پیش‌برد این خواسته‌ها همچنان ادامه خواهند داشت.گاوریلوف، نماینده مجلس دومای روسیه در کنفرانسی خبری در مسکو گفته، معتقد است که این اعتراضات از پیش برنامه‌ریزی شده بوده است.دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اظهار کرد، امنیت گاوریلوف و دیگر اعضای هیئت روسیه که به گرجستان سفر کرده بودند، در خطر بوده است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: گرجستان