به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ساعت ۲۳:۴۳
کد مطلب : ۱۸۰۶۸

لیلاز: سال‌93شاهدرشداقتصادی خواهیم‌بود

گروه اقتصادي: يك تحلیلگر اقتصادی در مورد چشم انداز اقتصاد ایران با توجه به شرایط ایجاد شده در حوزه سیاست خارجی، گفت: اینکه بیش از حد به این موضوع معتقد باشیم که شرایط بین المللی می تواند در اقتصاد ایران تعیین کننده باشد، درست نیست.
لیلاز: سال‌93شاهدرشداقتصادی خواهیم‌بود
سعید لیلاز افزود: اگر شخصی چه به عنوان یک تحلیلگر یا به عنوان مقام دولتی تصور کند مي‌توان با ایجاد تغییرات در فضای سیاست خارجی، مسایل داخلی را حل و فصل کرد دچار اشتباه شده است. این استاد سابق دانشگاه با تاکید بر اینکه سیاست خارجی در اقتصاد " تاثیر گذار " است اما " تعیین کننده " نیست، عنوان کرد: دولت فعلی با تدبیری که در سیاست خارجی در پیش گرفت توانست تاثیرات مثبتی را در اقتصاد ایجاد کند.

وی افزود: کاهش قیمت ارز که تقریبا منجر به تک نرخی شدن آن شد دستاورد مثبتی است و من تصور نمی کردم که در این فاصله زمانی کوتاه از روی کار آمدن دولت جدید این حادثه خوب را شاهد باشیم. این فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب با اشاره به رشد صادرات نفت ایران، تصریح کرد: نرخ تورم در حال کاهش است و این موضوع در نتیجه کاهش نرخ نقدینگی اتفاق افتاده و ما با یک روند کاهنده در این حوزه مواجه هستیم و به نظر مي‌رسد که این نرخ از 40 % به حدود 20 تا 25 % کاهش یابد.

وی با اشاره به نرخ رشد اقتصادی، اظهار داشت: امسال ما همچنان شاهد رشد اقتصادی منفی گذشته خواهیم بود اما از اواخر سال جلوی سقوط آزاد نرخ رشد گرفته خواهد شد و اوایل تابستان 93 شاهد رشد بسیار آرام اقتصادی خواهیم بود. این تحلیلگر اقتصادی سال 93 را دوران نقاهت و ریکاوری اقتصاد ایران دانست و افزود: از سال 94 اقتصاد ایران به وضعیت سابق خود باز خواهد گشت.

لیلاز درباره علل به وجود آمدن نشانه های بهبود اقتصاد، گفت: استراتژی دولت گذشته بر این پایه بود که هر روز بحرانی توسط خود دولت ایجاد شود و حول آن بحران، جنجال اتفاق بیفتد تا تمام بی تدبیری‌ها پشت این بحران‌ها به چشم نیاید. اما دولت فعلی درست در نقطه مقابل رفتار مي‌کند و سعی دارد فضای اقتصادی کشور را در آرامش نگه دارد. مردم در این فضا مي‌دانند که هر روز با یک حرکت بحران آفرین مواجه نخواهند شد. این استاد سابق دانشگاه در پایان تصریح کرد: سیاست هایی که در حوزه عملیاتی در پیش گرفته شده خوب است و این سیاست‌ها باید سازمان یافته جلو رود تا نتیجه مطلوب از آن حاصل شود.
مرجع : توس پرس

آزاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۰۸:۵۴
اینطور که معلومه 10 سال دیگه شاید بتونیم شرایطو به سال 84 بازگردونیم (145988)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۰۹:۲۵
واقعا نظرات ایشان قابل توجه و تقدیر است . حیف که جامعه علمی و دانشگاهی

از وجود ایشان بی بهره مانده است (145990)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۱:۳۶
چه خوب. واقعا امیدوار شدیم. چقدر خوبه که داریم به آرامش می رسیم. واقعا این نوشتار به من خیلی امید داد. مرسی از دولت تدبیر و امید. (146017)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۳:۲۳
ما که دوشواری نداریم و به آمریکا هم نیازی نداریم (146069)