به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب : ۱۸۱۶۸۰

نوبخت: بودجه‌ای برای پرداخت دیه برابر نداریم

گروه اقتصادی: رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره پرداخت مساوی دیه گفت: ردیفی در این باره نداریم اما دولت از ردیف‌های بودجه این اقدام را انجام می‌دهد.
محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت درباره پرداخت مساوی دیه زن و مرد، گفت: در بودجه فعلا ردیفی در این باره نداریم اما ردیفی برای این پرداختی وجود دارد که ۴۳ میلیارد تومان است و اگر نیاز باشد از ردیف‌های بودجه آن را تأمین می‌کنیم چراکه معتقد هستیم این کار باید انجام شود آنچه که مربوط به دولت می‌شود منابعش را از ردیف‌های موجود تامین می‌کنیم.

وی درباره حقوق بازنشستگان گفت: آنچه که از سازمان برنامه و بودجه برای بازنشستگان اختصاص پیدا می‌کند مربوط به بازنشستگان لشکری و کشوری است که ما امسال هم افزایش حقوق آنها را متناسب با شاغلان در حد همین ۲۰ درصد دیدیم که همان جدولی که برای شاغلان است بازنشستگان عزیز هم دارند.
وی ادامه داد: علاوه بر این ۵ هزار میلیارد تومان هم برای اجرای همسان‌سازی حقوق آنها و علاوه بر آن افزایش متوسط ۲۰درصد کار اختصاص دادیم که الان در حال اجرایی شدن است. البته در قانون بودجه برای همسان‌سازی، مبلغی حدود ۳ هزار و ۴۰۰ ملیارد تومان پیش‌بینی شده بود.

نوبخت افزود: از آنجایی که سازمان برنامه و بودجه این اختیار را داشت که بتواند از محل افزایش کل تا آنجایی که می‌تواند نسبت به افزایش این ردیف اقدام کند، ما این ۳ هزار و ۴۰۰ ملیارد تومان را به ۵ هزار میلیارد تومان افزایش دادیم. راجع به تامین اجتماعی هم همیشه براساس آنچه که در خصوص حقوق‌بگیران لشکری و کشوری صورت گرفته مصوباتی از سوی سازمان تامین اجتماعی و وزارت رفاه مطرح می‌شود که با آن توافقات دولت هم موافقت می‌کند تا پرداخت‌ها انجام شود.

وی تاکید کرد: از نظر ما که در دولت هستیم مصوبه پرداخت‌های لشکری و کشوری الان در حال انجام است و اگر وزارت مربوطه که مسئولیت این کار را دارد یا سازمان تامین اجتماعی بخواهند استدلالی داشته باشند که ما باید به گونه دیگری عمل کنیم یا آنها باید براساس مصوبه دولت به یک شکل دیگری عمل کنند، دولت با نظر مثبت و مساعد نسبت به این عزیزان که شخصیت‌های زحمتکش کشور هستند برخورد می‌کند.

نوبخت در رابطه با برنامه‌های سازمان برنامه و بودجه برای حفظ ثبات در جامعه اظهار داشت: می‌دانید که بعد از یک نوسانی که در بازار ارز پیش آمد و بیشتر هم جنبه روانی داشت و ناشی از حس عدم اطمینان نسبت به آینده بود؛ این نوسانات باعث کاهش ارزش پول ملی شد. خوشبختانه الان کم کم این موضوع با توجه به اینکه سیاست‌های نظام کاملا در عرصه سیاست خارجی مشخص شد، در حال رفع است و ما هم در این راستا به ثبات رسیدیم.

وی افزود: خوشبختانه هم در ارتباط با نرخ تورم و هم رشد اقتصادی هرچند وضعیت مطلوبی نداریم اما هم تورم ماهانه رو به کاهش است که باید توضیح دهم که منظور ما این است که رشد تورم در ماه گذشته ۳/۴ درصد بود اما این الان به چیزی حدود ۰/۸ تقلیل پیدا کرده و نشان می‌دهد ما در خصوص مهار تورم در یکی دوماه گذشته موفق بودیم. وی با بیان اینکه در زمینه مهار تورم موفق بوده‌ایم، اظهار داشت: رشد اقتصادی گرچه منفی است اما اکنون وضعیت مناسب‌تر است. پیش بینی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول این است که رشد اقتصادی ایران مثبت شود و ان‌شاء‌الله به این سمت حرکت می‌کنیم.
برچسب ها: محمدباقر نوبخت