به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۰۴ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۱۸۰۹۱۹

جبیر: ایران رویه کنونی را ادامه دهد فاجعه است

گروه بین‌الملل: وزیر مشاور امور خارجه عربستان می‌گوید کشورش خواهان جنگ نیست اما اگر «ایران رویکرد مخرب کنونی را ادامه دهد، باید بهای آن را هم بپردازد.»
جبیر: ایران رویه کنونی را ادامه دهد فاجعه است
عادل الجبیر،‌ که پیشتر وزیر امور خارجه دولت عربستان بود در مصاحبه اختصاصی با روزنامه لوموند فرانسه، ایران را به حمله به نفت‌کش‌ها، لوله‌های نفتی و ارسال موشک برای «تروریست‌های حوثی» متهم کرد. وی با اشاره به حمله به یک نفتکش تحت مالکیت شرکت ژاپنی و محموله سفارش ژاپن در زمان حضور شینزو آبه در تهران گفت: «این نشان می‌دهد که ایران تمایلی به کاهش تنش ندارد.» عربستان و متحدان منطقه‌ای پادشاهی سعودی همراه با ایالات متحده، بریتانیا و آلمان ایران را مسئول حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان می‌دانند.
عادل الجبیر در پاسخ به این پرسش که آیا از اینکه در برابر برجام با اسرائیل در یک سنگر قرار دارید، ناراحت نیستید گفت:‌ «فکر می‌کنم این امر نشانگر این است که توافق هسته‌ای از جانب همه کشورهای خاورمیانه رد شد. ما، امارت عربی متحده، بحرین و دیگران. همه انتخاب ترامپ را تحسین کردند. ما عمل می‌خواهیم و نه حرف. ما چهار سال با ایران حرف زدیم و به جایی نرسیدیم.» وی درباره موثر بودن تحریم‌ها گفت: «تحریم‌های جدید خیلی خیلی جدی هستند. صادرات نفت آن‌ها سقوط کرده، ارزش پول ملیشان سقوط کرده، تورم پرواز می‌کند. تنش‌ها در داخل ایران هم به شدت افزایش یافته است و شرایط بدتر هم می‌شود. پیغام ما این است: اگر ایران می‌خواهد دوباره تحریم نشود، باید سیاست‌هایش را تغییر دهد. کسی از تغییر رژیم (رژیم چینج) حرف نمی‌زند. فقط می‌گوییم سیاست‌هایتان را تغییر دهید و به یک رژیم عادی (نرمال) تبدیل شوید.» وی افزود:‌ «اگر ایران رویه کنونی را ادامه دهد، نتایج فاجعه بار خواهد بود.»
برچسب ها: عادل الجبیر