به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۲:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۰۴ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب : ۱۸۰۹۰۵

آموزش و استفاده کاربردی از یک ترفند سئو

گروه علمی: درباره تعریف سئو سایت، ماهیت سئو، سایت سئو شده، رفتار گوگل، ارزش ترافیک بالا، ارتباط رتبه با موفقیت کسب و کار، ارتباط سئو با دیجیتال مارکتینگ، ایندکس گذاری و ... مطالبی صحبت کردیم. اما این بار می خواهیم از منظری دیگر کمی با دقت به سئو نگاهی داشته باشیم.
تعریف ریچ اسنیپت (Rich Snippets)  و اسکیما  (Schema) در قابلیت های سئو:

سئو سایت و ریچ اسنیپت (Rich Snippets):
اسنیپت ها که با نام (غنی) نیز شناخته شده است، می تواند در نتایج گوگل با اطلاعات بیشتری به نمایش بیاید. مخزن این کد ها از داخل سورس های (HTML) صفحه تغذیه می شود و در انواع دستورالعمل ها، بررسی ها و رویداد ها می باشد.

سئو و اهمیت استفاده از قطعات غنی (Rich Snippets):
هدف اصلی این ریچ اسنیپت ها راحتی جستجو برای کاربران می باشد. این قطعات غنی موجب می شوند که اطلاعات جستجویی بهتر و دقیق تری به کاربر ارائه شود و در راه رسیدن به وب سایت هدف کاربر، موتور جستجو را یاری میدهند. آنها به جهت شرح اطلاعات و داده های مشخص شده، در وب سایت مورد استفاده قرار میگیرند و مدیران سایت می توانند از این کد های (HTML) در ساختار طراحی سایت خود استفاده نمایند. ریچ اسنیپت ها موجب درک بهتر موتور های جستجو از محتوای یک وب سایت می شوند که این عمل باعث نمایش بهتر نتایج جستجو را شامل می شود تا خواسته کاربر از جستجو به بهترین نحو ممکن مشخص شود.

تفاوت استفاده و یا عدم استفاده از قطعات غنی (Rich Snippets) در ساختار کد در سئو سایت
اگر توجه داشته باشید داده هایی که پس از سرچ توسط موتور جستجو برای شما به نمایش داده می شود عبارتند از، عنوان صفحه، آدرس وب سایت ، و متا دیسکریپشن که متعلق به آن وب سایت است می باشد. اما با استفاده از ابزارات سئو، زمانی که از این قطعات غنی (Rich Snippets) استفاده می کنید، موتور سرچ گوگل می تواند اطلاعات بیشتری را از کوئری انجام شده برای سایت شما بخواند و در اختیار کاربر قرار دهد که البته این اطلاعات می تواند توضیح نقد و یا بررسی کوتاه از یک شخصیت و یا محصولی نیز باشد. این به این منظور است که کاربر بعد از مشاهده نتیجه جستجو خود، با ارائه اطلاعات بیشتری که توسط این قابلیت ارائه شده،  بتواند با دقتی آگاهانه تر انتخاب کند
در سئو سایت چه محتواهایی توسط ریچ اسنیپت مورد توجه قرار می گیرد.

 بطور کلی موتور های جستجو سه نوع محتوا را میشناسند و با نشانه گذاری، آنها را تشخیص می دهند.
1- Microdata
2- Microformats
3-
RDFa
این   3 مورد، زبان (HTML) را پشتیبانی میکنند و برای تگ کردن و برچسب گذاری محتوای یک صفحه مورد استفاده قرار گرفته می شوند. مورد اولی (Microdata) یکی از مرسوم ترین انواع ریچ اسنیپت ها می باشد. که بسیار ساده می باشند و کد های آماده آنها در صفحات اینترنت موجود است. و نیازی به دانستن کد های (HTML) نمی باشد.

روش استفاده از قطعات غنی (Rich Snippets) در سئو سایت:
برای اینکه از ریچ اسنیپت ها در سئو وب سایت خود استفاده نمایید، روش (Breadcrumbs) را به شما پیشنهاد می کنیم. این روش بجای اینکه آدرس و نام سایت را به نمایش بگذارد، یک نوع مسیر دهی را برای کاربران ترسیم نمی نماید و کاربر را از جایگاه خواسته خود در سایت مورد نظر با خبر میکند.
 
سئو سایت و اسکیما (Schema):
کد های اسکیما نیز به عنوان (Microdata)،  برای کمک و هموار کردن مسیر جستجوی کاربر مانند اسنیپت ها عمل می کنند اما، اینجا این اسکیما ها هستند که به کمک اسنیپت ها می آیند. در واقع به جهت سئو سایت، اسکیما ها به عنوان یک زبان نشانه گذاری برای کمک به موتور های جستجو به جهت سئو سایت و البته تجزیه و تحلیل اطلاعات یک وب سایت عمل می کنند.
افزودن این کد ها به ساختار کد های (HTML) سایت خود موجبات ایجاد (Rich snippet)  به همراه نام سایت شما در نتایج جستجو را حاصل می شود که این اتفاق در رسیدن به امتیاز و رتبه بالا و البته افزایش تعداد کلیک و انتخاب وب سایت شما توسط کاربران، تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

در یک مثال کاربردی می توان به این اشاره داشت که شما در کد های (HTML) وب سایت خود، زمانی که از این کد (اسکیما) به جهت سئو سایت خود استفاده نماید، این قابلیت را برای شما خواهد داشت که اگر در صفحه ای خاص در وب سایت خود مقاله ای و یا محصولی را ارائه داده اید و کاربران پس از مشاهده با نرخ بالایی آن مورد مشخص شده را مورد نظر قرار داده اند، شما با استفاده از این کد (اسکیما) می توانید این مهم را به عنوان یک نکته مهم به همراه نشان دادن نرخ توجه و لایک کاربران در کنار نام سایت خود در نتایج جستجو برای کاربران نشان دهید تا در انتخاب خود دقیق تر عمل نمایند.
این استفاده از کد اسکیما جدای از اینکه در توضیحات وب سایت شما در نتایج مهم می باشد، در امتیاز گیری و بالا رفتن نرخ وب سایت شما در نتایج جستجو نیز اهمیت دارد به طوری که در مشاهده نتایج جستجوی عبارتی خاص، وب سایتی که از این قابلیت استفاده نموده را بالاتر از دیگر وب سایت ها خواهید دید. برای استفاده نحوه یادگیری نحوه صحیح استفاده از این کدها و تکنینکها میتوانید از سایت دیجی ویت بازدید نمایید.

سئو سایت و نحوه استفاده از کد اسکیما:
برای استفاده از ابزارات سئو سایت و استفاده و ایجاد کد اسکیما می توانید از ابزار گوگل با نام (Structured Data Markup Helper) استفاده نمایید. برای همین ابتدا وارد وب سایت با ادرس : (https://www.google.com/webmasters/markup-helper/u/0/ ) می شوید.

بعد از ورود به این صفحه، حوزه کاری خود را از چندین گزینه موجود انتخاب می کنید مثل مقالات (Articles).
در ادامه پایین صفحه در کادر مشخص شده اقدام به ورود لینک مقاله ای را که میخواهید برای آن کد اسکیما تولید شود نماید. در این حالت پس از ورود لینک مشخص صفحه ای که مد نظر دارید گزینه (Start Tagging)  را انتخاب نمایید تا به صفحه بعد منتقل شوید..
  طبق عکس بالا، پس از تحلیل لینک وارد شده، صفحه به دو بخش تقسیم می شود. در قسمت چپ صفحه شما همان صفحه ای را خواهید دید که لینک آن را وارد نمودید و در قسمت راست صفحه شما توضیحات را مشاهده می نمایید. حالا در قسمت چپ نان مقاله را به طور مثال هایلایت نمایید.

مشاهده می کنید که منویی برای شما نمایش داده می شود. با انتخاب اولین گزینه آن (Name) شما شرایط را برای تولید کد اسکیما با توجه به متن هایلایت شده فراهم می نماید. این برنامه آن نام را به (Items Data) اضافه می نماید که شما بعد از انتخاب گزینه (Name) آن را در قسمت راست خواهید دید. بعد از مشاهده گزینه (Create HTML) انتخاب نمایید برای تولید کد اسکیما خواسته شده. در ادامه در قسمت (cms) وب سایت خود کد تولید شده را لحاظ کنید. در آخر کار گزینه (Finish) را انتخاب نمایید.