به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۱۴ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۱۸۱۷۷۰

جان بولتون: توقیف نفتكش، خبری عالی بود

جان بولتون: توقیف نفتكش، خبری عالی بود
گروه بین‌الملل: مشاور امنیت ملی آمریکا از اقدام بریتانیا در توقف کشتی حامل نفت ایران برای سوریه استقبال کرد.
 «جان بولتون»، بامداد جمعه (به وقت تهران) در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «خبر عالی: انگلیس ابرنفت‌کش «گریس۱» را که با نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا در حال حمل نفت ایران به سوریه بود، متوقف کرده است. آمریکا و متحدان ما به رژیم‌های تهران و دمشق اجازه نخواهد داد از این تجارت غیرقانونی سود ببرند.» پیشتر روز پنجشنبه ۱۳ تیرماه، نیروی دریایی بریتانیا و مقام‌های رسمی جبل‌الطارق یک سوپر نفتکش با نام «گریس ۱» را که حامل نفت خام به مقصد سوریه بود، توقیف کردند. توقیف این نفتکش به این دلیل صورت گرفت که ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دولت سوریه است که از اول می سال ۲۰۱۱ به اجرا درآمد.
 
همچنین، سرپرست وزارت خارجه اسپانیا اعلام کرد توقیف نفتکش ایرانی با درخواست آمریکا انجام گرفت. براساس اطلاعات ثبت شده، این کشتی در ماه دسامبر (پاییز سال گذشته) در عراق بوده است، اما بندر عراقی نام آن را ثبت نکرده است. سیستم ردیابی این کشتی هم خاموش شده بود و کمی بعد در نزدیکی بندر عسلویه در ایران دیده شد. این کشتی مسیر طولانی‌تر عبور از جنوب آفریقا را - به جای کانال سوئز - انتخاب کرده بود.


بولتون: معافیت هسته‌ای ایران را کاهش می‌دهیم
مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین، در واکنش به اقدامات ایران در خصوص کاهش تعهدات برجامی‌اش، جمهوری اسلامی را به لغو معافیت‌های هسته‌ای تهدید کرد.
 جان بولتون، روز جمعه در گفت‌وگو با پایگاه خبری بریت بارت، در واکنش به اقدام ایران مبنی بر افزایش میزان غنی‌سازی اورانیم ایران گفت: سابقا، ما هفت معافیت هسته‌ای داشتیم. آخرین بار ما تعداد این معافیت‌ها را به پنج عدد کاهش دادیم. با توجه به اقداماتی که ایران قرار است در جهت شکستن محدودیت‌های برجامی‌اش بردارد، ما نیز در به طور جدی در حال بررسی پنج معافیت هسته‌ای دیگر هستیم.
وی در ادامه به صحبت درباره نگرش باراک اوباما در خصوص برجام پرداخت و گفت: منطق بنیادین دولت اوباما در خصوص توافق برجام و اعمال معافیت‌های هسته‌ای این بود که ایران مستحق برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز است. بولتون همچنین، اولتیماتوم ایران به کشورهای اروپایی در خصوص پایبندی به تعهداتشان را فشار زیاد آمریکا بر اقتصاد ایران تلقی کرد و گفت: ایران قطعاً فشارهای اقتصادی و سیاسی را حس می‌کند. اروپا باید درک کند که ایران در حال تخطی از توافق هسته‌ای است. وی همچنین در انتها مدعی شدکه ایران هیچگاه برنامه‌هایش برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را کنار نگذاشته بوده است.
برچسب ها: جان بولتون