به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب : ۱۸۱۶۸۶

بنیامین نتانیاهو: ترامپ از عملیات ربودن اسناد هسته‌ای ایران خبر داشت

گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر اسرائیل گفته است رییس‌جمهوری آمریکا از برنامه اسرائیل برای ربودن اسناد هسته‌ای ایران خبر داشته است.
بنیامین نتانیاهو: ترامپ از عملیات ربودن اسناد هسته‌ای ایران خبر داشت
به گزارش روزنامه "جروزالم پست" بنیامین نتانیاهو، سه‌شنبه ۱۱ تیرماه (دوم ژوئیه) در مراسم اهدای جایزه سالانه "امنیت اسرائیل" به کارمندان موساد برای نخستین بار اعلام کرد دونالد ترامپ پیش از انتقال آرشیو هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل از نقشه انجام این عملیات آگاه بوده است. نتانیاهو افزود: من اجرای این عملیات را تصویب کردم چرا که تصور کردم که برملا کردن این برنامه می‌تواند رئیس‌جمهور آمریکا را به خروج از توافق هسته‌ای خطرناک با رژیم ایران راضی کند. تا کنون این را تعریف نکرده بودم که ایده اجرای عملیات را پیش از اجرا با رئیس جمهور آمریکا در میان گذاشتم. هنگامی که در داووس با ایشان ملاقات کردم، برای ایشان تعریف کردم که قصد دارم افراد خود را برای آوردن آرشیو، به قلب تهران اعزام کنم. ایشان‌ پرسید آیا این اقدام خطرناک است. با ایشان گفتم که این‌اقدام بی‌خطر نیست اما ارزش آن را دارد. به همین دلیل هنگامی که اسناد اصلی که در آرشیو کشف کردیم را به دفتر ایشان در کاخ سفید آوردم، ایشان می‌دانست که موضوع چیست. اطمینان دارم که این اسناد به نتیجه‌گیری ایشان برای خروج از توافق خطرناک کمک کرد.

در مراسمی كه با حضور نتانیاهو برگزار شد، مقام نخست به تیم اطلاعات و مهندسی اعطا شد که تونل‌های حزب الله لبنان را در چارچوب "سپر شمالی" کشف و خنثی کردند. آن‌ها یک سلاح استراتژیک را از حزب‌الله سلب کردند. نابود کردن تونل‌ها یک دست‌آورد بسیار با اهمیت است که به استقرار جمهوری اسلامی ایران در محور شمالی ضربه می‌زند‌.

مقام دوم به توسعه سلاح مهمی توسط نیروی هوایی و صنایع امنیتی اعطا گشت. این سلاح در اقدامات پیشگیرانه ما از استقرار رژیم ایران در مرز شمالی خود، چه در طول مرز، چه در عمق سوریه و چه در سراسر خاک سوریه مورد استفاده قرار می‌گیرد. رژیم ایران در هیچ‌جای سوریه مصون نخواهد بود.

مقام سوم به توسعه بانک اطلاعات برای مبارزه با تروریسم اعطا شد. سیستم Big Data که سازمان شاباک آن را توسعه داده است، تشخیص و خنثی حملات تروریستی را از پیش امکان‌پذیر می‌سازد.

مقام‌ چهارم به یک دست‌آورد بی‌نظیر دیگر که در سال اخیر اجرا شد، اعطا گشت. آوردن آرشیو محرمانه هسته‌ای ایران به اسرائیل توسط موساد. افراد ما ده‌ها هزار سند، دیسک و سی‌دی از تهران خارج کردند. این اسناد به صورت واضح ثابت می‌کند که رژیم ایران به جامعه جهانی دروغ گفته و اقدامات عملی برای توسعه سلاح هسته‌ای برداشته است.

نخست‌وزیر اسرائیل در اردیبهشت‌ماه سال گذشته با ارائه آنچه که آن را "اسناد و مدارک" برنامه مخفیانه هسته‌ای ایران نامیده بود، مدعی شد که جمهوری اسلامی در رابطه با برنامه هسته‌ای خود جامعه بین‌المللی را "فریب" داده است. او گفته بود که "آرشیو برنامه هسته‌ای" ایران که جمهوری اسلامی قول نابودی آن را داده بوده، به مکانی در شورآباد واقع در اطراف تهران منتقل شده و اسرائیل موفق شده است که این اسناد را به طور کامل به کشور خود منتقل کند. نتانیاهو چند ماه بعد از این اظهارات در جریان سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل در مهرماه سال گذشته مدعی شد که کشورش خبردار شده که ایران در کوچه ماهر محله تورقوزآباد تهران یک انبار سری اتمی دارد و او برای نخستین بار است که سر این انبار هسته‌ای ایران را فاش می‌کند.

او گفت دولت ایران هفته گذشته ۱۵ کیلوگرم مواد رادیواکتیو از این انبار برداشته و در شهر تهران پخش کرده است. نتانیاهو در این هنگام نقشه‌ای از این "انبار سری" را به شرکت کنندگان در مجمع عمومی نشان داد. نتانیاهو در نطق خود گفت که دلیل "تلاش" جمهوری اسلامی برای تخلیه "انبار مخفی هسته‌ای" مورد ادعای او، دستیابی اسرائیل به "اسناد اتمی ایران" در شورآباد است. سخنگوی وزارت خارجه ایران اما ادعای نخست‌وزیر اسرائیل مبنی بر وجود یک "انبار مخفی اتمی" در نزدیکی تهران را "شو و نمایش جدید" این کشور خواند.