به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۱۶ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۱۸۱۹۰۲

عرب‌سرخی: قطعا به هر قیمتی رای نخواهیم داد

عرب‌سرخی: قطعا به هر قیمتی رای نخواهیم داد
گروه سیاسی_ رسانه ها: روزنامه همدلی با فیض الله عرب‌سرخی، فعال سیاسی درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات 98 گفتگو کرده است.بخشی از این گفتگو را در ادامه می خوانید:


چگونگی حضور در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی با توجه به عملکرد لیست امید در مجلس دهم،‌ محل تردید فعالان سیاسی اصلاح‌‌طلب است. در فضای خاص اجتماعی و سیاسی امروز، این سوال مطرح می‌شود که آیا خط قرمز اصلاح‌طلبی، شرکت در انتخابات است؟
اندیشه اصلاح‌طلبی رکنی دارد به نام ارجاع به آرای مردمی که اتفاقاً برای آن ارزش بسیار بالایی قائل است. بنابراین، مبنای اصلاح‌طلبی مشارکت در انتخابات است؛ اما این مبنا به این معنی نیست که هوادار تفکر اصلاح‌طلبی، همواره در انتخابات شرکت خواهد کرد.

حضور در انتخابات تحت تاثیر عواملی است که در آن میزان مشارکت تعیین می‌شود. تصور کنید؛ اگر اصلاح‌طلبان نتوانند در بین کاندیداهای تایید شده نامزدهایی را انتخاب کنند که حداقل ضوابط مورد انتظار را داشته باشند در این صورت چه خواهد کرد؟
بنابراین اصل بر مشارکت در انتخابات است مگر اینکه حداقل‌های مورد انتظار توسط برگزارکنندگان انتخابات رعایت نشده باشد. در دوره کنونی هم باید ببینیم روند برگزاری انتخابات به چه شکل خواهد بود. اما می‌توان یک عبارت را با اطمینان خاطر مورد تاکید قرار داد؛ مبنای اصلاح‌طلبی شرکت در انتخابات است اما نه به هر قیمتی.

یک تئوری مطرح است با این مضمون که باید تحت هر شرایطی و با هر نتیجه‌ای که دستگیرمان خواهد شد، در انتخابات شرکت کنیم. این را تایید می‌کنید؟
اینکه ممکن است ما در انتخابات رای لازم را به دست آوریم یا نتیجه‌ای دستگیرمان نشود، دلیل مشارکت یا عدم مشارکت در هیچ کارزار انتخاباتی نیست.مهم در اینجا سلامت انتخابات و رقابتی بودن عرصه انتخابات است و اینکه رفتارهای مجریان و ناظران برای اجرای آن منصفانه باشد. در این صورت می‌توانیم مبنا و دلیلی برای حضور در انتخابات ترسیم کنیم. بنابراین از یکسو باید درپی استقرار شرایط مطلوب برای برگزاری انتخابات مشارکتی باشیم و از سوی دیگر برای اقناع مردم برای حضور در عرصه انتخابات تلاش کنیم. همچنین با انتخاب مناسب‌ترین نامزدها شرایط تحقق مطالبات مردم را فراهم کنیم