به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۰۳ ساعت ۲۱:۱۸
کد مطلب : ۱۸۰۸۶۱

آمریکا نهاد رهبری، ظریف و فرماندهان سپاه را تحریم کرد

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که در واکنش به ساقط کردن پهپاد این کشور توسط سپاه پاسداران، فرمان اعمال تحریم‌های جدیدی را علیه ایران صادر کرده که رهبری، دفتر رهبری، محمدجواد ظریف (وزیر خارجه) نیز در لیست جدید تحریم‌ها دیده می‌شوند.
آمریکا نهاد رهبری، ظریف و فرماندهان سپاه را تحریم کرد
دونالد ترامپ، ضمن تاکید بر این که رهبر ایران از تحریم‌های جدید مصون نخواهد ماند، گفت که اجازه نخواهد داد که ایران به سلاح هسته‌ای دستیابد. ترامپ با تاکید بر این که ایران باید از حمایت از تروریسم دست بردارد، از تمایل بالایش برای توافق تهران خبر داد و بار دیگر مدعی شد که بدنبال درگیری با ایران نیست. به گزارش فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه با امضای یک فرمان اجرایی، تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران تحمیل کرد، اما مدعی شد که می‌خواهد با ایران به توافق برسد. وی که در دفتر کارش در کاخ سفید در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، این تحریم‌ها را «شدید» توصیف کرد و گفت: «به فشار به تهران ادامه خواهیم داد. ایران هرگز نمی‌تواند سلاح هسته‌ای داشته باشد.» ترامپ افزود: «ما به دنبال درگیری با ایران یا هیچ کشور دیگری نیستیم. فقط می‌توانم بگویم که ما هرگز نمی‌توانیم اجازه دهیم که ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد.»

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به این سؤال که آیا این تحریم‌ها با ساقط شدن پهپاد متجاوز این کشور توسط پدافند ایران ارتباط دارد، گفت می‌تواند مرتبط باشد، اما گفت حتی در صورت عدم وقوع این حادثه نیز این دور از تحریم‌ها علیه ایران اعمال می‌شد. وی افزود: «ما خویشتنداری زیادی به خرج داده‌ایم، اما این به آن معنی نیست که در آینده هم همین کار را می‌کنیم.» ترامپ در بخشی از صحبت‌هایش در مورد اینکه آیا به دنبال مذاکره با ایران است، گفت: «دوست داریم مذاکره کنیم، اگر آن‌ها بخواهند. اگر نخواهند هم مشکلی نیست. اما دوست داریم این اتفاق بیافتد و رک بگویم، شاید هم به زودی این اتفاق بیافتد.» او مردم ایران را مردمی «فوق‌العاده» خواند و مدعی شد که اگر ایران واقعا به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نباشد، دو کشور می‌توانند به سرعت به یک توافق دست پیدا کنند.

در همین حال، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز در تشریح ابعاد تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران گفت که فرمان ترامپ میلیاردها دلار از دارایی‌های ایران را مسدود می‌کند. همزمان «استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا با حضور در یک نشست خبری گفت آمریکا دفتر مقام معظم رهبری، سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران و سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران و پنج نفر از فرماندهان نیروی دریایی سپاه را تحریم کرده است. منوچین، در تشریح برخی از جزئیات تحریم‌های جدید علیه ایران گفت که این دستور سه فرمانده ارشد ایران از جمله سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه را بخاطر تهدید به بستن تنگه هرمز تحریم می‌کند. وی ادامه داد که سردار حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه بخاطر دخالت وی در سرنگونی پهپاد آمریکایی و سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی در زمره این فرماندهان هستند. منوچین در ادامه گفت که دستور ترامپ همچنین شامل فرماندهان پنج منطقه دریایی ایران می‌شود. فرماندهان پنج منطقه نیروی دریایی سپاه پاسداران به نام‌های «عباس غلامشاهی»، «رمضان زیراهی»، «یدالله بادین»، «منصور روانکار» و «علی عظمایی» هستند. وی همچنین گفت که طی چند روز آینده محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز تحریم خواهد شد. وزیر خزانه داری آمریکا گفت که برخی از این تحریم‌ها مدت‌ها است که در جریان هستند اما برخی از آنها بخاطر اقدامات اخیر ایران در نظر گرفته شده است.