به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۰۴ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۱۸۰۹۰۹

سه چهارم اپلیکیشن‌های موبایل ضعف امنیتی دارند

گروه فناوری: گزارشی جدید نشان می دهد سه چهارم اپلیکیشن های اندروید و «آی او اس» اطلاعات کاربران را به شیوه ای غیر ایمن ذخیره کرده اند.
سه چهارم اپلیکیشن‌های موبایل ضعف امنیتی دارند
 طبق تحقیق جدید شرکت Positive Technologies سه چهارم اپلیکیشن‌های اندروید و iOSدر خصوص ذخیره سازی اطلاعات ضعف دارند.این گزارش به مشکلات امنیتی می‌پردازد که در بسیاری از اپلیکیش های گوگل پلی و اپ استور iOS وجود دارد.ذخیره سازی اطلاعات کاربران اپلیکیشن‌ها به شیوه غیر ایمن به نشت اطلاعاتی مانند پسورد، اطلاعات مالی و شخصی و ارتباطات افراد توسط هکرها می‌شود.در ۳۸ درصد اپلیکیشن‌های iOS و ۴۳ درصد اپلیکیشن‌های اندروید ضعف‌های امنیتی با ریسک بالا وجود دارد.همچنین ۷۶ درصد اپلیکیشن‌هایی که در ۲۰۱۸ میلادی روی موبایل‌ها دانلود شدند به طور غیر ایمن اطلاعات کاربران را ذخیره کرده اند و هکرها می‌توانند به آنها دسترسی یابند.علاوه بر آن در گزارش ذکر شده ۸۹ درصد از ضعف‌های امنیتی موجود در اپلیکیشن‌ها به هکرها اجازه دسترسی به اطلاعات از راه دور را می‌دهد. به عبارت دیگر هکرها لازم نیست به طور فیزیکی به موبایل کاربر دسترسی داشته باشند تا بدافزاری روی آن نصب کنند.البته این گزارش به طور خاص به اپلیکیشنی به عنوان یک ریسک امنیتی اشاره نکرده است.

یکی از نگرانی‌هایی که این گزارش به وجود آورده آن است که اپلکیشن ها فقط به مشتری (صاحب تلفن همراه) سرویس نمی‌دهند. آنها اطلاعات را به سروری متعلق به توسعه دهنده اپلیکیشن منتقل می‌کنند. هرچند سیستم‌های عامل جدید موبایل مکانیسم‌های امنیتی در خود دارند که از دسترسی غیر مجاز به اطلاعات جلوگیری می‌کند اما بیشتر اوقات چنین اقدامات حفاظتی برای اطلاعاتی که در سرور توسعه دهنده ذخیره می‌شود، انجام نشده است. همینطور اقدامات حفاظتی زیادی برای انتقال اطلاعات میان موبایل و سرور نیز وجود ندارد. این بدان معنا است که ضعف‌های امنیتی در سرورهای توسعه دهندگان هم وجود دارد.این گزارش شامل توصیه‌هایی برای توسعه دهندگان است تا اپلیکیشن‌هایی با امنیت بهتر بسازند. از سوی دیگر کاربران باید به درخواست‌های دسترسی اپلیکیشن‌ها به اطلاعات مختلف توجه بیشتری نشان دهند. آنها باید به طور دقیق بدانند به اپلیکیشن اجازه می‌دهند به چه اطلاعاتی دسترسی یابد. اگر درخواست اطلاعات از سوی اپلیکیشن غیر معقول به نظر می‌رسید باید آن را رد کرد.
مرجع : مهر
برچسب ها: اپليكيشن