به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۱۳ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب : ۱۸۱۷۲۴

توقیف نفتکش ایرانی عازم سوریه توسط انگلیس

گروه بین‌الملل: نیروی دریایی بریتانیا و مقامات جبل‌الطارق، یک نفتکش عظیم را به راهی سوریه بود در آب‌های این منطقه متوقف کردند.
توقیف نفتکش ایرانی عازم سوریه توسط انگلیس
گزارش رفینیتیو ایکان، نشان می‌دهد که این کشتی از ایران حرکت کرده است و اگر تأیید شود که محمولهٔ آن نفت خام ایران است، این نفتکش تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را نیز زیر پا گذاشته است. داده‌های مسیرنما همچنین نشان می‌دهند که این کشتی به جای انتخاب مسیر کوتاه‌تر کانال سوئز راه طولانی‌تری را از دماغهٔ جنوبی آفریقا تا جبل‌الطارق طی کرده است؛ مسیری که احتمال می‌رود برای رد گم کردن انتخاب شده باشد. مقامات بریتانیایی مستقر در جبل‌الطارق اعلام کردند دلایل کافی در دست داشته‌اند، تا مطابق تحریم‌های اتحادیه اروپا، کشتی گریس ۱ را که محمولهٔ نفت خام را به پالایشگاه بنیاس در سوریه می‌برده است متوقف کنند.

فابین پیکاردو، فرماندار جبل‌الطارق اعلام کرد‌: «پالایشگاه مزبور به نهادی تعلق دارد که از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده است.» وی افزود‌:‌ «مقامات قضایی و دریایی ما با صلاحدید من،‌ در اجرای این عملیات از تفنگداران دریایی بریتانیا کمک گرفتند.» اطلاعات ثبت شدهٔ کشتی گریس ۱ در ماه دسامبر این نفتکش را در حال بارگیری نفت در عراق نشان می‌داده، حال آنکه بندر عراقی نام و مشخصات این کشتی را در میان کشتی‌های حاضر در بندرگاه نیاورده است و سیستم ردیابی کشتی نیز خاموش شده است. این کشتی پس از مدتی، با محموله‌ نفت خام در نزدیکی بندر عسلویه ایران، پدیدار می‌شود. دولت محلی جبل‌الطارق روز چهارشنبه مقرراتی را برای تحریم این کشتی و محمولهٔ آن منتشر کرد.

گفتنی اینكه، حكومت سوریه، در تحریم نفتی آمریكا و اتحادیه اروپا قرار دارد و ایران نیز توسط آمریكا تحریم نفتی شده است. دولت بریتانیا در واكنش به خبر توقیف نفتكش ایرانی، ضمن تایید این خبر از اقدام نیروی دریایی خود در ممانعت از عزیمت این كشتی نفتكش به سوریه و توقیف آندفاع و این امر را در راستای اجرای تحریم‌ها دانست. تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه که از پایان سال ۲۰۱۱ میلادی اعمال می‌شوند، ۲۷۷ شخصیت حقیقی و ۷۲ نهاد نزدیک به بشار اسد، از جمله برخی وزیران این کشور را به خاطر نقش‌شان در "سرکوب خشونت‌آمیز" شهروندان سوری دربرمی‌گیرند. تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه اشخاص حقیقی و حقوقی سوریه شامل انسداد دارایی‌های افراد و ممنوعیت سفر آنها به کشورهای عضو این اتحادیه و نیز تحریم نفتی، محدودیت‌های سرمایه‌گذاری و انسداد دارایی‌های بانک مرکزی سوریه می‌شود.

عربستان نفتکش ایران را پس نمی‌دهد
از سوی دیگر، یک نفتکش ایرانی در بندر جده عربستان، توسط این کشورمتوقف شده و اجازه خروج و بازگشت به این نفتکش را نمی دهند.
به نوشته تسنیم، منصور حقیقت پور، نماینده دور نهم مجلس شورای اسلامی، در این خصوص گفت: مطلع شدیم که یکی از نفتکش‌های ایرانی در مسیر انجام مأموریت خود، دچار مشکلات فنی شده که شرایط حاکم بر محیط، این نفتکش را مجبور به پهلوگیری در سواحل عربستان می کند، ولی پس از انجام تعمیرات، عربستان اجازه خروج این نفتکش را نمی دهد. وی افزود: اخبار رسیده حاکی از این است که عربستان برای انجام تعمیرات، هزینه بسیار گزافی را درخواست کرده که نیاز است برای حل مشکل پیش آمده، وزارت امور خارجه موضوع این نفتکش را پیگیری کند.
همچنین بیژن زنگنه وزیر نفت در خصوص سرنوشت نفتکش ایرانی در بندر جده گفت: مقامات ایرانی از طریق شرکت ملی نفتکش دنبال این موضوع و بازگرداندن کشتی به ایران هستند، زیرا علاوه بر هزینه‌های مالی، حضور نیروهای ما در آنجا و احتمال فاجعه زیست‌محیطی نیز مطرح است. گفتنی است نفتکش ایرانی که در حال تردد در آبهای آزاد بوده و دچار نقص فنی شده، به علت نزدیکی به بندر جده عربستان، مطابق قوانین بین المللی دریانوردی، تقاضای پهلوگیری در این بندر کرده تا کارهای تعمیراتی روی نفتکش انجام شود اما بعد از انجام تعمیرات، عربستان اجازه خروج این نفتکش را نداده است.
برچسب ها: نفتکش ایرانی