کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خواص عسل طبیعی و ترکیب آن با دارچین و زنجبیل برای چه بیماری‌هایی خوب است!

3 تير 1398 ساعت 20:09


گروه سلامت: عسل طبیعی در طب سنتي به عنوان مُصلح كل ياد مي‌شود؛ امروزه با گسترش دانش بشر، در فرآوري عسل دستكاري‌هايي شده و اين مسئله منجر به توليد عسل به طور طبيعي و مصنوعي شده است.
تمام خواصي كه براي عسل نام مي‌برند مختص به عسل طبيعي است؛ كه علاوه بر مصارف دارويي، مي‌توان از آن به عنوان جايگزين مناسب و سالم براي قند و شكر استفاده نمود. با توجه به ماده غذايي كه زنبور براي توليد عسل مصرف نموده؛‌ عسل به دو دسته تقسيم مي‌شود؛ عسل طبيعي كه حاصل تغذيه از شهد گلهاست و «عسل تغذيه‌اي» كه حاصل تغذيه مصنوعي زنبور با محلول آب و شكر يا شيره انگور و توت است. «عسل مصنوعي و تقلبي» كه بدون دخالت زنبور ساخته شده و «عسلك» كه حاصل تغذيه زنبور از كربوهيدرات‌هاي به جا مانده از حشرات راسته جوربالان، بر روي برگ‌هاي نباتات است؛ و «عسل راديواكتيو» همگي جزء عسل‌هاي غيرطبيعي است و فاقد خواص فوق‌العاده عسل طبيعي است. فوايدي كه براي عسل برشمرده‌اند در عسل طبيعي با تركيبات فعال يافت مي‌شود؛‌ اين عسل كيفيت بالا و پالايش‌نشده‌اي دارد.

عسل و دارچين

عسل و دارچين هر دو داراي طبع گرمي بوده و تركيب اين دو ماده، به منظور افزايش خواص ماده نهايي انجام مي‌شود؛ دارچين؛ خاصيت ضددرد و ضدالتهاب داشته و به منظور كاهش دردهاي مزمن مانند سردرد بسيار مفيد است، همچنين روند بيماري‌هاي آلزايمر و پاركينسون كه بر اثر غلبه سردي بر مغز عارض مي‌شوند، با مصرف دارچين كند مي‌شود؛ طبع گرم دارچين بر سرعت پيشرفت اين بيماري‌ها مؤثر است. بر اساس مطالعات موردي در آزمايشگاه‌ها؛‌ رشد و تكثير سلول‌هاي سرطاني با مصرف دارچين قابل كنترل است؛ هرچند اين آزمايش‌ها بر روي نمونه‌هاي حيواني انجام شده و مي‌بايست آزمايش‌هاي انساني نيز صحت آن را تأييد كنند.

عسل نيز با خاصيت ضداكسيداني خود ميكروب‌ها را از بين برده و در درمان سرفه،‌ نقشي به مراتب مؤثرتر نسبت به شربت‌هاي سرفه با ماده فعال دكسترومتورفان است. ابعاد مختلف اين خاصيت درماني نيازمند پژوهش‌هاي بيشتر است. از ديگر خواص عسل، تأثير قوي بر بهبود زخم و جاي سوختگي است.
در بيماري‌هاي قلبي؛ سطح كلسترول بد (LDL) و تري‌گليسريد در خون افزايش مي‌يابد. كنترل سطح اين دو ماده،‌ تأثير به سزايي در كنترل بيماري قلبي دارد. تحقيقات نشان داده كه مصرف عسل و دارچين به صورت تركيبي، علاوه بر نقش پيشگيرانه در ابتلا به بيماري‌هاي قلبي، نقش به سزايي در كنترل اين بيماري نيز دارد. از سوي ديگر با افزايش سطح كلسترول بد، به طور طبيعي سطح كلسترول خوب (HDL) كاهش مي‌يابد؛ كاهش اين ماده و افزايش فشار خون نيز منجر به بيماري‌هاي قلبي مي‌شود؛ تركيبي از عسل و دارچين، تأثيري مثبت بر موارد يادشده دارد و از اين طريق به طور مستقيم و غيرمستقيم، خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را كاهش مي‌دهد. دارچين خاصيت چربي‌سوزي داشته و به همين دليل مصرف منظم آن تأثير مستقيمي در كاهش قند خون و به دنبال آن پيشگيري و درمان بيماري ديابت دارد. بر اساس مطالعات انجام‌شده، سطح قند خون بيماران ديابتي؛ با مصرف دارچين در وعده ناشتا؛ كاهش يافته است. دارچين با افزايش حساسيت سلول‌هاي كبد نسبت به هورمون انسولين، موجب تسهيل انتقال قند خون به سلول‌هاي كبد و ذخيره آن به صورت گليكوژن مي‌شود.
دارچين علاوه بر تأثير در كاهش قند خون افراد ديابتي،‌ بر افزايش سطح قند خون در بدن افراد سالم نيز مؤثر است!

عسل نيز با بهره‌مندي از قند طبيعي، سطح قند خون بدن را كنترل نموده و لذا تأثيري بالقوه در كنترل يا درمان بيماران ديابتي دارد. كاهش كلسترول بد و تري‌گليسريد و افزايش كلسترول خوب در بيماران ديابتي، از ديگر تأثيرات مصرف عسل توسط اين افراد است.
در شرايط طبيعي، مصرف چاي با عسل و دارچين گزينه‌اي سالم‌تر نسبت به تركيب چاي با شكر و قند است. ازآنجاكه عسل سرشار از كربوهيدارت است؛ بيماران ديابتي مي‌بايست در مصرف آن، رعايت اعتدال را در نظر داشته باشند.

عسل و زنجبيل

خواص ضدآلرژي و ضدباكتريايي عسل و زنجبيل، اثر مستقيمي بر ميكروب‌ها و باكتري‌هاي جمع‌شده در اندام‌هاي تنفسي داشته و در انواع عفونت‌هاي ناشي از سرماخوردگي، با خروج اخلاط، موجب تسكين فوري درد ناشي از سرفه در سينه و گلو و كاهش آبريزش بيني مي‌شود. عسل به دليل مايع بودن، بستري مناسب در انتقال و جذب خواص گياهاني چون زنجبيل به بدن انسان است. هركدام از خواص عسل و زنجبيل در پيشگيري، كنترل و درمان بيماري‌ها روشن است و تركيب اين دو ماده،‌ اثر ماده حاصله را دو چندان مي‌كند. براي مثال با تركيب فلفل سياه با عسل و زنجبيل، آثار بيماري آسم كاهش مي‌يابد؛ چرا كه اين هر سه اين مواد، خاصيت تسكين‌دهندگي و ضدالتهاب داشته و مصرف آن منجر به برقراري جريان منظم اكسيژن در ريه و بهبود عملكرد رگ‌هاي خوني در اكسيژن‌رساني به ريه مي‌شود. فيبر موجود در زنجبيل و همچنين طبع گرم اين گياه در تركيب با طبع گرم عسل در تونيك زنجبيل و عسل باعث گرمابخشي دستگاه گوارش شده و علاوه بر هضم بهتر غذا، به جذب مواد و تركيبات غذايي نيز كمك مي‌كند. خاصيت آنتي‌اكسيداني اين تركيب، سيستم ايمني بدن را در مقابل عوامل بيماريزا تقويت مي‌كند.

جهت سفارش عسل طبیعی شیمبال می‌توانید از وب سایت شیمبال یا با استفاده از شماره تلفن همکاران ما در تماس باشید :09305588748
 


کد مطلب: 180857

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/180857/خواص-عسل-طبیعی-ترکیب-دارچین-زنجبیل-بیماری-هایی-خوب

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir