به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۰۴ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۱۸۰۹۲۹

ترامپ: اختیار لازم برای حمله به ایران را دارم

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور آمریکا در یک مصاحبه مواضع قانونگذاران ارشد این کشور را رد کرده و گفته که او برای حمله به ایران از منظر قانونی نیازی به مجوز کنگره این کشور ندارد.
ترامپ: اختیار لازم برای حمله به ایران را دارم
در حالی که انتقادهای مقام‌های ارشد کنگره آمریکا درباره مواضع ضد ایرانی دولت «دونالد ترامپ» ادامه دارد، «دونالد ترامپ» در یک مصاحبه هشدار قانونگذاران آمریکایی درباره نیاز قانونی او برای انجام هر گونه حمله به ایران به مجوز کنگره را رد کرده است.

ترامپ در مصاحبه اختصاصی با پایگاه «هیل» که روز دوشنبه (دیروز) پخش شده، با این سوال مواجه شد که آیا از نظر او رئیس‌جمهور آمریکا بدون رجوع به کنگره و دریافت مجوز از سوی قانونگذاران آمریکایی، اختیار قانونی برای انجام حمله نظامی به ایران را دارد؟ رئیس‌جمهور آمریکا در جواب گفت: «بله من (اختیار لازم برای حمله به ایران بدون مجوز کنگره) را دارم. البته ما کنگره را در جریان تحولات و اقداماتی که داریم انجام می‌دهیم، قرار داده‌ایم و فکر می‌کنم آنها قدردان این کار هستند. من واقعا دوست دارم که آنها دوشادوش (دولت) قرار داشته باشند اما من از نظر قانونی مجبور نیستم که چنین کاری بکنم. ما به اینکه شاید تصمیمی برای انجام یک حمله بگیریم، خیلی نزدیک بودیم اما بعدش من تصمیم گرفتم که این کار را نکنیم».

ترامپ همچنین مدعی شد که دلیل تصمیم او برای توقف «حمله به ایران» در پاسخ به سرنگونی پهپاد «گلوبال هاوک» توسط این کشور آن بود که چنین حمله‌ای تناسبی با سرنگونی یک هواپیمای بدون سرنشین نداشت. اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در حالی مطرح شده که پیش از این «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان این کشور تاکید کرده بود که هرگونه حمله به ایران باید با مجوز کنگره صورت بگیرد. ترامپ در پاسخ به سوال خبرنگار «هیل» مبنی بر اینکه نظر او درباره این اظهارنظر پلوسی چیست، گفت: «من با این حرف (پلوسی) مخالفم و به نظر می‌رسد که خیلی از افراد با این حرف مخالف هستند».

اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا بعد از دیدار روز پنجشنبه (۳۰ خرداد) او با رهبران ارشد دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره به دنبال تشدید تنش‌ها بین واشنگتن و تهران مطرح شد. «چاک شومر» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنای آمریکا درباره این دیدار گفت که رهبران دموکرات در این دیدار به ترامپ گفتند هر گونه حمله به ایران باید با مجوز کنگره انجام شود. از سوی دیگر، «تیم کین» و «تام یودال» دو سناتور ارشد دموکرات کنگره آمریکا پیشنهاد افزودن یک متمم به لایحه بودجه دفاعی آمریکا را ارائه دادند که طبق آن، استفاده ترامپ از بودجه دولتی برای حمله به ایران بدون مجوز کنگره را ممنوع می‌کند.

رهبر اقلیت دموکرات سنای آمریکا از رهبر اکثریت این مجلس خواسته است که رای گیری درباره افرودن این متمم را به بعد از مناظره چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری موکول کند تا سناتورهای دموکراتی که نامزد این انتخابات هستند بتوانند در رای گیری حاضر باشند. در ماه‌ها و هفته‌های اخیر موضوع «لزوم صدور مجوز کنگره برای هرگونه حمله به ایران» به یکی از بحث‌های جنجالی در آمریکا بین قانونگذاران و دولت ترامپ تبدیل شده است و در این بین، برخی سناتورهای هم حزبی ترامپ شامل «رند پال» و «مایک لی» هم با مواضع کاخ سفید در این باره مخالفت کرده‌اند. رند پال که یک سناتور جمهوری‌خواه و حامی ترامپ است، بارها اعلام کرده که رئیس‌جمهور آمریکا «پادشاه نیست» و طبق قانون اساسی، این کنگره است که باید مجوز هر گونه حمله را صادر کند. وی همچنین درباره هرگونه حمله به ایران بدون مجوز کنگره هشدار داده است
برچسب ها: دونالد ترامپ