به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۱۸ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۱۸۲۱۵۳

پدر «بشکه‌های انفجاری» سوریه بركنار شد

گروه بین‌الملل: برخی سایت‌های طرفدار بشار اسد، در شبکه‌های اجتماعی از تغییراتی در صفوف نیروهای امنیتی سوریه از جمله ژنرال جمیل حسن، که به «پدر بشکه‌های انفجاری آتش‌زا» ارتش دولت سوریه معروف است، خبر دادند.
پدر «بشکه‌های انفجاری» سوریه بركنار شد
به گزارش العربیه، اين منابع گفتند که بشار اسد، غسان اسماعیل، معاون حسن را جایگزین او کرد. این تغییرات شامل بخش عمومی اطلاعات نیز شد و ژنرال حسام لوقا به جای سرلشکر دیب زیتون به عنوان رئیس این بخش اطلاعاتی منصوب شد، همزمان سرلشکر ناصر علی به عنوان رئیس بخش امنیت سیاسی منصوب شد. نام جمیل الحسن یا «جعبه سیاه» رژیم اسد، برای مردم سوریه نامی بسیار برجسته و آشناست او از دایره نزدیک اسد به شمار می رود. دایره‌ای که به قتل و سرکوب بی رحمانه مخالفان مشهور هستند کسانی چون محمد ناصیف، دیب زیتون، رستم غزالی و دیگران.

جمیل حسن، یکی از قدرتمندترین ژنرال‌های سوریه  از سال 2009 تاکنون رئیس سازمان اطلاعات هوایی ارتش، بود. در جنگ داخلی سوریه، اغلب بازداشت‌گاه‌ها که هزاران نفر از سوری‌ها در آن بر اثر شکنجه جان خود را از دست دادند، به وسیله او مدیریت می‌شد. جمیل حسن، یکی از 13 مقام نظامی سوری است که در سال 2016 به عنوان یکی ار عاملان کشتار و شکنجه و حمله به مناطق مسکونی شناخته شد و از سوی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به همراه تعدادی از مقامات ارشد رژیم اسد در فهرست تحریم‌ها قرار گرفت.
 
همچنین پلیس مبارزه با جنایت بین المللی«اینترپل» نام حمیل حسن را به دلیل نقش او در کشتار غیر نظامیان در سوریه، با علامت قرمز در لیست جنایتکاران بین المللی قرار داده شده است. آلمان سال گذشته اعلام کرد که به دنبال دستگیری جمیل حسن است. برلین اعلام کرد که سرویس اطلاعاتی تحت فرماندهی او در ارتکاب مرتکب جنایات جنگی فجیعی در سوریه شده است. آلمان در اوایل سال جاری از لبنان درخواست کرده بود تا جمیل حسن که برای معالجه و درمان به این کشور سفر کرده بود را بازداشت و به آلمان تحویل دهند.