به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۱۸ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۱۸۲۱۳۵

۵G واقعی ۳ برابر سریع‌تر از LTE است

گروه فناوری: درست است که فناوری نسل جدید اینترنت موسوم به ۵G سرعتی باورنکردنی دارد، اما هم سرعت آن در همه جا یکسان نیست و سرعت‌های بسیاری متفاوتی دارد و هم بحث پوشش آن داستان دیگری است و مثل نسل‌های قبلی همچنان یک مشکل است.
۵G واقعی ۳ برابر سریع‌تر از LTE است
 اپراتورهای مخابراتی به شما می‌گویند که ۵G یک جهش بزرگ نسبت به LTE است، اما این فناوری نه در حرف بلکه در دنیای واقعی چقدر بهتر است؟با توجه به اطلاعات پایگاه راستی‌آزمایی "اوپن سیگنال"(Opensignal)، نسل جدید اینترنت واقعاً بسیار سریع‌تر از نسل قبل است، اما عمدتاً در ایالات متحده این میزان از سرعت در دسترس است.این شرکت تحقیقاتی دریافته است که اوج سرعت دانلود در آمریکا بر روی شبکه ۵G بیش از ۱.۸ گیگابیت در ثانیه است که در مقایسه با ۶۷۸ مگابیت در ثانیه روی شبکه LTE، حدود ۲.۷ برابر سریع‌تر است. این افزایش چشمگیر سرعت بیشتر به خاطر استفاده از طیف موج میلی‌متری است که فرکانس‌های فرابالا(UHF) در حدود ۳۰ گیگاهرتز و بیشتر، باعث افزایش این چنینی پهنای باند می‌شود. با این حال، کشورهای دیگر آن را کاملاً شفاف نمی‌دانند و به آمریکایی‌ها هشدار می‌دهند.

فرکانس فرابالا(UHF، Ultra High Frequency) به گستره طیفی موج الکترومغناطیسی که فرکانسی بین ۳۰۰ مگاهرتز و ۳ گیگاهرتز دارند، گفته می‌شود. از این طیف فرکانسی برای پخش تلویزیونی و شبکه‌های موبایلی استفاده می‌شود.بنابراین سرعت کلی ۵G در کشورهای دیگر پایین‌تر است. به عنوان مثال این سرعت در سوئیس و کره جنوبی نزدیک به ۱.۱ گیگابیت در ثانیه است. اکثر این بازارها به موج میلی‌متری دسترسی ندارند و در عوض به فرکانس‌های متوسط(MF) وابسته هستند که معمولاً بسامدی بین ۳.۴ گیگاهرتز تا ۳.۸ گیگاهرتز دارد تا نسل بعدی اینترنت بی‌سیم را ارائه دهد.براساس تقسیم‌بندی اتحادیه بین‌المللی مخابرات، فرکانس متوسط(MF، Medium Frequency) به امواج بین ۳۰۰ کیلوهرتز تا ۳۰۰۰ کیلوهرتز گفته می‌شود.این در حالی است که اینترنت ۵G در برخی کشورها مانند اسپانیا و انگلستان آن قدر جدید و محدود است که تفاوت آن با LTE به سختی قابل توجه است. حتی در حال حاضر اینترنت ۵G در استرالیا با سرعت ۷۹۲ مگابیت در ثانیه در مقایسه با اینترنت LTE با سرعت ۹۵۰ مگابیت در ثانیه سرعت کمتری دارد.

اپراتورهای مخابراتی ایالات متحده ممکن است نخواهند پرده از پیشرفت‌های خود بردارند و با صدای بلند درباره آن صحبت کنند. همانطور که متخصصان دریافته‌اند که موج میلی‌متری ۵G به طور معمول پوشش بسیار محدودی را ارائه می‌دهد که با رفتن به یک فضای سربسته به راحتی از بین می‌رود.اینترنت ۵G با فرکانس متوسط ممکن است از نظر تئوری کندتر باشد، اما اتصال ۵G را در مکان‌های بیشتری برقرار نگه می‌دارد. البته نباید از این نکته غافل شد که اینترنت ۵G در مرحله اولیه توسعه است و شبکه ۵G هم اکنون عمدتاً خالی است. بنابراین بحث پوشش فرکانس متوسط با شلوغ شدن شبکه می‌تواند تغییر کند.با این حال پایگاه "اوپن سیگنال" خوش‌بین است و می‌گوید خدمات ۵G بیشتری بر روی طیف جدید و کانال‌های گسترده‌تر راه‌اندازی خواهد شد که به ارائه قابلیت‌های بالقوه این فناوری کمک می‌کند. به هر حال در حال حاضر فقط تعداد انگشت شماری از مردم اینترنت ۵G را با بیشترین سرعت ممکن تجربه می‌کنند.نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G)، یا دقیق‌تر، نسل پنجم ارتباطات سیّار سلولی، هم‌اکنون جدیدترین نسل سیستم‌های ارتباطات سیار سلولی است که پس از نسل چهارم (۴G) فعلی ارائه شده است.در ایران، نسل پنجم شبکه تلفن همراه را گاهی به اشتباه نسل پنجم اینترنت می‌گویند، چرا که اینترنت، نسل ندارد.

از اهداف نسل پنجم، افزایش سرعت انتقال داده تا ۲۰ گیگابیت بر ثانیه (یک گیگابیت بر ثانیه برای هر کاربر)، افزایش ظرفیت سرویس‌دهی به کاربران شبکه (کاربران بیشتر)، کاهش تأخیر شبکه و بهینگی بیشتر مصرف توان در تجهیزات شبکه و کاربر (مانند گوشی موبایل) و نیز پشتیبانی از سرعت بیشتر کاربران در حال حرکت (مانند کاربر سوار بر خودرو در اتوبان و یا قطارهای سریع‌السیر) تعریف شده است.در این نسل باید حداقل یک میلیون کاربرِ ارتباطات پهن‌باند سیار در هر کیلومتر مربع بتوانند به شبکه متصل شوند و هر کاربر باید بتواند در شلوغ‌ترین حالت، حداقل سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را تجربه کند، که این موضوع در استاندارد نسل چهارم قید نشده بود. کاهش مصرف انرژی هم معیاری است که در این نسل به آن توجه شده است و دستگاه‌های فرستنده و گیرنده اپراتورها باید در ساعت کم مصرف به حالت صرفه‌جویی انرژی وارد شده و به سرعت فعال شوند که این معیار هم در نسل چهارم قید نشده بوده است. در نتیجه، نسل پنجم به عنوان مثال، امکان ارتباط به صورت رسانه جاری(streaming) در ساعات اوج مصرف از طریق تلفن همراه را برای افراد فراهم می‌کند.

همچنین، هدف عملیاتی دیگر آن بهبود پشتیبانی از ارتباطات ماشین با ماشین، یعنی اینترنت اشیا، با هزینه کمتر، مصرف باتری کمتر و تأخیر کمتر از نسل چهارم است.در اوایل ۲۰۱۲، اتحادیه بین‌المللی مخابرات(ITU) تحت نظر سازمان ملل برنامه‌ای را برای توسعه تیم ارتباطات بین‌المللی موبایلی(IMT) برای افق ۲۰۲۰ و فراتر از آن (IMT-۲۰۲۰) آغاز کرد. در نتیجه یک مسابقه جهانی برای تعیین نسل پنجم (۵G) شبکه موبایل رسماً شروع شد. سه سال بعد، این نسل شروع به شکل‌گیری کرد.یک پیش‌نویس از سوی ITU-R دربارهٔ IMT-۲۰۲۰، سه ویژگی اصلی ۵G را به عنوان سیستم موبایل پهن‌باندِ بهبودیافته تعریف می‌کند؛ ارتباطات پرشمار ماشینی (مانند اینترنت اشیا)، بسیار قابل اطمینان و با تأخیر اندک. همچنین پیش‌نویس مشابهی به ملزومات این سناریوها از نظر شاخص‌های اجرایی مانند بازده طیف، تأخیر، چگالی ارتباط و ظرفیت ترافیکی ناحیه اشاره می‌کند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: اینترنت۵G