به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ساعت ۱۵:۵۲
کد مطلب : ۱۸۱۶۸۸

مدیرکل زندان‌های تهران جابه‌جا شد نه برکنار

گروه سیاسی: یک روز پس از اعلام جابه‌جایی مدیرکل زندان‌های تهران در پی بررسی کشته شدن یك زندانی سیاسی (علیرضا شیرمحمدعلی)، مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه اعلام كرد برداشت برخی رسانه‌ها از "برکناری" مصطفی محبی درست نیست و او تنها "جابه‌جا" شده است!
مدیرکل زندان‌های تهران جابه‌جا شد نه برکنار
مرکز رسانه قوه قضاییه امروز چهارشنبه اعلام کرد برداشت برخی رسانه‌ها از "برکناری" مدیرکل زندان‌های تهران اشتباه است و او تنها "جابه‌جا" شده است. این مرکز نوشته است: «برخی رسانه‌ها به اشتباه از برکناری مدیرکل زندان‌های تهران خبر دادند این در حالی است که مطابق بررسی‌ها و همانطور که سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد، وی صرفاً با پایان ماموریت جابجا شده است و موضوع برکناری در مورد مدیر کل زندان‌های تهران صحیح نیست.»
 
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، دیروز (سه‌شنبه ۱۱ تیرماه) در نشست خبری هفتگی خود از "جابه‌جایی مدیران سازمان زندان‌ها" خبر داد. او گفت این جابه‌جایی "براساس نتایج هیات بررسی حادثه زندان فشافویه انجام شد و قوه قضائیه با تخلفات هیچ تعارفی ندارد حتی اگر در داخل مجموعه قوه قضائیه رخ دهد". سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد بعد از کشته‌شدن علیرضا شیرمحمدعلی، "دو اقدام به صورت موازی انجام شد؛ یکی رسیدگی به پرونده و تعقیب قضایی قاتل و اقدام دیگر، هیات‌هایی بود که به دستور رئیس قوه قضاییه در ارتباط با بررسی زمینه وقوع و احتمال قصور یا تقصیر برخی از کارگزاران حوزه زندان‌ها تشکیل شد".

به گفته اسماعیلی سه هیئت از سوی سازمان زندان‌ها، دادسرای تهران و دادستانی کل کشور مامور رسیدگی شدند و گزارش‌ها به رئیس قوه قضاییه تقدیم شد. اسماعیلی افزود: «با جمع‌بندی گزارش تصمیم گرفته شد تا با برخی از نیروهایی که در این بند انجام وظیفه می‌کردند و قصور آنها محرز بود برخورد شود؛ بر حسب مورد نیز برخی تحت تعقیب کیفری یا به هیئت‌های رسیدگی تخلفات اداری معرفی شدند همچنین برخی از مدیران نیز در این ارتباط جابجا شدند.»

سخنگوی قوه قضائیه گفت: «قوه قضاییه با تخلفات هیچ تعارفی ندارد ما همانگونه که قبلاً اعلام کردیم اگر در داخل مجموعه قوه قضاییه یک فرد مرتکب تخلف شود با او سنگین‌تر از برخوردی که با سایرین انجام می‌شود، برخورد می‌شود.» برخی از رسانه‌ها این جابه‌جایی را "برکناری" مدیرکل زندان‌های تهران در پی کشته‌شدن علیرضا شیرمحمدعلی تفسیر کرده و از آن استقبال کرده بودند. سایت خبری "عصر ایران" ساعاتی پس از نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه در یادداشتی نوشت که "جابه‌جایی مدیرکل زندان‌های تهران" و برکناری رییس زندان فشافویه به خاطر موضوع قتل "علیرضا شیرمحمدعلی" در این زندان، یک خبر امیدوارکننده برای خواستاران تحول در دستگاه قضایی و به نسبت خبری التیام‌بخش برای خانوادۀ زندانی مقتول است.

به نظر مهرداد خدیر نویسنده این یادداشت، «این جابه‌جایی که می‌تواند عنوان محترمانه‌ای برای برکناری مدیرکل زندان‌های تهران باشد و نیز برکناری رییس زندان فشافویه در پی تشکیل کمیتۀ حقیقت یابی برای بررسی پروندۀ قتل شیر محمدعلی اتفاق افتاده است.... با این که روشن است برکناری مدیرکل زندان‌ها و انتصاب آقای حیات‌الغیب به جای او ارتباط مستقیم با قتل یک جوان ۲۱ ساله در کمتر از دو دقیقه و به دست دو زندانی شرور داشته اما روابط عمومی سازمان [زندان‌ها] قبل از اظهار نظر صریح سخنگوی قوۀ قضاییه کوشیده بود موضوع را یک جابه‌جایی عادی توصیف کند که تصمیم آن قبل از قتل گرفته شده بود.»
برچسب ها: قوه قضائیه