به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۰۴ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۱۸۰۸۷۸

۸ نشانه خاموش سرطان خون

گروه علمی: سرطان خون (لوسمی) به سرطان بافت‌های خون‌ساز بدن از جمله مغز استخوان و سیستم لنفاوی گفته می‌شود.
۸ نشانه خاموش سرطان خون
انواع مختلفی از سرطان خون وجود دارد که برخی از آن‌ها در کودکان شایع است و برخی از انواع سرطان خون بیشتر در افراد بزرگسال مشاهده می‌شود.در بیماری سرطان خون گلبول‌های سفید نقش دارند. بدن به طور طبیعی گلبول‌های سفید را که نقش دفاعی دارند، تولید می‌کند اما در مبتلایان به این نوع سرطان، مغز استخوان گلبول‌های سفید غیرطبیعی تولید می‌کند که عملکرد درستی ندارند.درمان سرطان خون می‌تواند فرآیندی پیچیده باشد که به نوع بیماری و فاکتورهای دیگر بستگی دارد هرچند راهکارهایی وجود دارد که در موفقیت آمیز بودن روش‌های درمانی آن نقش دارند.نشریه "تایمز آو ایندیا" در این مطلب به برخی از علائم خاموش این بیماری اشاره کرده‌ که شامل موارد زیر است:

- اگر پس از هشت ساعت خواب شبانه همچنان احساس خستگی و بی‌حالی دارید لازم است این موضوع را جدی بگیرید. همچنین احساس خستگی و ضعف می‌تواند از کمبود گلبول‌های قرمز که به عنوان کم‌خونی شناخته می‌شود نیز ناشی شود.

- تنگی نفس یکی دیگر از نشانه‌های سرطان خون است. احساس خستگی برای مدت زمان طولانی بدن را ضعیف کرده و فرد را دچار تنگی نفس می‌کند. این تنگی نفس می‌تواند حتی بعد از بالا رفتن از تعداد محدودی پله نیز بوجود آید.

- ظاهر شدن کبودی‌های بی دلیل روی بدن می‌تواند به دلیل سرطان سلول‌های خونی باشد. این کبودی‌ها به دلیل پایین بودن تعداد پلاکت‌ها یا بافت‌های لخته کننده خون است. این لکه‌های بنفش رنگ در بخش‌های مختلف بدن بخصوص پاها و آرنج قابل رویت هستند.

- متورم شدن لثه‌ها همیشه ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیست. در برخی از مبتلایان به این نوع سرطان ورم لثه‌ها مشاهده می‌شود.

- بزرگ شدن طحال نشانه نوع مزمن بیماری سرطان خون است. همچنین موجب کم اشتهایی می‌شود.

- تب مکرر نشان دهنده وجود عفونت و ضعف سیستم ایمنی است که می‌تواند با سرطان خون مرتبط باشد.

- تعریق در شب موضوع عادی نیست و گاهی از عفونت‌هایی ناشی می‌شود که با بیماری سرطان خون مرتبط است.

- سردردها همیشه به دلیل استرس یا تنش نیستند. سردردهای مکرر ممکن است از سرطان خون یا حتی خونریزی در سر ناشی شوند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: سرطان خون