به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۰۸ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب : ۱۸۱۲۵۰

حمله پهپادی به عربستان از عراق بود نه یمن

حمله پهپادی به عربستان از عراق بود نه یمن
گروه بین‌الملل: خبرگزاری رویترز به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال و مقامات آمریکایی اعلام کرد که حمله پهپادی ماه مه به تاسیسات نفتی و خط لوله نفت عربستان، نه از یمن بلکه از عراق صورت گرفته است.

این حملات دو روز پس از خرابکاری و حمله به چهار نفتکش از جمله دو نفتکش عربستان در ساحل امارت عربی متحده انجام شد. به نوشته وال استریت ژورنال، مقامات آمریکایی به این جمع بندی رسیده‌اند که به دنبال افزایش تنش بین ایران و آمریکا، گروه‌ها و متحدان منطقه‌ای ایران در تلاش هستند تا جبهۀ جدیدی باز کنند. حوثی‌های یمن (انصارالله) که از حمایت ایران برخوردارند روز سه‌شنبه ۱۴ ماه مه مسئولیت حمله به تاسیسات نفتی شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) و خط لوله نفت این کشور را بر عهده گرفتند.

شبکه «المسیره» وابسته به حوثی‌ها نوشت که حملات به تاسیسات آرامکو با استفاده از ۷ پهپاد صورت گرفته است. محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها این حملات را پیامی به عربستان خواند تا به گفتۀ وی تجاوز به یمن را متوقف کند. آمریکا و متحدان منطقه‌ای واشنگتن می‌گویند ایران تسلیحات و نیز قطعات پهپاد در اختیار حوثی‌ها قرار می‌دهد، ایران اما هرگونه حمایت تسلیحاتی از حوثی‌های یمن را رد می‌کند. آمریکا از دولت عراق خواسته است که عراق به پایگاهی جدید برای انجام حملات تبدیل نشود. در مقابل بغداد با به زیر سوال بردن این ارزیابی واشنگتن، خواهان ارائه مدارک و شواهد از سوی دولت دونالد ترامپ شده است.