به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۰۴ ساعت ۲۱:۲۳
کد مطلب : ۱۸۰۹۷۷
علی شمخانی خبر داد:​​​​​​​

گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران از ۱۶ تیر

گروه سیاسی: دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، بیانیه اخیر وزراء خارجه سه کشور اروپایی را «وقاحت سیاسی» عنوان کرد و آن نشانه «عدم وجود اراده در اروپا برای اجرای تعهداتش» تلقی کرد.
گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران از ۱۶ تیر
علی شمخانی، در یادداشتی در خبرگزاری فارس با تاکید بر آغاز گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران از ۱۶ تیرماه (۱۲ روز دیگر)، تلاش‌های دیپلماتیک اروپا برای پایبندی حداکثری ایران به تعهدات توافق هسته‌ای را به تلاش فریبکارانه سیاسی برای محدودسازی حقوق مسلم مردم ایران تعبیر کرده است. شمخانی در ادامه اعلام کرده که آغازِ «با جدیت» گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران، با هدف جلوگیری از سوء استفاده برخی کشورها از «صبر» جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد تا مشخص شود که پاسخ ایران به تجاوز پهپاد آمریکایی به مرزهای هوایی با واکنش، نسبت به تلاش فریبکارانه سیاسی برای محدودسازی حقوق مسلم مردم ایران تفاوتی ندارد.

او تلاش‌های دیپلماتیک اخیر اروپا را اعمال فشار آنها برای وادارساختن ایران به تداوم اجرای تعهدات پذیرفته‌شده در برجام بدون انجام تعهدات متقابل سایر طرف‌ها ارزیابی کرده و بیانیه اخیر وزرای خارجه سه کشور اروپایی در این خصوص را «وقاحت سیاسی» نام‌گذاری کرده و نوشته است: «قائل به عدم وجود اراده در اروپا برای اجرای تعهداتش هستیم.» شمخانی ضمن متهم کردن اروپا به همسویی با خواست‌های آمریکا تاکید کرده که براساس تصمیم شورای عالی امنیت ملی از ۱۶ تیرماه، گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران با جدیت آغاز خواهد شد. گفتنی اینکه، قبلا بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده بود که گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران شامل عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام خواهد بود.

از سوی دیگر، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران گفت: جمهوری اسلامی با کاهش تدریجی تعهدات خود، کماکان پنجره دیپلماسی را باز نگاه داشته است. سید عباس عراقچی عصر سه شنبه در دیدار «لوکاش پاریزک» معاون وزیر امور خارجه و اروپایی جمهوری اسلواکی که برای انجام رایزنی‌های سیاسی بین دو کشور به تهران سفر کرده است، با اشاره به صبر راهبردی ایران ظرف یک سال گذشته در قبال اقدام غیر قانونی و یکجانبه آمریکا در خروج از برجام و نیز تاکید بر تعلل و کوتاهی کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات خود در توافق برجام گفت: متأسفانه توازن موجود میان تکالیف و حقوق جمهوری اسلامی ایران در برجام اکنون از بین رفته است و با توجه به وعده‌های انجام نشده طرف اروپایی دلیلی برای اجرای تعهدات یکجانبه ایران باقی نمانده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز خرسندی از تداوم تماس‌ها و رایزنی‌های سیاسی بین دو کشور و نیز با اشاره به وجود ظرفیت‌های فراوان در روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور، اظهار داشت: خوشبختانه دو کشور با استفاده از شرایط موجود در جهت تقویت و افزایش روابط بازرگانی و تجاری گام‌های مهمی برداشته و امید می‌رود با برگزاری نشست کمیسیون مشترک در آینده، این روند ارتقا و تحکیم یابد. معاون وزیر امور خارجه اسلواکی نیز در این دیدار، با تاکید بر تمایل جدی دولت براتیسلاوا برای استمرار رایزنی‌های سیاسی و تقویت همکاریهای اقتصادی و بازرگانی و فرهنگی با کشورمان اظهار داشت: ما مصمم به تقویت مناسبات دوجانبه به ویژه همکاریهای اقتصادی و تجاری دوجانبه بوده و در این راستا آمادگی برگزاری نشست کمیسیون مشترک در آینده نزدیک را داریم. پاریزک با اشاره به حمایت کشورش از برجام، ابراز امیدواری کرد با عملیاتی شدن اینستکس اروپا روابط اقتصادی و تجاری خود را با ایران حفظ و تقویت نماید.