کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پمپئو: تحریم‌ها بر ایران سخت‌تر خواهد شد

17 تير 1398 ساعت 1:00


گروه بین‌الملل: مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در واکنش توییتری به تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم نوشت: «این اقدام به تحریم‌ و انزوای بیشتر تهران منجر خواهد شد. کشورها باید استانداردهای دیرینه مبنی بر وجود هیچگونه فعالیت غنی‌سازی در برنامه هسته‌ای ایران را باز گردانند. جمهوری اسلامی اگر به سلاح هسته‌ای مسلح شود خطری به مراتب بزرگتر را متوجه جهان خواهد کرد»

از سوی دیگر، یک مقام دولت آمریکا  به تصمیم ایران برای عبور از محدودیت‌های تعیین‌شده در برجام برای سطح غنی‌سازی اورانیوم واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای به سی‌بی‌اس گفت: «رژیم ایران بار دیگر اثبات کرد که توافق هسته‌ای وحشتناک اقدامی برای متوقف کردن ایران از تهدید صلح و امنیت بین‌المللی در هر زمان دلخواه توسط این کشور نمی‌کند. رهبران ایران غنی‌سازی را دستاویز گروگان گرفتن دنیا با اخاذی هسته‌ای کرده‌اند. همان‌طور که رئیس‌جمهور ترامپ گفته آمریکا هیچ‌گاه به ایران اجازه ساخت سلاح هسته‌ای را نخواهد داد. کارزار فشار حداکثری تا دست برداشتن ایران از بلندپروازی‌های هسته‌ای و رفتارهای غیرقانونی ادامه خواهد یافت.»

ایران گام اول در این راستا را دوشنبه هفته گذشته ( ۱ جولای/۱۰ تیرماه) برداشت و اعلام کرد میزان ذخایر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی این کشور از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است.  توافق هسته‌ای برجام ایران را ملزم کرده بود طی مدت ۱۵ سال، ذخائر اورانیوم خود را در حد ۳۰۰ کیلوگرم «هگزافلوراید اورانیوم» غنی شده تا ۳.۶۷ درصد یا معادل آن در سایر اشکال شیمیایی محدود کند. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده‌اند روند کاهش تعهدات ایران در راستای حفظ برجام است و ممکن است این روند به خاتمه حضور ایران در برجام منتهی شود.

اقدامات ایران در راستای ضرب‌الاجل ۶۰ روزه‌ای است که شورای عالی امنیت ملی ایران ۱۸ اردبیهشت‌ماه سال جاری، در سالروز خروج آمریکا از برجام صادر کرد و طی آن به طرف‌ها هشدار داد در صورتی که به تعهدات خود عمل نکنند ایران از تعهداتش خواهد کاست. در آن بیانیه اعلام شده بود اقدام ایران «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام» انجام خواهد شد. 

طرف‌های برجام در بند ۲۶ این توافق متعهد شده‌اند «از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم هایی که اجرای آنها را وفق این برجام لغو کرده است» خودداری نمایند. در این بند همچنین آمده است: «ایالات متحده، با حسن نیت، نهایت تلاش خود را برای دوام این برجام و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق بهره‌مند شدن ایران از لغو تحریم‌های مشخص شده در پیوست دو به عمل خواهد آورد.» در بند ۳۷ این توافق تصریح شده در صورتی که یکی از طرف‌های برجام تحریم‌ها را جزئا یا کلا مجدداً اعمال کنند «ایران این امر را به منزله زمینه‌ای برای توقف کلی یا جزئی تعهدات خود وفق این برجام قلمداد خواهد نمود.»
 


کد مطلب: 181979

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/181979/پمپئو-تحریم-ها-ایران-سخت-تر-خواهد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir