به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۰۳ ساعت ۲۱:۵۹
کد مطلب : ۱۸۰۸۶۵
در واکنش به ادامه اعتصاب غذای همسر نازنین زاغری در مقابل سفارت ایران در لندن

عراقچی: در پرونده زاغری تحت‌تاثیر شانتاژ قرار نمی‌گیریم

ریچارد رتکلیف و مادرش مقابل سفارت ایران در لندن
ریچارد رتکلیف و مادرش مقابل سفارت ایران در لندن
گروه سیاسی: دویچه‌وله نوشت: در حالیکه ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری نیز مقابل سفارت ایران در لندن اعتصاب غذا کرده، ملاقات هفتگی نازنین زاغری با دخترش به دلیل اعتصاب غذای او لغو شده و وزارت‌خارجه ایران می‌گوید "شانتاژها" به زاغزی کمک نمی‌‌کند.

حساب کاربری که در توییتر در مورد وضعیت نازنین زاغری-رتکلیف اطلاع‌رسانی می‌کند، نوشته است: "مقامات ایران ملاقات هفتگی نازنین با دخترش گابریل را به دلیل اعتصاب غذای او لغو کرده‌اند". نازنین زاغری از ۲۵ خرداد (پانزدهم ژوئن) روز تولد دخترش در اعتراض به "بازداشت ناعادلانه" خود بار دیگر دست به اعتصاب غذا زده است. ریچارد رتکلیف، همسر او نیز در لندن، مقابل ساختمان سفارت ایران اعتصاب غذای تر کرده است. این زوج در داخل و بیرون زندان از ده روز پیش تنها مایعات می‌نوشند. ریچارد رتکلیف به کمپین حقوق بشر گفته است برای اینکه "بتوانم معنای یک اعتصاب واقعی را به مردم نشان دهم دست به اعتصاب غذا زدم".
اعتصاب غذای ریچارد رتکلیف هر روز بازتاب گسترده‌تری در رسانه‌ها و مطبوعات بین‌المللی پیدا می‌کند. رسانه‌ها و مطبوعات بریتانیا که از روز نخست این ماجرا را دنبال می‌کند، توجه شهروندان بسیاری در این کشور را به پرونده نازنین زاغری-رتکلیف جلب کرده‌اند. پرونده این شهروند دو تابعیتی ایرانی بریتانیایی بر سفر معاون وزیرخارجه انگلیس به تهران نیز سیاه افکنده است. نازنین زاغری نوروز سه سال پیش برای دیدار با خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود اما هنگام خروج از فرودگاه امام خمینی، بازداشت شد. مقام های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران گفته‌اند دادگاه او را به اتهام جاسوسی محکوم به حبس کرده اما نازنین زاغری این اتهام را رد می‌کند.

ریچارد رتکلیف پیشتر در مصاحبه‌ای با دویچه‌وله گفته بود که پس از بازداشت همسرش، افرادی از تهران با او تماس گرفتند  و به طور مشخص گفته‌اند که پرونده او با ماجرای بدهی بریتانیا به ایران مرتبط است. این ماجرا مربوط به به پرونده طلب ایران از بریتانیا بابت پول یک قرارداد نظامی بین دو کشور است که در زمان محمدرضا شاه پهلوی بسته و پرداخت شده بود. بریتانیا علیرغم حکم یک دیوان بین‌المللی حکمیت، این پول را به ایران پس نداده است. حال عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیرخارجه ایران نیز در واکنش به بازتاب گسترده اعتصاب غذای نازنین زاغری-رتکلیف در زندان اوین و همسرش ریچار رتکلیف مقابل سفارت ایران در لندن گفته است "دولت انگلیس چهل سال است به مردم ایران بدهکار است".
او امروز - دوشنبه خواهان بازپرداخت فوری این بدهی شد و گفت: «امتناع دولت انگلیس از این امر با هیچ بهانه‌ای پذیرفتنی نیست». عراقچی همزمان تأکید کرد: «قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران هرگز تحت تأثیر چنین شانتاژهایی قرار نخواهد گرفت و متهمین به جرایم جاسوسی باید دوره محکومیت خود را طی کنند».
 
عباس موسوی‌، سخنگوی وزارت‌خارجه یاران نیز امروز گفت: «خانم زاغری دوتابعیتی هستند و ایران دوتابعیتی بودن را نمی‌پذیرد و ما ایشان را تبعه ایران می‌دانیم که جرم امنیتی مرتکب شده و ما معتقدیم کارهایی که به شانتاژ شبیه است به حل این پرونده کمک نخواهد کرد و مزاحمت برای کارهای روتین سفارت را نمی‌پذیریم چراکه خلاف قوانین بین‌المللی است». ادامه اعتصاب غذای ریچار رتکلیف مقابل سفارت ایران در لندن هر روز بازتاب گسترده‌تری در رسانه‌های بین‌المللی پیدا می‌کند. به عنوان مثال نه تنها سایت‌های اینترنتی بلکه روزنامه‌های چاپی آلمان نیز ماجرای این اعتصاب غذا را پوشش داده‌اند. حمید بعید‌ی‌نژاد، سفیر ایران در لندن ضمن انتقاد شدید از اعتصاب ریچارد رتکلیف او را متهم کرده که مخل فعالیت‌های سفارت ایران شده و امنیت کارکنان این سفارت‌‌خانه را تهدید می‌کند. توییت او در مورد "حفظ حریم سفارت‌خانه بر اساس حقوق دیپلماتیک" واکنش‌بسیاری را برانگیخته که در پاسخ به او یادآور شدند، سفار‌ت‌خانه‌های خارجی در ایران بارها مورد حمله قرار گرفتند.