کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بدون توجه به ملاحظات سیاست خارجی انجام شد

اظهارات تازه مقامات جبل‌الطارق درباره نفتکش

14 تير 1398 ساعت 19:31

گروه بین‌الملل: مقامات جبل الطارق روز جمعه تاکید کردند که توقیف یک ابرنفتکش متعلق به ایران به دنبال تصمیم مسئولان این سرزمین فرادریایی بریتانیا اتخاذ شده و کشور دیگری دستور توقیف این نفتکش را صادر نکرده است.


جوزپ بورل، سرپرست وزارت خارجه اسپانیا روز گذشته گفته بود که توقیف این نفتکش به درخواست آمریکا از بریتانیا انجام شده است. در بیانیه دولت محلی جبل الطارق آمده است: «هیچ درخواست سیاسی در هیچ مقطع زمانی از سوی هیچ کدام از دولت ها مطرح نشده بود.»
در این بیانیه آمده است: «تصمیمات دولت جبل الطارق به طور مستقل و براساس نقض قوانین موجود و بدون توجه به ملاحظات سیاسی خارجی اتخاذ شده است.» مقام‌های دولت محلی جبل‌الطارق پیش از این اعلام کرده بودند تمامی تفنگداران نیروی دریایی بریتانیا از نفتکش توقیف شده ایرانی خارج شده‌اند و هم‌اکنون تنها گروهی از مأموران پلیس و گمرک برای ادامه تحقیقات و بازرسی‌ها در آن حضور دارند. کشتی «گریس ۱» که حامل نفت ایران است، روز پنج‌شنبه ۱۳ تیر به دست نیروهای ارتش پادشاهی بریتانیا توقیف شد. این ابرنفتکش که گفته می‌شود نفت ایران را به مقصد سوریه حمل می‌کرد در منطقه جبل‌الطارق واقع در جنوبی‌ترین نقطه اسپانیا برای بازرسی متوقف شد. دلیل توقیف این کشتی نقض تحریم‌های اروپا علیه سوریه اعلام شده است.

خبرگزاری رویترز از قول سخنگوی دولت محلی جبل‌الطارق گزارش داد که مصاحبه‌ای با خدمه نفتکش توقیف شده انجام شده است. به گفته این مقام محلی، از خدمه این کشتی به عنوان شاهد پرسش شده است، نه متهم. این سخنگو همچنین گفته است که پرسش از افراد حاضر در نفتکش به منظور روشن شدن ماهیت دقیق محموله و مقصد اصلی آن مطرح شده است. متن این پرسش‌ها و پاسخ‌های خدمه هنوز منتشر نشده است. رویترز همچنین به نقل از همان مقام رسمی دولت محلی جبل‌الطارق که نام او را ذکر نکرده می‌نویسد که شمار خدمه حاضر در کشتی ۲۸ نفر است. بیشتر این افراد هندی هستند و چند پاکستانی و اوکراینی نیز در میان آنان به چشم می‌خورند.

آخرین خبر اینکه، دادگاه جبل الطارق، توقیف نفت‌کش ایرانی را بمدت ۱۴ روز تمدید کرد.
 


کد مطلب: 181796

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/181796/اظهارات-تازه-مقامات-جبل-الطارق-درباره-نفتکش

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir