به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۰۳ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۱۸۰۷۷۴

بارش و دمای ایران در بهاری که گذشت

گروه جامعه: رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی وضعیت دما و بارش کشور را در بهار ۹۸ تشریح کرد و گفت: در بهار امسال به‌طور متوسط دمای کل کشور ۰.۲ درجه سانتیگراد خنک‌تر بود.
بارش و دمای ایران در بهاری که گذشت
صادق ضیائیان با بیان اینکه استان‌ آذربایجان غربی رکورددار هوای گرم و قزوین رکورددار هوای سرد در بهار ۹۸ بودند، تصریح کرد: در سه ماه گذشته، آذربایجان غربی ۰.۶ درجه سلسیوس گرم‌تر از نرمال و قزوین ۰.۸ درجه سلسیوس نسبت به بلندمدت بهاره خنک‌تر بودند.این کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به وضعیت دمایی کشور در خردادماه ۹۸ گفت: ماه گذشته به‌طور میانگین حدود نیم درجه سانتیگراد افزایش دما داشتیم. در این میان استان آذربایجان غربی با افزایش ۲.۷ درجه سلسیوس بیشترین افزایش دما را نسبت به بلندمدت ماه خرداد داشت. از سوی دیگر در کرمان هوا ۰.۶ درجه سلسیوس خنک‌تر شده بود.ضیائیان وضعیت دمایی استان تهران را تشریح و اظهارکرد: تهران در خرداد ۹۸، ۰.۲درجه سلسیوس افزایش دما داشت در حالی‌که در بهار سال جاری ۰.۶ درصد نسبت به بلندمدت خنک‌تر بود.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در ادامه گفت‌وگو وضعیت بارشی کشور را در بهار ۹۸ تشریح کرد و با اشاره با اینکه مجموع بارش میانگین ایران در بهار ۹۸، حدود ۱۰۴ میلی‌متر بود، گفت: بارش کشور در سال گذشته ۶۸ میلی‌متر و در بلندمدت ۵۶ میلی‌متر ثبت شد بنابراین کشور در بهار امسال نسبت به سال قبل، حدود ۵۴ درصد و نسبت به بلندمدت حدود ۸۸ درصد بارش بیشتر دریافت کرد.وی تاکید کرد: در بهار ۹۸ همه استان‌ها نسبت به بلندمدت افزایش بارش داشتند البته استان اردبیل از این شرایط استثناست چون شش درصد کاهش بارش نسبت به میانگین بلندمدت داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری و همدان به ترتیب با میزان بارش ۳۱۴ میلی‌متر، ۲۵۸ میلی‌متر و ۲۳۱ میلی‌متر سه استان اول کشور به لحاظ بارش دریافتی در بهار ۹۸ بودند.به گفته ضیائیان در خردادماه ۹۸، بارش کل کشور در حدود ۵.۶ میلی‌متر بود که نسبت به سال قبل کمتر اما در قیاس با بارش بلندمدت در حد نرمال بود.

در این ماه بیشترین مقدار بارش دریافتی برای استان‌های خراسان شمالی، ارومیه و خراسان رضوی به ترتیب ۲۵، ۲۲ و ۲۰ میلی‌متر بود.وی در پایان اظهارکرد: استان تهران در خردادماه ۹۸، ۱۱.۸ میلی‌متر بارش دریافت کرد. بارش خردادماه تهران در سال قبل حدود ۲۴ میلیمتر و در بلندمدت هشت میلی‌متر بود بنابراین اختلاف بارش امسال خردادماه در تهران کم‌تر از سال قبل و بیشتر از میانگین بلندمدت بود. همچنین در بهار ۹۸، در استان تهران ۱۲۷ میلی‌متر بارش رخ داد که نسبت به بارش ۱۱۵ میلی‌متری سال قبل، ۱۰ درصد افزایش و نسبت به بارش ۷۷ میلی‌متری بلندمدت ۶۵ درصد افزایش داشت.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: دمای هوا