به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۰
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب : ۱۸۱۱۳
حضور یک کارشناس امور تحریم‌‌ها در تیم آمریکا برای مذاکرات ژنو

عراقچی: غنی‌سازی و خروج مواد از کشور خط قرمز ماست

گروه سياسي: معاون وزیر امور خارجه کشورمان، خط قرمز ایران در مذاکرات ژنو را غنی سازی و حفظ حقوق مردم خواند و گفت ‌: از هر آن چه مردم ایران بر اساس معاهدات بین المللی برخوردارند ذره ای کوتاه نخواهیم آمد و همزمان آدام زوبین، کارشناس خبره دولت آمریکا در امور تحریم‌ها، عضو تیم مذاکره‌کننده ایالات متحده در نشست ژنو برای حل مناقشه اتمی با ایران خواهد بود. گفته می‌شود که حضور او به منظور بررسی کاهش احتمالی تحریم‌ها علیه ایران است.
عراقچی: غنی‌سازی و خروج مواد از کشور خط قرمز ماست
سید عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه گفت‌: در مذاکرات ژنو به دنبال مذاکرات هدفمند و واقعی هستیم نه برای نمایش و اتلاف وقت و گفتگو برای گفتگو. وی افزود: ‌فردا ظهر به ژنو خواهیم رفت و مذاکرات صبح سه شنبه آغاز مي‌شود. وی با اشاره به شام خصوصی فردا شب میان آقای ظریف و خانم اشتون گفت:‌ این زمان فرصتی برای مرور مسائلی است که در دو روز پس از آن در جریان قرار خواهد گرفت.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: ‌با کمال جدیت و مصمم به این مذاکرات مي‌رویم و برای دستیابی به هدفی مشخص که مورد قبول طرفین مذاکره باشد اقدام خواهیم کرد. معاون وزیر امور خارجه با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران از همه حقوق خود برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای از جمله غنی‌سازی استفاده خواهد کرد افزود: هیئت مذاکره کننده ایرانی در صدد است طرح مشخصی را در این مذاکرات ادامه دهد تا مبنایی برای مذاکرات باشد و امیدواریم در فاصله زمانی معقول، نتایج حاصل شود.

وی درباره ترکیب تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: چون این مذاکرات در سطح معاونان وزیر خارجه انجام مي‌شود مسوولیت مذاکره با بنده خواهد بود اما آقای ظریف در جلسه افتتاحیه درباره طرح ایران توضیح خواهد داد. البته جمع بندی مذاکرات را در جلسه ای که آقای ظریف و خانم اشتون حضور دارند ارائه مي‌کنیم. معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برد ایران و برد طرف مذاکره در این مذاکرات چیست؟ افزود:‌ طرف مقابل همیشه مدعی بوده است که با انرژی صلح آمیز هسته ای در ایران مخالفتی ندارد اما با سلاح هسته ای مخالف است و زمانی که ما در این مذاکرات به آنها اطمینان دهیم که ایران هیچ برنامه نظامی را در دستور کار ندارد برد آنها حاصل شده است. ‌البته آنها اگر در سخنان و ادعاهای خود صداقت داشته باشند این هدف برایشان قابل وصول است.

وی افزود: ‌برد ما هم در این مذاکرات این است که برنامه صلح آمیز خود را ارائه و بر برخورداری خود در زمینه غنی سازی تاکید کنیم. عراقچی، خط قرمز ایران در این مذاکرات را غنی سازی و حفظ حقوق مردم خواند و گفت ‌:از هر آن چه مردم ایران بر اساس معاهدات بین المللی برخوردارند ذره ای کوتاه نخواهیم آمد. وی افزود: البته درباره شکل، اندازه و سطوح مختلف غنی سازی مذاکره خواهیم کرد اما خروج مواد از کشور خط قرمز ماست. عراقچی با اشاره به این که همه نگرانی های معقول طرف مذاکره کننده را برطرف خواهیم کرد گفت: این مذاکرات در بحث هسته ای است اما اگر آن ها علاقمند باشند در خصوص مسائل منطقه و دیگر چالش های بین المللی هم آماده گفتگو خواهیم بود.

در همين حال خبرها حاكيست كه آدام زوبین، کارشناس خبره دولت آمریکا در امور تحریم‌ها، عضو تیم مذاکره‌کننده ایالات متحده در نشست ژنو برای حل مناقشه اتمی با ایران خواهد بود. گفته می‌شود که حضور او به منظور بررسی کاهش احتمالی تحریم‌ها علیه ایران است. به گزارش خبرگزاری رویترز، حضور یک کارشناس امور تحریم‌ها در تیم مذاکره‌کننده‌ی آمریکا می‌تواند به این معنا باشد که واشنگتن قصد دارد احتمالا از شدت تحریم‌ها علیه ایران بکاهد. مذاکره میان نمایندگان ایران و گروه شش‌گانه‌ی موسوم به ۱+۵ (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) در روزهای ۱۵ و ۱۷ اکتبر (۲۳ و ۲۴ مهر) در ژنو برگزار می‌شود. وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا که سومین دیپلمات عالی‌رتبه ایالات متحده است، رهبری هیأت مذاکره‌کننده آمریکا را در نشست ژنو برعهده دارد.

موضوع محوری در مذاکرات ژنو بررسی این مسئله است که ایران کدام گام‌های احتمالی را می‌تواند در جهت محدود کردن برنامه اتمی خود بردارد و در ازای آن شش قدرت‌جهانی به احتمال چه پیشنهادی برای کاهش تحریم‌ها علیه ایران ارائه می‌دهند. کشورهای غربی ظن شدید دارند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت بمب اتمی است، ولی ایران همواره تأکید کرده که برنامه اتمی این کشور خصلتی صلح‌آمیز دارد. آدام زوبین یکی از اعضای هیأت مذاکره‌کننده آمریکا خواهد بود. زوبین مدیرکل کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا و یکی از کارشناسان خبره‌ی دولت آمریکا در امور تحریم‌هاست.

او مسئول مدیریت و اجرای برنامه‌ی تحریم‌های اقتصادی دولت آمریکا در جهت پیشبرد سیاست خارجی و امنیت ملی ایالات متحده است. جیمز تیمبی دیگر عضو تیم مذاکره‌کننده آمریکا خواهد بود. او مشاور ارشد معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی و امنیت بین‌المللی است. پونیت تالوار، مدیر ارشد در امور ایران، عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس در شورای امنیت کاخ سفید، و نیز ریچارد نیفیو، معاون اصلی در هماهنگی سیاست تحریم‌ها در وزارت امور خارجه آمریکا، از دیگر اعضای تیم مذاکره‌کننده ایالات متحده در مناقشه اتمی ایران هستند.

(امین)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۷:۵۳
آقای عراقچی آنچه حفظ حقوق مردم است،رفاه و آسایش و ارزانی است نه غنی‌سازی. (146283)
اصغر
United States
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۸:۱۸
خدا کند این مرتبه مشکلات به مرور بر طرف شود واقعا از اینهمه انتظار مردم خسته شده اند ببینیم این دولت چه میکند اگر جواب نداد کی میتونه دیگه مشکلات را بر طرف کندانشالا که خبر های خوش بشنویم (146292)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۸:۳۱
خط قرمز ما صلح و تفاهم و اعتماد سازی با دنیا ، امنیت ملی کشور و حفظ تمامیت ارضی کشور در مقابل کشورهای کفتار صفتی است که آرزو دارند ایران توسط ابرقدرتها مورد حمله قرار گیرد (دریغ است که ایران ویران شود کنام پلنگان و شیران شود ) (146303)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۱۸:۳۵
برد -برد. ظریف خان حالا وقتشه مذاکره ی واقعی رو به یه عده یاد بدیم!!! (146307)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۲۰:۴۳
ما نفهمیدیم بالاخره این انرژی هسته ایی در سطح غنی سازی بالا رو ما برای چی می خواهیم... ای خدا به دادمان برس (146382)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۲۰:۵۰
راهي جز صلح و آشتي در دنيا نداريم اميدوارم روزي برسد كه بشر ديگر هيچ صلاحي نداشته باشد (146384)