به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۰۵ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۱۸۱۰۴۲

برنامه ۵۰ میلیارد دلاری آمریكا برای صلح بین اسرائیل و فلسطین

برنامه ۵۰ میلیارد دلاری آمریكا برای صلح بین اسرائیل و فلسطین
گروه بین‌الملل: دولت دونالد ترامپ روز سه‌شنبه ۲۵ ژوئن (چهارم تیر) از یک طرح اقتصادی ۵۰ میلیارد دلاری برای حل منازعات اسرائیل و فلسطین پرده برداشت. جرد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ، در نشست دو روزه بحرین تحت عنوان «از صلح تا آبادانی» درباره این برنامه اقتصادی گفت که پیش شرط لازم برای رسیدن به صلح و پایان دادن به چندین دهه منازعه باید از مسیری مبتنی بر سرمایه‌گذاری برای فلسطینی‌ها بگذرد.

به گزارش یورونیوز،‌ کوشنر با اشاره به اینکه باید راه‌حل سیاسی عادلانه‌ای در پیش گرفت افزود: «همکاری با فلسطینی‌ها برای توسعه‌ اقتصادشان می‌تواند منجر به یک صلح واقعی شود.» مشاور ترامپ درباره برنامه «معامله قرن» گفت: «آن‌چه ما تهیه کرده‌ایم جامع‌ترین برنامه اقتصادی است که تا به حال برای فلسطینی‌ها و خاورمیانه بزرگ تبیین شده است.» به عقیده کوشنر این منطقه می‌تواند تبدیل به الگویی برای تجارت و پیشرفت در سراسر جهان شود. تشکیلات خودگردان فلسطین پیش از این شک وعدم تمایل خود را نسبت به این برنامه که تببین آن دو سال به طول انجامیده است، ابراز کرده بود. از سوی دیگر، حمایت مالی عربستان سعودی برای این طرح نیز برای فلسطینی ها سوال‌ برانگیز است.

این نشست اولین قدم از برنامه سیاسی واشنگتن برای پایان دادن به منازعات اسرائیل و فلسطین اعلام شده است. با این‌حال، هنوز جزئیات سیاسی این برنامه در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است. هیچ‌کدام از طرفین، نه تشکیلات خودگردان فلسطین و نه دولت اسرائیل، در این نشست شرکت نکرده‌اند. لبنان و عراق نیز در این کنفرانس دو روزه غایب هستند. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره برنامه دولت ترامپ گفت: «پول مهم است. اقتصاد اهمیت دارد اما سیاست از همه چیز مهم‌تر است. راه‌حل سیاسی از همه چیز پراهمیت تر است.» مشاور ترامپ با مهم شمردن راه‌حل سیاسی عادلانه گفت: «اما امروز وقت مسائل سیاسی نیست. ما در موقع مناسب به این مسائل خواهیم پرداخت.»

واشنگتن امیدوار است کشورهای ثروتمند خلیج‌فارس که در این نشست دو روزه شرکت کرده‌اند نسبت به این طرح علاقه نشان دهند. بر اساس برنامه صلح آقای کوشنر، دولت ترامپ انتظار دارد این دولت‌ها و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند ۵۰ میلیارد دلار در سرزمین‌های فلسطینی، اردن، مصر و لبنان سرمایه گذاری کنند. عربستان سعودی حمایت خود را از برنامه دولت ترامپ اعلام اما تاکید کرده است که هرگونه برنامه صلحی باید در راستای برنامه صلح کشورهای عربی باشد. طرح صلح عربی، پيشنهادی است که درسال ۲۰۰۲ از سوی عربستان به اتحاديه عرب ارائه شد. در این طرح مرزهای فلسطین بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ و پیش از اشغال توسط اسرائیل و پایتختی در اورشلیم شرقی در نظر گرفته خواهد شد. حق بازگشت برای فلسطینی‌‌ها نیز به رسمیت شناخته خواهد شد. البته اسرائیل مخالفت خود را نسبت به این نکات اعلام کرده است.

تجمع فلسطینیان در اعتراض به نشست بحرینرویترز
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که به پیشنهادات آمریکایی گوش فرا خواهد داد. اردن و مصر، تنها کشورهایی که با اسرائیل به صلح رسیده‌اند، معاونان وزرای اقتصادی خود را به این کنفرانس دو روزه فرستاده اند. اما انتظارات برای موفقیت این برنامه به شدت اندک است. ساکنان غزه در اعتراض به نشست دو روزه بحرین و برنامه «معامله قرن» و به در خواست حماس اعتصاب کردند و مغازه‌های خود را بستند. در کرانه باختری و رام الله‎ نیز تعدادی از معترضین توسط نیروهای نظامی اسرائیل پراکنده شدند.

برنامه سیاسی؟
هنوز مشخص نیست که برنامه تیم ترامپ بر پایه راه حل «تشکیل دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین» خواهد بود یا خیر. سازمان ملل و بسیاری از کشورهای جهان از راه حل «تشکیل دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین» حمایت می‌کنند اما تا به امروز دولت ترامپ از تشریح برنامه صلح اش و اینکه آیا راه حل دو کشوری شامل آن می‌شود، طفره رفته است. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل اعلام کرده است که هرگونه برنامه صلحی باید به «راه حل تشکیل دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین» جامه عمل بپوشاند. ایده تشکیل دو کشور برای فلسطینیان و اسرائیلی ها در کنار هم، دهها سال است که مطرح است. بر اساس این ایده یک کشور مستقل فلسطینی -بر اساس مر‌زهای پیش از سال ۱۹۶۷ در کرانه غربی، نوار غزه و بیت المقدس شرقی - در کنار اسرائیل تاسیس خواهد شد.