به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۸:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۰۵ ساعت ۱۷:۱۹
کد مطلب : ۱۸۱۰۸۲

ورود دادسرای نظامی به حادثه پارک تهرانپارس

گروه جامعه: دادستان نظامی تهران از آغاز تحقیقات در رابطه با حادثه درگیری در پارک پلیس تهرانپارس در دادسرای نظامی تهران خبر داد.
غلامعباس ترکی با اعلام این خبر، اظهار کرد: با انتشار فیلم این حادثه در فضای مجازی بلافاصله دستور بررسی موضوع به یکی از قضات مجرب داده شد تا کم و کیف این واقعه دقیقاً آشکار شود. وی تاکید کرد: رفتارهای ناهنجار و خلاف اخلاق اسلامی از هیچ شهروندی پذیرفتنی نیست و مطابق با قانون می‌بایست با افراد متخلف و متجاهر و جرایم مشهود برخورد کرد اما مأموران می‌بایست در چهارچوب شرع و مقررات قانونی رفتار نمایند و رفتارهای شایسته و کریمانه داشته باشند. دادستان نظامی استان تهران عنوان کرد: نتیجه رسیدگی متعاقباً اعلام خواهد شد.
 
روزنامه شهروند نوشت: اگر تا الان ویدیوی منتشرشده از برخورد پلیس با دختری در یکی از پارک‌های تهرانپارس را ندیده‌اید، حتما درباره حواشی آن چیزهای زیادی شنیده‌اید، از اطلاعیه اولیه پلیس گرفته که اعلام کرده بود این دختر ماده توهم‌زا مصرف کرده بوده تا حرف‌های دوستان او که تاکید کردند ماجرا فقط آب‌بازی بوده است. اما این ماجرا به اظهارنظر دو طرف ختم نشد، بلکه واکنش افکار عمومی به این ویدیو باعث شد خیلی از چهره‌ها درباره آن اظهارنظر کنند و حتی این‌طور به نظر برسد که پلیس هم یک قدم از موضع حق به جانب اولیه‌اش عقب نشسته است، حتی حساسیت ماجرا تا جایی بالا رفت که جلسه علنی دیروز مجلس تا حدی تحت‌تأثیر آن قرار گرفت و نماینده‌های زیادی نتوانستند به آن اشاره نکنند.
امیدوارم دروغ باشد
جهانبخش محبی‌نیا، نماینده مردم میاندوآب در مجلس جزو نخستین نماینده‌هایی بود که دیروز در صحن علنی به ماجرای درگیری پلیس و دختر نوجوان واکنش نشان داد و گفت: «ما نباید با خطاکاران برخورد خارج از عدل کنیم. امیدوارم فیلمی که اخیرا به نیروی انتظامی نسبت می‌دهند، صحت نداشته باشد، اگر صحت داشته باشد وای به حال ما. انقلاب اسلامی ایران نسبت به پیاده‌کردن حدود الهی، تامین آزادی مردم و نگاه جمهوری اسلامی تلاش کرده است. ما هم‌اکنون نگران هستیم. ما نگران این هستیم که انقلاب در مسیر اصلی خود پیش می‌رود یا نه!»
سوال از وزیر کشور
پروانه سلحشوری هم در توییترش نسبت به این ماجرا واکنش نشان داده و نوشته بود: «نیروی انتظامی و هیچ نهاد دیگری چه به لحاظ قانونی، چه شرعی و چه اخلاقی، حق و اجازه برخورد خشن با شهروندان ندارد. درباره برخورد بسیار زشت و زننده و آزاردهنده با یک دختر نوجوان، بالاترین مسئول مربوطه باید به مجلس پاسخگو باشد.» او دیروز در صحن علنی هم درباره این موضوع صحبت کرد و خبر از طرح سوال از وزیر کشور داد و گفت: «بعد از انتشار فیلمی از برخورد پلیس با یک دختر جوان در یکی از پارک‌های تهران امروز ۳۰ نماینده در تذکر کتبی به وزیر کشور خواستار توضیح دراین‌باره شدند. همچنین سوالی از وزیر کشور درباره علت برخورد خشن نیروی انتظامی با دختر جوان در یکی از پارک‌های تهران به جریان افتاد.»
این عضو فراکسیون زنان با تاکید بر این‌که تذکر دادن آدابی دارد، گفت: «این نوع رفتار‌ها باعث اغتشاش در جامعه می‌شود. در هفته‌های اخیر جو بسیار متشنجی در جامعه ایجاد شد که به بی‌اعتمادی دامن می‌زند. کشور ما درحال حاضر نیاز به همبستگی و یکپارچگی اجتماعی دارد و این‌گونه رفتار‌ها تعادل مورد نیاز در جامعه را از بین می‌برد. این‌که عده‌ای حس کنند قدرت داشته و همه کاره هستند و می‌توانند انگ زده و با کسانی که حامی نداشته، برخورد کنند، قابل قبول نیست. نمونه آن فیلمی است که اخیرا مبنی بر برخورد راننده اسنپ با یک دختر درباره حجاب منتشر شده است. این به معنای ایجاد التهاب در جامعه ایران است که نباید به این التهابات دامن زد. متاسفانه به اسم امر به معروف و نهی از منکر این کار‌ها انجام می‌شد.»
سلب امنیت روانی
طیبه سیاوشی دیگر نماینده مجلس بود که پشت تریبون رفت تا رفتار پلیس را محکوم کند. او گفت: «در روزهای اخیر در تهران با مسأله‌ای فراتر از حجاب در جامعه مواجه هستیم که صرفا ایجاد محدودیت در پوشش مدنظر نیست و درواقع امنیت روانی را از شهروندان تهرانی سلب کرده است.» او  ادامه داد: «حرکت در این جهت و پافشاری بر آن علاوه بر زیر پا گذاردن حقوق شهروندی درنهایت منجر به خدشه بر اعتبار و حرمت قانونی نهادهای صیانت‌کننده از امنیت جامعه خواهد شد. کلیپ منتشر شده دستگیری یک دختر تحت هر عنوانی رفتار دستگیرکنندگان را توجیه نمی‌کند.»
او ادامه داد: «براساس گزارش منتشرشده مرکز پژوهش‌های مجلس نشان داده شد که ارزشمندی حجاب در جامعه دچار تحول شده است و براساس تحقیقات تعریف عرفی و فقهی حجاب متفاوت است و بیشتر افراد تلقی عرفی از حجاب دارند که به هیچ وجه مورد توجه سیاست‌گذاران نیست.» بلافاصله بعد از تمام شدن جلسه علنی مجلس یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور از ورود این کمیسیون به برخورد نیروی انتظامی با یک دختر در یکی از پارک‌های تهران خبر داد.
بازداشت و عزل ماموران
نیروی انتظامی که کمی بعد از شروع انتقادها اطلاعیه‌ای صادر و در آن اعلام کرده بود دختری که با او برخورد شده حالت طبیعی نداشت و نیروی انتظامی به دلیل تماس‌های مکرر شهروندان مجبور به برخورد شده بود، با شدت گرفتن انتقادها خبر از عزل و بازداشت ماموران داد. البته قبل از این خبر هم عبدالوهاب حسنوند سرکلانتر شرق تهران در گفت‌وگویی با شبکه ٥ سیما اگرچه رفتار دختر را محکوم کرد، اما درنهایت غلط‌بودن برخورد ماموران را تایید کرد و گفت که با هر نوع رفتار فراقانونی که از ماموران پلیس سر بزند، برخورد خواهد شد، بعد از او هم رئیس پلیس پایتخت اعلام کرد که در پی این اتفاق جانشین کلانتری و یکی از ماموران کلانتری که در صحنه حضور داشته‌اند، در این ماجرا بازداشت و از سمت خود عزل شده‌اند. البته او تاکید کرد که سه دختر و دو پسر در رابطه با این پرونده دستگیر شده‌اند و هنوز هم در اختیار پلیس هستند.
در حالی که پلیس خبر از بازداشت و عزل ماموران داد، خبرنگار خبرگزاری فارس در توییترش نوشت: «در خبرگزاری فارس تصمیم گرفتیم از مامور ناجا تقدیر کنیم که خبر برخورد ناجا و دستور بازداشت پلیس منتشر شد.»
* سپس نیروی انتظامی اعلام کرد: دستور عزل ماموران توسط فرمانده ناجا تا بررسی‌های بیشتر تعلیق شده است.
برچسب ها: دادسرای نظامی