به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۵:۰۴
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ساعت ۱۶:۵۵
کد مطلب : ۱۸۱۸۲
به دلیل تجزیه و تحلیل‌های تجربیشان از قیمت دارایی‌ها

جایزه‌نوبل‌اقتصاد به ۳دانشمندآمریکایی رسيد

گروه اقتصادي:‌ جایزه Sveriges Riksbank در علوم اقتصاد که به یادبود آلفرد نوبل اعطا می شود، امسال بین سه دانشمند آمریکایی تقسیم می‌شود.
جایزه‌نوبل‌اقتصاد به ۳دانشمندآمریکایی رسيد
به گزارش ایسنا، جایزه نوبل اقتصاد 2013 به یوگن فاما، لارس پیتر هانسن و رابرت شیلر به دلیل تجزیه و تحلیل‌های تجربیشان از قیمت دارایی ها اعطا شد. آنها روش‌هایی نو برای بررسی قیمت سهام، اوراق قرضه و دیگر اشکال دارایی ارائه کردند که به روش استاندارد در تحقیقات دانشگاهی بدل شده و هم برای تدوین تئوری‌های جدید و هم سرمایه گذاری حرفه‌ای سودمند است. آکادمی نوبل معتقد است این سه نفر"درک فعلی ما را از قیمت دارایی شکل داده‌اند."

در کنفرانس خبری برای اعلام نام برندگان، با پروفسور شیلر تلفنی تماس گرفته شد. پروفسور شیلر گفت با توجه به اینکه افراد زیادی شایسته این جایزه بودند انتظار بردن نوبل امسال را نداشته است. پروفسور شیلر گفت هدفش این است که با کمک اقتصاد به بشریت خدمت کند. با اعطای این جایزه هفته نوبل سال ۲۰۱۳ به پایان رسید. نوبل اقتصاد جایزه در وصیت نامه آلفرد نوبل وجود نداشت و بانک مرکزی سوئد در سال ۱۹۶۸ این جایزه را به پنج جایزه اصلی اضافه کرد و اولین نوبل اقتصاد در سال ۱۹۶۹ اعطا شد.

در ده سال گذشته نوبل اقتصاد در قبضه آمریکایی‌ها بوده و از بیست برنده هفده نفر آنان آمریکایی بوده‌اند. سال گذشته آلوین راث و لوید شیپلی از آمریکا برنده این جایزه شدند. دکتر هاشم پسران، اقتصاددان نام آور ایرانی نیز از سوی موسسه تامسون رویترز به عنوان یکی از برندگان احتمالی کسب این جایزه پیش بینی شده بود.

با وجود اعلام نام " محمد هاشم پسران" در بین نامزدهای احتمالی دریافت جایزه نوبل باز این آمریکایی ها بودند که برای چهل و یکمین بار گوی سبقت را از دیگر اقتصاددانان جهان ربوده و نوبلیست اقتصاد شدند. در حالی که حتی پیش بینی قرار گرفتن یک اقتصاددان ایرانی در فهرست انتخابی آکادمی سلطنتی سوئد برای اعطای جایزه نوبل جو و شرایط مثبتی را در جامعه به خصوص در میان اقتصاددان ایجاد کرد اما همانطور که شخص "پسران" بعد از اعلام این احتمال عنوان کرد واقعیت این بود که هشت اقتصاددان معرفی شده، کاندیدای دریافت نوبل نبودند و صرفا پژوهش های آنها در صدر این آمار قرار گرفته و ارتباط مستقیمی به کمیته نوبل ندارد.

با این وجود همانطوری که پیش از این اقتصاددان داخلی اظهار کرده بودند وجود نام یک اقتصاددان ایرانی در بین احتمالات نوبلیستی نیز افتخاری بزرگ برای اقتصاد ایران بوده و حتی نگرفتن جایزه چیز ار ارزش های این پروفسور اقتصاد ایران کم نخواهد کرد. این در حالی است که محسن رنانی پسران را از بزرگان اقتصاد و برخوردار از ارزش و جایگاه ویژه‌ای دانسته و تاکید کرد که ایشان به حدی برای ما با ارزش هستند که حتی اگر به عنوان نوبلیست اقتصاد انتخاب شوند الزاما دریافت این جایزه چیزی بر ارزش‌هایشان نمی‌افزاید و حتی عدم دریافت جایزه نوبل نیز از ارزش‌ها و جایگاه و نخواهد کاست.

سلیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۷:۰۴
این بی انصافی است که جایزه نوبل اقتصادی به غیر از مسئولین اقتصادی ایران به کسان دیگری تعلق می گیرد زیرا که هیچ کس به اندازه مسئولین اقتصادی ما نمی تواند اینگونه اقتصاد را زیرو رو کند !!!!!!. (146862)
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۲۱:۵۹
البته بیشتر مستحق نوبل شیمی هستند.چرا که تونستند در یک واکنش شیمیایی شگفت آور ریال رو به پهن تبدیل کنند. (147074)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۲۳:۲۷
عکس سمت راستی شبیه جان کری (147119)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۷:۴۹
افسوس که حق جناب سیف و دوستان ایرانی به هدر رفت (146895)
(امین)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۸:۱۰
جایزه صلح نوبل را هم به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی داده اند.
روزنامه انگلیسی«دیلی تلگراف»این جایزه صلح را نوعی جایزه به بشاراسد دانسته است !
یعنی اینکه بشاراسد،به صورت غیرمستقیم برنده جایزه صلح نوبل شده است ! (146914)
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۹:۱۹
قبول ندارم باید به معجزه ی هزاره ی سوم این جایزه رو میدادن،چرا که توانست فرمولی را کشف کند تا اقتصاد یک کشور را به طور کل ویران کند . (146961)
۱۳۹۲/۰۷/۲۳ ۰۱:۰۴
عجب دنیاییه!
چرا نام محمود را فراموش میکنید! بزرگترین جراح اقتصاد دنیا (147163)
۱۳۹۲/۰۷/۲۳ ۰۲:۴۵
چرا اسم محمود نیست بگم ..................................... (147175)