به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۱۷ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب : ۱۸۲۰۸۴

اتحادیه اروپا: ایران فورا غنی‌سازی را متوقف کند

گروه بین‌الملل: اتحادیه اروپا نگرانی "شدید" خود را درباره گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران ابراز کرد.
اتحادیه اروپا: ایران فورا غنی‌سازی را متوقف کند
به گزارش رویترز، سخنگوی اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که این اتحادیه درباره اعلام ایران مبنی بر غنی‌سازی اورانیم در سطحی بالاتر از سطحی که در برجام تأیید شده است «به شدت نگران است». این سخنگو گفت: اتحادیه اروپا از تهران می‌خواهد تا هر اقدامی را که برخلاف توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی باشد را متوقف کرده و به حالت اولیه باز گرداند. همچنین کمیسیون اروپا در بیانیه ای خطاب به ایران اعلام کرد: از ایران می‌خواهیم تا غنی‌سازی جدید خود را تعلیق کرده و خود را با الزامات برجام منطبق کند. این کمیسیون ضمن ابراز نگرانی از افزایش غنی‌سازی توسط ایران گفت منتظر گزارش آژانس از فعالیت جدید ایران خواهیم بود.

در همین حال، وزیر خارجه بریتانیا گفت که نقض برجام توسط ایران پیامدهای جدی به دنبال دارد. جرمی هانت، افزود: «ما کماکان در کنار آلمان و فرانسه فکر می‌کنیم که مهمترین اولویت، هسته‌ای نشدن ایران است. فکر می‌کنیم که اگر ایران به سلاح اتمی دست یابد برای منطقه خاورمیانه بسیار خطرناک خواهد بود. ما هنوز می‌خواهیم راهی بیابیم که این توافق موثر باشد و نگران خبرهایی هستیم که امروز می‌شنویم.» هانت تاکید کرد: «پیش از تصمیم‌گیری درباره گام بعدی، منتظر اعلام نظر نهادهای بین‌المللی مستقل معتبر در این حوزه هستیم اما بدون شک اگر ایران این معامله را نقض کند عواقب آن بسیار جدی خواهد بود.»

مقامات جمهوری اسلامی ایران، دیروز در یک نشست خبری اعلام کردند که جمهوری اسلامی گام دوم کاهش تعهدات برجامی را آغاز کرده و در این گام غنی‌سازی خود را از حد تعیین شده در این توافق بالاتر خواهد برد.