به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۱۸۱۴۷
وزیر صنعت، معدن و تجارت:

قیمت واقعی ارز حدود 3000 تومان است

گروه اقتصادي:​ وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که قیمت واقعی ارز حدود سه هزار تومان است، گفت: طرح شبنم و ایران کد مشکلات زیادی را برای تجارت خارجی کشور به وجود آورده که در حال جمع‌کردن آنها هستیم.
قیمت واقعی ارز حدود 3000 تومان است
محمدرضا نعمت‌زاده با اشاره به این‌که به دلیل مشکلات اقتصادی به وجود آمده سرمایه‌های مردم به جای بخش صنعت، معدن و تجارت روانه بازار سکه و ارز شد، گفت: در حال حاضر متوسط هزینه‌ ایجاد هشت شغل صنعتی در کشور به 150 تا 200 میلیون تومان رسیده است، البته هزینه‌ ایجاد شغل در صنایع بزرگی مانند پتروشیمی و ذوب‌آهن بیشتر از این رقم است.او با اشاره به این‌که براساس جلسات برگزار‌شده با خودروسازان قرار شد تولید آنها به 900 هزار دستگاه برسد، گفت: با خودروسازان خارجی که از ایران رفته‌اند در حال مذاکره برای بازگشت به کشورمان هستیم.

نعمت‌زاده درباره‌ دلایل نوسان قیمت مواد اولیه تولید در بازار توضیح داد: در بازاری که کالا به مقدار تقاضا نباشد شاهد ادامه‌ نوسان قیمت مواد اولیه خواهیم بود. از سویی دیگر مواد پتروشیمی که در بورس عرضه می‌شود چند دست گذشته و با قیمت بالا به دست تولید‌کننده خرد می‌رسد.به اعتقاد من تولید‌کنندگان مواد پتروشیمی بتوانند محصولات خود را به صورت مستقیم و خارج از بورس به صنایع پایین دستی بفروشند.وی با بیان این‌که در چند سال گذشته درآمدهای سرشار ارزی به جای تولید صرف واردات بی‌رویه کالا از چین شد، عنوان کرد: متاسفانه با واردات بی‌رویه انگیزه تولید در کشور از بین رفته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که قیمت واقعی ارز چقدر است، توضیح داد: قیمت ارز در بازار باید واقعی شود. البته قیمت واقعی ارز 1200 تومان نیست، چرا که پایین بودن قیمت ارز در چند سال گذشته باعث واردات بی‌رویه کالا به کشور شد. به اعتقاد من حدود سه هزار تومان قیمت تقریبا واقعی برای ارز در بازار ایران است.وی افزود: نرخ ارز را نمی‌توان دستوری تعیین کرد هم‌اکنون
نعمت زاده: یک خودروی پراید و یک خودروی سمند دارم که از هر دوی آنها هم راضی هستم
عرضه‌ ارز در بازار توسط بانک مرکزی کافی نیست و بین قیمت ارز مبادله‌ای و قیمت ارز آزاد تفاوت چندانی وجود ندارد، چرا که برای دریافت ارز مبادله‌ای هم هزینه‌ای بین 200 تا 300 تومان به متقاضی تحویل می‌شود.

وی با انتقاد از تبلیغات گسترده کالاهای خارجی در صدا‌وسیما و در سطح شهر گفت: زمانی در خیابان دیدم حتی پتوی خارجی هم در سطح شهر تبلیغ می‌شد که باید جلوی این کار گرفته شود و تبلیغات کالاهای خارجی محدود شود. خیلی ناراحت‌کننده است که فروشگاه‌های کشور به محل عرضه‌ کالاهای خارجی تبدیل شدند.نعمت‌زاده تصریح کرد: پیشنهاد مجددی دادیم تا دستگاه‌های دولتی از خرید محصولات خارجی منع شوند، اما متاسفانه برخی محصولات با این کار مخالفت می‌کنند.وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که قصد داریم ثبت سفارش کالاهای اولویت 10 را با مکانیزمی آزاد کنیم که تولید‌کنندگان هم از محدودیت و ممنوعیت‌های واردات سوء استفاده نکنند، افزود: باید با توسعه صادرات غیرنفتی و ارز‌آوری قیمت ارز در بازار کاهش یابد و قیمت ارز نباید صرفا به دلایل روانی پایین بیاید.

وی در ادامه با بیان این‌که هم‌اکنون یک خودروی پراید و یک خودروی سمند دارم که از هر دوی آنها هم راضی هستم در پاسخ به سوالی از آخرین وضعیت شرکت دخانیات گفت: شرکت دخانیات در برنامه‌ واگذاری قرار دارد و به جز بخش حاکمیتی که به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل شده مابقی آن باید به بخش خصوصی واگذار شود البته شرکت دخانیات از وزارت صنعت جدا شده اما هنوز به جایی وصل نشده است. منتظریم وزیر اقتصاد نظر نهایی را در باره خصوصی‌سازی شرکت دخانیات بدهد. وی با انتقاد از واگذاری شرکت‌ها در دولت قبل بابت رد دیون دولت گفت: پیشنهاد مشابهی دادیم که شرکت لوله‌سازی اسپراین به اشتباه خصوصی‌شده بود به دولت بازگردد.

وی در ادامه با بیان این‌که طی هفته‌های آینده ال.سی هفت طرح فولادی باز می‌شود
الان طرح شبنم عملا در کشوی همه مغازه‌ها موجود است و طرح شبنم و ایران‌کد مشکلات زیادی هم برای گمرک ایران به وجود آوردند و باعث ایجاد بروکراسی شدید در تجارت خارجی کشور شده است،تصمیم گرفتیم و در حال جمع‌کردن ایران‌کد هستیم
اظهار کرد: اگرچه الان پولی نداریم اما تلاش می‌کنیم مشکلات مالی طرح‌های فولادی را حل کنیم.وی افزود: بهتر بود هفت طرح فولادی با ظرفیت‌های بزرگتری احداث می‌شدند و اگر من جای مسوولان قبلی بودم این طرح‌ها را با شکل فعلی اجرا نمی‌کردم الان در دنیا طرح‌های فولادی با ظرفیت‌هایی تا 10 میلیون تن احداث می‌شود.وی با بیان این که ارز مبادله‌ای هم به خودروسازان داده نشد، گفت: در یکسال اخیر با شورای رقابت زد‌وخرد داشتیم که این کار درست نبود. دلیل افزایش قیمت خودرو عمدتا کاهش تولید بوده است.

وی با اشاره به این‌که در دولت هاشمی رفسنجانی پیشنهاد دادم اسم وزارت آموزش عالی به وزارت آموزش و فناوری تبدیل شود، گفت: البته به نظر می‌رسد وزارت آموزش و فناوری فعلی بیشتر اسمش عوض شده و هنوز در زمینه‌ تبدیل تحقیقات به فناوری موفق عمل نکرده است.این مقام مسوول با اشاره به این‌که به دلیل مشکلات ناشی از تحریم برخی کالاهای تولید داخل با برند خارجی صادر می‌شود، گفت: بانک‌ها باید مصوبه‌ دولت مبنی بر گشایش اعتبار اسنادی با 30 درصد ارزش کالاهای وارداتی را اجرا کند.نعمت‌زاده در پاسخ به سوالی درباره اخراج برخی از کارکنان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و تهران توضیح داد: در چند سال گذشته استخدام‌های بی‌حساب و کتابی در این سازمان انجام شد مثلا دو برابر ظرفیت شرکت شهرک‌های صنعتی تهران استخدام صورت گرفت که این کار غیرکارشناسی بود و ما در حال پیگیری این موضوع هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با انتقاد شدید از طرح شبنم و ایران کد گفت: الان طرح شبنم عملا در کشوی همه مغازه‌ها موجود است و طرح شبنم و ایران‌کد مشکلات زیادی هم برای گمرک ایران به وجود آوردند و باعث ایجاد بروکراسی شدید در تجارت خارجی کشور شده است.وی افزود: تصمیم گرفتیم و در حال جمع‌کردن ایران‌کد هستیم، چرا که تاکنون برای هر ایران‌کد باید یک برگه سبز صادر کنیم که باعث بروکراسی شدیدی در گمرک و تجارت خارجی کشور شده است و با این کار عملا به قاچاق کالا رسمیت داده‌ایم.وی در برنامه تلویزیونی پایش خاطر نشان کرد: برنامه‌ صد روزه صنعت، معدن و تجارت به رییس جمهوری ارائه شده و بخش‌هایی از این برنامه نیز تاکنون در قالب مصوبات دولت اجرایی شده است.
مرجع : ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۰:۲۴
آقای وزیر عزیز.با توجه به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید لطفا ازسخنانی هر چند هم واقعی که باعث نا امیدی گردد بپرهیزید.مثلا چرا باید نرخ ارز 3000 باشد مگردو سال پیش 1200 تومان نبود؟یا اینکه از پراید و سمندتان راضی هستیدآیا سفر برون شهریتان با همین هاست؟شاید هم من اشتباه میکنم در این صورت پوزش میطلبم. (146538)
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۵:۴۸
برو خدا رو شکر تو ایرانی و ریال مصرف میکینی
تو خارج که ملت پولشون دلاره هی میره بالا چی میکشن (146799)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۵:۵۰
اگه یکی این رو تو دولت قبلی می گفت وای که .....
مهندس جان خدای نکرده مگه کسی از پایین اومدن نرخ دلار ضرر می بینه که شما دو دستی گرفتید که پایین نیاد (146801)
۱۳۹۲/۰۷/۲۳ ۱۰:۴۵
مردم با نظر شما مخالفند ببینید کجای کارتان می لنگد من به جناب روحانی توصیه می کنم!!! (147247)
مهدی 92
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۰:۲۷
همین حالاست که صداوسیما شروع به جوسازی بر علیه او و صحبتهای او کنه (146539)
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۲:۱۳
جو سازی ؟؟؟
خود جناب وزیر جو داده !!! (146612)
امیری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۰:۲۸
((قیمت ارز در چند سال گذشته باعث واردات بی‌رویه کالا به کشور شد.)) خب هفتاد میلیون نفر گرونی رو تحمل کنن که اون یک درصد نتونن راحت کالا وارد کنن؟؟؟ خب ارز رو ارزون کن و قوانین واردات کالا رو سخت تر کن.
اینا بهونست . رزون شدن ارز به ضرر خودتونه. (146540)
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۲:۱۳
واقعا ... فقط خودشون ضرر میکنن و بس ! (146613)
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۴:۲۱
زمان خاتمی دلار 800 900 بود حقوق کارگر ساده بود 100-120 هزار تومن و اون موقع هم قشر کارگر آسیب پذیر بود من اون موقع کارگر بودم الان فروشنده
باید اقتصاد قوی بشه تا دلار بیاد پائین اقتصاد ما به دنیا وابسته است و شدید به نفت وابسته است و نفت ایران الان خریدار نداره و دولت خودش دلار کم داره حالا بشه دلار 1000 تومن دولت باید کاسه گدایی بگیره
البته فکر نکن این ورشکستگی دولت بدون آثاره و اگر دولت ورشکسته بشه خیالت راحت چند وقت دیگه اش قحطی لوازم ضروری میاد تو کشور و من و تو از گشنگی میمریم
افزایش قیمت دلار واسه همه چه غنی فقیر بد بوده واین حرفهایی که میگن خونه اش سه برابر شده، ماشینش سه برابر شده و .... واسه بیسوادهاس
اتفاقا یه سری قشر پولدار که هیچی بلد نبودن و فقط جنس چینی بلد بودن بخرن و بفروشن کارشون کساده مخصوصا بازار های تزئینی و لباس که صنعت کشور تو این زمینه ها تعطیل شد
من خودم تو یکی از بازارهای تزئینی فروشنده هستم و از زمان افزایش قیمت دلار واقعا پیشرفت چشمگیری تو تولید داشتیم و واقعا از خارجی بهتر میزنن
درسته بازار من فروشنده بد شده ولی مهم نیست انشالله کشور پیشرفت کنه
حتی وقتی شنیدم یکی از تولید کننده هایی که ما ازش جنس میخریدم شروع به صادرات کرده واقعا افتخار کردم به صنعت کشورم
انشالله همه ملت ایران هم به سراغ کالاهای داخلی بیان و اقتصاد کشور رو از قیمت دلار و حرف سیف و اوباما و نتانیاهو مستقل کنیم (146705)
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۳:۱۵
عزیز من برادر من
ارز که پایین باشه صادرات متوقف شده و کالاهای خارجی بازار رو پر میکنه عده زیادی بیکار میشوند و به موج بیکاری دامن زده میشود.ضمنا دلاری دیگر نخواهیم داشت عرضه دلار کم میشه چون صادرات نداریم و در نهایت باز دلار اتوماتیک در درازمدت فنرش رها شده میره بالا شما همین هشت سال قبل رو نگاه کنید دلار ثابت بود چرا یهو شد 4160؟
ثابت نگه داشتن دلار صادرات رو متوقف کرد کالاهای چینی کل بازار رو گرفت تو رو به هر کسی که میپرستید یه کم بروید مطالعه کنید وقتی که از سال 84 تا 90 هزینه های داخلی چند برابر شده اند دلار هم متاثر از اون باید بالا برود اگر دلار بالا نرود فقط هزینه های صادر کننده ها بالا رفته و کالایی که یک دلار میفروخته 1000 تومن الان هم باید یک دلار بفروشه 1000 تومن نمیتونه بفروشه 2 دلار چون بازار خارج رو از دست میده رقبا بیچاره اش میکنن
نزنید این حرفها رو دلار پاین باشه دودش توی چشم همه میره دلار باید به قیمت واقعی خودش برسه
حمله نکنید به مسولان بذارید کارشون رو بکنن دلتون به حال کشورتون بسوزه دلتون به حال اون صادرکننده بدبخت بسوزه نیایید استثنائات اقتصاد رو مطرح کنید نیایید بگید من صادر کننده هستم طوریم نمیشه اینها قواعد اثبات شده اقتصادی هستند.
به زبان ساده:
هزینه ها که بر اثر تورم بالا برود دلار هم باید بالا برود تا برای صادر کننده صادرات کالا بصرفه اگر که دلار ثابت باشه به نفع وارد کننده است(جنس رو وارد میکرده یک دلار میفروشه 1000 تومن همه هم میخرن ولی کفش ایرانی چون هزینه هاش ریالیه بازار رو از دست میده) یه مدت که دلار پایین نگه داشته بشه ارز از کشور خارج میشه همه ارز میخرن میرن خارج و دیگه دلاری نمیمونه اون وقت باز فنرش میپره
امیدی ندارم به اینکه صحبتها درک بشه
ایا من داشتم اقتصاد یاد میدادم؟بله عده ای نیاز به اموزش دارند اما فایده نداره شاید یک درصد تغییر تفکر بدهند. (146656)
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۲۱:۳۰
حقوقها را با ارز 3000 تومان پرداخت کنند نه حقوق با یک ریال و خرج با دلار (147055)
۱۳۹۲/۰۷/۲۳ ۱۱:۱۵
دیگه خوب وقتی میگن شرایط بد اقتصادی یعنی به همه فشار میاد دیگه
توقع داری چی آمریکا و کل دنیا ما رو تحریم کنن بعد ما درآمدمون بشتر بشه؟؟؟؟ (147261)
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۲۱:۳۵
ما که این حرفها را نمی فهمیم فقط می دانیم که دیگر نان و تخم مرغ را هم نمی توانیم برای بچه هایمان تهیه کنیم خدا به داد ما برسد (147058)
۱۳۹۲/۰۷/۲۳ ۱۱:۱۸
من هم وضع بهتری از تو ندارم به خدا
فقط فرقم اینه زن و بچه ندارم و با خودم یه جور کنار میام
انشالله وضع همه خوب بشه
منم یه دانشجو هستم با پدربازنشسته و تقریبا بیکار ، فکر نکنید هرکی میگه الان قیمت ارز هی بالا پائین بره خوب نیست کیلو کیلو ارز تو خونه اش قایم کرده
اونایی که از این چیز سود میبرن وقتشون رونمیزارن اینجا نظر بدن (147263)
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۲۳:۵۹
شما بهتر است به جای توصیه به دیگران خودتان کمی بروید مطالعه کنید

مسئله واردات کالا ها را با تعرفه ها و سیاست های گمرکی می توان کاملا کنترل کرد احتیاجی به بالا نگه داشتن قیمت ارز نیست.

در ضمن 30 سال تمام میلیاردها میلیارد در صنعت تولید خودروسازی داخلی سرمایه گذاری شد چه شده؟ بعد از 30 سال کیفیت قیمت خودروها چقدر نزدیک به خوردرو خارجی است؟ خودمان را فریب ندهیم به بهانه حمایت از خودروسازی داخلی جلوی واردات خودرو خارجی را با تعرفه های نجومی و انحصار گرفتند یک مشت لگن به مردم تحویل می دهند، شاید هم عده ای بگویند که دولتی بودن علت ان است و اگر تولید خصوصی بود اینگونه نمی شد، به هیچ عنوان اینطور نیست اولا که در خود صنعت خودروسازی داخلی پیمانکارهای خصوصی زیادی فعالند دوم اینکه بسیاری از قطعات خودرو ها را بخش خصوصی تولید می کنند که همه کیفیت آنها را می دانیم و قابل قیاس با جنس خارجی نیست.

دولت نباید به بهانه حمایت از تولید کننده داخلی دلار را گران نگه دارد تولید کننده داخلی اگر توان تولید جنس با کیفیت هم قیمت با کالای خارجی ندارد بهتر است اصلا نباشد، در ضمن دولت راهکارهای زیادی کاملا خارج از نرخ ارز برای حمایت از تولید کننده و صادر کننده دارد. (147135)
۱۳۹۲/۰۷/۲۳ ۱۰:۲۷
فکر میکنی اجناس خارجی ای رو که تو میخری از لباس تا وسایل کامپیوتری نصف گمرکی ای رو که باید بدن میدن؟؟؟؟
یکی از دوستای خودم که لباس فروشی داره همین هفته پیش از ترکیه لباس آورد اونم قاچاق ، اصلا هستند کسانی که جنستو میارن اینور بعد پولش رو ازت میگیرن // فکر هم نکن از راه بیابون میارن با آشناهایی که تو گمرگ دارن خیلی راحت میارن // ماشین رو بعضی وقتها قاچاق میارن چه برسه به بقیه چیزا
بعد اگر میزاشتیم خودرو وارد بشه چی شده بود
همین صنعت چپر چلاغم نداشتیم
الان باز ایران سیزدهمه تو صنعت خودروسازی ولی تو صنعت کفش و لباس که واردات توش زیاده کجاست؟؟؟
صنعت خودروسازی ایران خیلی هم عقب مونده نیست از صرف صنعت
فقط تو ایران یه مقداری صرفه اقتصادی نداره
مثلا پرشیایی که تولید میشه یک سوم کیفیتی رو داره که میتونن تولید کنن ولی چون خوب بزنن نمیصرفه
البته حق با تو هم هست که ماشینها خوب نیستن ولی اینا یه مقدار به خاطر واردات بی رویه خودرو در8 سال پیشه و مدیریت نادرست
جای اینکه مثل خاتمی برن تکنولوزی ساخت 4 تا خودرو رو بیارن(زانتیا پرشیا 206 ...) خودرو واردات کردن
بعدش تو این 8 سال که خودت سیل واردات خودرو رو دیدی ، به خدا کیفیت ماشینهای داخلی پائین تر اومد بالاتر نرفت ، (147235)
۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ۱۶:۲۴
کسی انکار نمی کند که کالایی قاچاق می شود یا از زیر گمرکی در می رود ولی اینها در اقتصاد کلان گمرک و واردات چیزی نیست و تاثیر شدید ندارد.

در ضمن اگر در گمرک ضعفی وجود دارد به راحتی می توان با سیاست ها نظارتی قوی تر کنترلشان کرد و راهش افزایش قیمت ارز نیست. (148120)
۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ۱۶:۳۱
شما می خواهید بدانید وضعیت و کیفیت خودرو ها در چه سطحی است؟!

فقط تصور کنید که گمرکی خودرو های چینی صفر شود و اجازه دهند در هر شکل و حجمی خورو چینی وارد شود فکر میکنید دیگر کسی را در ایران می توانید پیدا کنید که برود خودرو داخلی و حتی پرشیا با کیفیت بخرد وقتی میتواند با همان قیمت یا ارزان تر خودرو چینی تهیه کنند؟! در عرض چند ماه تمامی صنعت خودروسازی ایران ورشکست و تعطیل می شود.

حتی کیفیت، طراحی و امکانات خودرو های آشغال چینی هم با خودرو های داخلی قابل قیاس نیست چه برسد به برند های ژاپنی و کره ای و اروپایی.

آنووقت می فهمید که ما در این 30 سال در صنعت خودرو سازی به کجا رسیدیم. (148126)
۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ۱۶:۳۴
بازار ایران در دنیا سیزدهم چون بسیاری از کشور های دنیا خودرو تولید نمی کنند.

و از اون مهمتر سیزدهم چون در واردات خودرو خارجی را بسته و آن میرانی هم که وارد می شود تعرفه های نجومی می گیرد.

خودتان فریب می دهید اگر فردا گمرکی خودرو صفر شود و آزاد گردد دیگری کسی خودرو ساخت داخل نمی خرد و صنعتی وجود نخواهد داشت که رتبه داشته باشد. (148127)
۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ۱۶:۴۹
به احترام به عملکرد موفق خاتمی در بسیاری از حوزه ها:

""جای اینکه مثل خاتمی برن تکنولوزی ساخت 4 تا خودرو رو بیارن(زانتیا پرشیا 206 ...) خودرو واردات کردن""

یعنی باید مانند 30 سال گذشته خودرو وارد نمی شد تا مردم برودن لگن های داخلی را بخرند؟!

اگر در دوره آقای خاتمی هم خودرو وارد نمی شد (که میشد) چون از همان زمان هم می دانستند اگر خودرو خارجی وارد شود دیگر کسی خودرو لگن داخلی را نمی خرد و مردم مجبور بودن بروند تولید داخل بی کیفیت را بخرند.

اساس اشکال در نبود رقابت در صنعت خودروسازی داخلی است اگر از روز اول انقلاب تا به امروز ما واردات گسترده خودرو داشتیم شاید امروز خودرو با کیفیت تولید می کردیم یعنی بعد از سی سال هنور متوجه نشدید که کیفیت خودرو بر عکس تصور شما به این علت پایین است که واردات محدود بوده؟!

کیفیت خودرو داخلی در تمامی دوره ها پایین بوده در زمان آقای خاتمی فقط قشر مرفه می توانستند زانیتا پرشیا بخرند و بقیه مردم یا باید خواب صاحب خودرو شدن را می دیدند یا باید پیکان سوار می شدند که کیفیتش از همان روز اول مشخص بوده حتی زمانی که پراید هم آمد قشر خاصی توانایی خرید پراید را داشتند در ضمن این مسئله که شما فکر می کنید واردات خودرو باعث شده خودرو داخلی کیفیتش پایین بیاید شوخی است و بیشتر شبیه طنز است، کیفیت خودرو داخلی پایین امده چون تولید به بیش از یک میلیون در سال رسیده و انحصار بازار خودرو دست دولت است، خودرو های وارد شده که رقیب خودرو داخلی نیستند هم بسیار کم وارد می شوند و همه به واسطه تعرفه ها با قیمت نجومی، آنها با قیمت نجومی برای قشر خاص وارد می شوند و بقیه مردم چاره ای نداشته اند که لگن های داخلی را بخرند. (148136)
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۴:۲۰
منم اوایل نمیدونستم کاهش ارز مشکلاتش چیه یکی این رو نوشته بود واسه شما هم میزارم
البته این رو بدون تو ایران، گمرگ یه چیز خالی بندیه و اکثر کالاهای وارداتی نصف گمرگی ای رو که باید پرداخت کنند نمیکنند و قاچاق کالا خیلی به کشور ضربه میزنه
//کسانی که حرف از کاهش قیمت دلار میزنند از الفبای اقتصادی چیزی نمیدونن و آرزوی خرید لپ تاپ و آیفونشون و لباس شلوار ارجینالشون خراب شده//
بزار چند نمونه از مضرات کاهش قیمت دلار بگم
1-افزایش واردات و همون بلایی که تو دولت احمدی سر تولیدی های کوچک مثل کفش و .... اومد بازم درست میشه و بیکاری و .....
2- کسری بودجه و ورشکستگی 100 % دولت که اگر میدونستید چه مضراتی داره دیگه حرف ازکاهش قیمت دلار نمیزدید ، مثلا بیکاری شاید میلیونها نفر از کارمندان دولت مثل شرکتهای فولاد تا شرکتهای خودرو سازی و ....
3- کسانی که در این چند ماهه کار کردن و خرید و فروشهایی برمبنای دلار 3000 تومنی داشتن با اینکار ورشکسته میشن
4-هجوم ملت دوباره برای خرید دلار چون اکثر مردم احتمال افزایش قیمت دوباره رو میدن و این میشه غوز بالا غوز
5- ملت به خدا اگر شما دوست دارید دلار بیاد پائین و اقتصاد ایران قوی بشه من 100 برابر شما دوست دارم و رشته ام اقتصاده ولی قیمتی که با یه حرف بیاد پائین با یه حرف میره بالا ، مثلا اگر قیمت دلار با اون حرفها میومد تا 2500 بعد با حرفهای بعدی طرفین ایرانی و امریکایی شاید تا 3500 هم میرفت ، اصلا آقای سیف منظورش همین بود باید جلوی نوسانات شدید گرفته بشه ، اقتصاد باید به تولید صنعت های مختلف وابسته باشه نه حرف
اقتصاد ما باید نسبت به تهدید های دشمن یا تحریم های دشمن مقاوم باشه نه اینکه با هر تقی به توقی کل اقتصاد خراب بشه
اکثر ما ها ایرانی ها از وطن پرستی فقط یاد گرفتیم که به کوروش و حکومتهای 3000 سال قبلمون بنازیم ولی وقتی خرید جنس ایرانی میاد همه شونه خالی میکنیم و افتخار میکنیم جنس خارجی مصرف میکنیم چه برسه به کارهای بیشتر واسه کشور//
الان سریعترین راه برای کاهش وابستگی اقتصاد کشور به این حرفها کاهش واردات و مصرف کلاهای داخلی و افزایش صادراته
در ضمن قیمت دلار تا 3700 تومن یه زمانی پیش رفت بعدش قیمتها به خصوص کالاهای مصرفی روزمره پا به پای دلار تا 3700 بالا رفت و تقریبا 3 برابر شد (1200 3=3600) ولی بعد الان دلار به 3000 تومن رسید چیزی ارزون شد؟؟؟
اگر قیمت دلار بیاد پایئن قشر آسیب پذبر خبالتون راحت شما تنها ضرر کننده هستید قیمت 3 برابر شده میشه 2.5 برابر ولی یه سری سرمایه دار با تبدیل سرمایشون به دلار باعث تضعیف اقتصاد کشور میشن و دیر یا زود خودشو نشون میده و افزایش قیمتهای بعدی خیلی شدید تر خواهد شد (146703)
اریا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۵:۵۸
اقای اقتصاد دان!!!!!!!!!! میشود لطفا توضیج بدهید که کشورهایی که ارزش پولشان بالاست چطوری ورشکسته نمی شوند؟؟؟؟؟؟
یا اینکه وقتی اقای روحانی داشت شعار برگرداندن ارزش پول ملی را می داد همین اقایان سیف نهاوندیان نوبخت نعمت زاده و .... کجا بودن بهش بگویند شعار ندهید چنین کاری نمی شود
یا اینکه باز ما فریب خوردیم (146809)
۱۳۹۲/۰۷/۲۳ ۱۰:۳۸
من که به قالیباف رای دادم و میدونستم پائین آوردن قیمت ارز تقریبا غیر ممکنه و همه اش شعاره
پس قسمت دوم سوالات رو از خودت بپرس

بعد ارزش پول با پیشرفت تکنولوژی و صنعت میره بالا نه با ارزون کردن دلار به زور
دلاری که با یه حرف اونموقع میومد به فرض تا 2500 با یه حرف بعد از اون موقع شاید تا 4000 تومن هم میرفت
اینا میخوان جلوی نوسانات رو بگیرن تا اقتصاد کشور از این وضع دریای مواج خلاص بشه
ولی از صرف اقتصاد درآمد کشور باید یه نحوی تامین بشه دیگه
حالا تو ایران نفت ه و به دلار میفروشه و الان دولت خودش تو تامین دلارش مشکل داره. . .
بعد یه چیزی میگم خودت برو یکم بخون تو اینترنت یه سرچ بزنی خیلی چیزا میتونی پیدا کنی
اقتصاد قوی ، پیشرفته بودن کشور ربطی به ارزش پول کشور نداره // الان افغانستان و عراق ارزش پولشون از ایران بالاتره یا یه سری کشورهای عرب ارزش پولشون از روسیه و چین و دلار هم بالاتره ولی خوب اینا اصلا قابل مقایسه نیستند. اصلا چین ارزش پولش رو پائین نگه میداره صادراتش زیاد بشه (147241)
۱۳۹۲/۰۷/۲۳ ۱۱:۱۱
خوب اونها یا صنعت خوب دارند از گردشگری گرفته تا تکنولوزی
بعدش از صنعت دلار شون در میاد
بعد اون کشورها تحریم نیستند که دلارهاشون رو بهشون ندهند
در ضمن شاید بشه نفت و گاز رو تحریم کرد ولی صنعت رو نمیشه
الان هم ما باید اقتصاد رو بیشتر ببریم سمت صنعت
فکر نکیند باید آپولو بسازیم
فرض کن صنعت لباس و کفش و مبل و لوستر و کریستال و فرش ایران تو دنیا اول باشه
میدونی چه حجم عظیمی از ارز وارد کشور میشد و از دلار نفت مستقل میشدیم (147257)
۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ۱۶:۲۰
کاملا تمامی حرف شما اشتباه و براساس برداشت های فردی، برای تک تک مواردی که شما اشاره کردید راهکارهای اساسی وجود دارد و وجود هم داشته و در طول 30 سال بسیاری ها از آنها هم به خوبی اعمال می شده و موثر بوده اند امثال شما ها فراموش کردید که در دوره احمدی نژاد بسیاری از این اتفاقات در عرصه اقتصاد افتاده و در دوره اصلاحات دلار پایین بود و اقتصاد در بسیاری از شاخص ها به هیچ عنوان قابل قیاس با 8 سال گذشته نبوده است.

می توانم به تک تک موارد شما جواب اصولی دهم ولی حیف که از تکرار این حرفها خسته شدیم. (148117)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۰:۴۳
تو که راست میگی (146548)
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۲:۰۷
نه تو راس میگی هیچی از اقتصاد نمیدونی! هرکی میگه 3000 خوبه میگید دستش با دلالا تو یه کاسست! (146611)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۲:۴۶
شما هم راست میگید من از اقتصاد چیزی نمیدونم چون اقتصاد نخوندم،
من حقوق خوندم

به این خاطر بیشتر از شما آمار بزه به خاطر فقر و بیکاری رو بلدم،
حقوق خوندم و به این خاطر بیشتر از شما نگران له شدن آدما زیر خط فقرم!
چون اقتصاد نخوندم نمیفهمم اگه قیمت دلار بالا باشه ورود جنس خارجی کم میشه و تولید کننده داخلی راحت تر میتونه سر آدما رو ببره!
من هیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــچی نمیفهمم،
من فقط نگران دختر گل فروش سر چهارراه هستم!!!!!!!!!!!!!!!!!! (146633)
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۴:۱۳
تو نگران خودت باش
اون دخترهای گل فروش سر خیابون که همشون باندهای تکدی گری هستند
اونا وضعشون از من و تو بهتره
البته وضع اقتصادی ما خرابه ولی کسانی که وضعشون خرابه اونا نیستن
کارگزایی هستند که با 700 800 تومن کار میکنن ولی صداشون در نمیاد (146698)
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۰:۵۵
بادابادا مبارک بادا.
اقای روحانی از قبل سیاستهای اقتصادی اش رو تشریح میکرد تا مردم رای شون رو حروم نمیکردند.اخه شما چه میدونید که ما با حقوق بخور و نمیر کارگری چطور زندگی میکنیم.یکی به من بگه یعنی سیاست های احمدی نژاد که باعث صعود قیمت دلار شد درست بوده؟چرا قبل از انتخابات همه میگفتن که ارزش پول ملی فلان شده و بهمان اما الان که خرشون از پل گذشت این حرفا رو میزنند.ضمنا نظر دکتر طبیب نیا یه چیز دیگه است (146552)
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۱:۳۸
من عاشق ارز با قیمت بالا هستم
به روح هم اعتقاد ندارم
انشالله این منفی ها یی که میدید یه روز سر خودتون بیاد (146587)
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۲:۴۸
منفی دادم چونکه من عاشق ارز با قیمت پایین هستم به لطف و تلاش شبانه روزی افراطیون "روح که سهله به بالاتر از اونهم اعتقادی ندارم" (146634)
منتقد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۱:۴۷
آقای وزیرچراکسی به فکرارزش ریال نیست؟ (146600)
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۴:۲۲
تو هستی به فکرش بسه دیگه
فکر نکن وزیر اقتصاد مملکت اندازه تو نمیفهمه (146707)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۲:۳۳
چه را که راست نمی گه اون موقعی روزی صد تومن میرفت رو دلار و همچی گرون میشد سرمایه دارا با دمشون بشکن میزدن و مردم بدبخت مجبور بودن هر چیزی رو گرون تر روز قبل بخرن حالا هم که احساس می کنن تحریما برداشته میشه باز به فکر سرمایه داران قیمت کف برا دلار تعیین می کنن یادتون نره 1سال پیشم دلار حدود 1600 بود بدی مردم اینه که فراموش کارن یادشون میره که چه بلاهایی سرمون اومده. (146625)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۲:۴۰
تو رو سننم تو چکاره ای ؟ارزش پول ما باید توسط بانک مرکزی حمایت شود نه هر ننه قمری خود را مسئول ان بداند. (146631)
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۲:۵۶
پس امید چه شد؟؟؟ (146639)
۱۳۹۲/۰۷/۲۳ ۱۰:۳۲
امید؟ پرتاب شد فضا !! (147237)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۲:۵۶
بیخود ترین طرح / طرح شبنم بود (146640)
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۲:۵۶
پس انگلیس که قیمت پونش بالاست باید تا حالا صادر کنندهاشون بد بخت میشدند دیکه؟؟ بگید کسری بودچه رو از جیب مردم میخواهیم یواشکی برداریم که خودشونم نفهمن (146641)
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۲:۵۸
حالا خوبه امریکا در حال ورشکستگیه !! والا خدا می دانه قیمت ارز چقدر بود (146642)
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۳:۲۹
اقای حیدری نمی شد از ایشان بپرسد که با این نرخ ارز یک کارگر یا کارمند چگونه زندگی اش را اداره کند ؟
مملکت افتاده است دست چند نفر ادم که یک چیزهایی از دور در مورد اقتصاد شنیده اند و همان ها را مرتب تکرار می کنند ببینیم چهار سال دیگر تولید و صادرات ما به کجا خواهد رسید انوقت بی سوادی این اقا برای کسانی که شک دارند مسجل خواهد شد (146667)
اریا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۳:۴۶
بابا اینها همشون مافیا هستند
دولت قبل یک گروه بودند و اینها یک گروه دیگر
اونها با شعار حمایت از فقرا قشر متوسط را فقیر تر کردند اینها با شعار اعتدال سر مردم کلاه می گذارند
گروه اقتصادی دولت فکر جیب خودشان هستند نه مردم
از اول هم به این روحانی امیدی نداشتم و با روزنه کوچکی رای دادم که اون هم بسته شد
اقای روحانی یادتان رفته یکی از قول هایتان برگرداندن ارزش پول ملی بود
همه دنیا پولشان از ایران با ارزش تر هست پس خیلی بدبخت هستند چون اقتصادشان با این ارزش پولشان درست نیست
بگین بیان اقاین سیف و نوبخت و نهاوندیان و نعمت زاده را ببرند تکانی به اقتصادشان بدهند
مردم با چه زبانی به شما بفهمانند!!!!!!!!!!!!!!! ارز ارزانم ارزوست (146676)
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۶:۰۰
برگرداندن ارزش ارز با توسعه صنعت و تکنولوژی میاد نه با اینکه قیمت ارز رو به زور پائین نگه داری و کشور رو ورشکسته کنی تا یه سری آیفون 4 شون بشه آیفون 5 و شلوار و لباس اورجینالشون رو داشته باشن
تو که از اول هم امیدی نداشتی
پس حق هم نداری حرف بزنی ایشون رئیس جمهور کسانیهستند که رای دادن نه اونها که گوش به زنگ خارج نشینا بودن (146812)
اریا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۲۳:۳۲
کسی گوش به زنگ خارج نشین ها نبوده
در ضمن من گفتم رای دادم اول درست بخون
بعدشم ایشان رییس جمهور همه هستند نه کسانی که رای دادن بهش
نکنه تو این چند ماه علم اقتصاد عوض شده
خوب مجبور نبود بیاد بگه ارزش پول ملی را بر می گرداند
مگه اون موقع با مطالعه اوضاع نیامده جلو
در ضمن چشم و گوش بسته از هیچ کسی حمایت نمی کنم
نکنه کلک تو هم دلار زیاد خریدی!!!!!!!!!!!!
مشکلی نیست بیان حقوق راهم بر اساس دلار بدهند (147122)
۱۳۹۲/۰۷/۲۳ ۱۰:۵۷
یه سوال ازت میپرسم خودت کلاهت رو قاضی کن
به فرض من دلار خریدم و سرمایه پنهان دارم
من که تو اون اوضاع قمر در عقرب دلار تونستم سود بکنم مطمئن باش الان هم میتونستم
بعدشم خوب به فرض خریدم دیگه قیمت ارز نه بالا میره نه پائین میبردم میفروختم دیگه چرا نگه دارم پیش خودم بعد بیام اینجا با تو کلنجار برم سر قیمت ارز
میرفتم با پولام یه غلطی میکردم
تمام دارایی خود من در حال حاضر به خدا 50 تومنه و یه دانشجو هستم واز جیب پدر بازنشسته ام میخورم با حقوق 950 تومن + 4تا یارانه
فکر کردی من خوشحالم قیمتها میره بالا ؟؟؟؟
فکر کردی من خوشحالم وقتی درآمدی ندارم و هر روز یونی رفتن واسم حداقل 6 تومن خرج داره درحالی که شاید دو سال پیش 2 تومن بود و از خیلی وقته میترسم برم تفریح و باشگاه به خاطر خرجش
حالا باز خدا رو شکر دولتی هستم شهریه نمیدم
من گفتم برگرداندن ارزش پول با توسعه تکنولوزی و صنعت میاد و همه ما باید غیرت به خرج بدیم و از نخریدن کالای خارجی شروع بکنیم
غیرت ایرانی یعنی این نه اینکه بشینیم به حکومتهای 7000 سال پیشمون بنازیم
غیرت ایرانی یعنی تو الان یه کار راه بندازی و امثال من رو ببری توش تا کار کنیم نه اینکه زانوی چه کنم بغل کنیم و نا امید بشینیم بگیم وای اینا همشون از یه غماش هستن و دشمن رو شاد کنیم
الان نباید بزاریم چینی ها ترک ها و..... کالاهاشون از لباس شلوار تا موبایل این همه سرمایه کشور رو به هدر بده
در ضمن من گفتم ایشون رئیس جمهور تمام رای دهنده ها هستن چه خودش چه دیگر نامزدها به عبارت دیگه 73%
البته خیالت راحت اون 28 درصدی که رای نمیدن مث من و تو نیستن 8 گره 9 باشه
اونها اتفاقا از همه در رفاه بیشتری هستند و تغییرات ارز و حتی تغییرات حکومت من و تو رو له میکنه نه اونها رو
با احترام بدرود (147251)
۱۳۹۲/۰۷/۲۳ ۱۶:۰۹
داداش پول خواستی دریغ نکن دلم سوخت واست :-) (147482)
اریا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۳ ۱۶:۳۳
من حرفم اینه اگر اقای روحانی تمی تونست ارزش پول ملی را بر گرداند چرا اومد شعار داد
در ضمن برای جلو گیری از ورود کالای خارجی باید گمرک را کنترل کنند و مرزها را کنترل کنند و جلوی گروههای مافیایی را بگیرند نه از جیب مردم بزنند بدن به این گروهها
بعد یک مثال از صنعت نفت میزنم برات دولت نروژ بر روی شرکت استات اویل سر مایه گذاری کرد که به تکنولوژی برسد اما در کنارش شرکت های خارجی هم وارد صنعت نفتش کرد که انحصار و مافیا بوجود نیاید
الان ببین کجا هستند
حالا ما چی همه جا فقط مافیا چه دولت دهمی چه یازدهمی چه دوم خردادی چه هر چی..........کم یا زیاد هستند
چرا در خودرو سازی اینطور هستیم به نظرت
اصلا اینا چه جوری حساب می کنند و این قیمت ها را میدن
بازم میگم هر کی حرفی میزنه سر حرفش می ماند
اما اقای روحانی و تیمش مثل اینکه زود دارن فراموش میکنن (147497)
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۵:۴۰
این چه حرفی است که میکن اگه دلارپایین بیاد اجناس خارجی به ایران سرازیر میشه وبیکاری زیاد میشه .اینو که ننه آقای کروبی هم میدونه
مهم نقش گمرکات و عوارض گمرگی کالا های وارداتی هست که جهت تنظیم قیمت و قابل رقابتی کردن اجناس داخلی با یستی بطور صحیح و کارشناسی گرفته شود . (146790)
محمد
Germany
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۵:۴۴
من فکر می کنم هر گونه حرکت و اظهار نظر عجولانه می تونه بدون پایه و غیر علمی باشه! خوبه که مسئولان دولتی علت این دیدگاه ها رو شفاف تر بیان کنن و کارشناسان هم در کارگروه های علمی آنها رو نقد کنن و برای بهبود راهکارهای نظری تلاش کنن.
شخصاً معتقدم قیمت ارز خیلی پایین تر از این ها باید باشه ولی این کاهش قیمت نمی تونه سریع و ظرف چند ماه باشه و باید با یک شیب حساب شده این کار انجام بشه. (146794)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۲۲:۵۸
اگر نرخ ارز رو نمیشه دستوری تعیین کرد پس لطفا اینقدر شما و رییس بانک مرکزی و معاونشون دستوری قیمت 3000 تومن ندید
شما صنایع ایران رو که فقط بلدن خون هموطناشونو مثل زالوبمکن درست کن و یه صفایی بده ببین کسی پیدا میشه بره دنبال واردات کالای چینی یا نه؟ (147107)
۱۳۹۲/۰۷/۲۳ ۰۶:۳۹
مگه ارز دستوریه که بالا پایین رفتنش دست یه کلمه بشه.دلار هم یه کالاست.مگه انتظار دارید جدا از بقیه لوازم باشه (147186)
ممبيني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۳ ۰۹:۱۰
اگه وزير احمدي نژاد اين حرف را مي زد فورا" بركنار مي شد . آقاي روحاني اين بود دولت تدبير و اميد ؟ما كه نا اميد شديم (147212)
همای
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۳ ۱۰:۰۹
تمام این داستانا واسه اینه که شوک وارد بازار نشه والا خودشونم میدونن چه اتفاقی میافته شرایط بازار دست بازار بمونه بهتره تا دولت دخالت کنه بعدشم دلارهای نفتی اکه ازاد شه وارد کشور بشه موج سرمایه گذاری زیاد بشه وووو خوب لابد ی فرجی تو مععیشت مردم رخ میده . صنعت خوردوی ما کلا وررشکستست ی انحصار داره که زنده مونده به جای این دو برند از رده خارجی بازرین صنایع خوردو سازی برزگ واردشن قتطعاتو تولید کنیم چند برابر همین کارگرای ایران خوردو و سایپا سر کار میرن ضمن اینکه دانش فنی به کشور میاد و دیگه با مردم خودمون مثل جهان چندم برخورد نمیکنیم (147228)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۱۲:۰۹
جناب وزیر محترم طرح ایران کد و شبنم توسط رئس فعلی آن مطرح و بلافاصله تصویب شد و جالب اینکه این طرح از اولین روز محکوم به شکست بود ولی چون عده ای از این طرح استفاده مالی می کردند و اجرای آن جیب بسیاری از آقایان را به هزار و یک دلیل که شمردن آنها از حوصله کامنت خارج هست پر نمود ول کن قضیه نبودند بنده هم کارشناس این طرحهها بودم و متوجه بودم که همه این کاغذ بازیها فقط برای تحصیل درآمد برای عده ای هست و بس. (148402)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۰۰:۳۰
تا زمانی که سرمایه دار تو این مملکت چولان بده ما نیاز به تحریم خارجی نداریم از ماست که بر ماست یه رییس جمهور طرفداره سرمایه داری هم اومده نور علی نور شده (159537)