به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۱۸ ساعت ۱۵:۳۱
کد مطلب : ۱۸۲۱۸۷
قطعنامه نشست بین‌الافغانی صلح:

کشورهای منطقه در امور افغانستان دخالت نکنند

گروه بین‌الملل: طالبان و نمایندگان گروه‌های مختلف افغان عصر دوشنبه مذاکرات سیاسی خود در دوحه قطر را با تعهد برای ایجاد یک «نقشه راه صلح» در افغانستان به پایان بردند و صبح سه‌شنبه با انتشار قطعنامه هشت ماده‌ای درباره نکات مورد توافق اطلاع رسانی کردند.
کشورهای منطقه در امور افغانستان دخالت نکنند
افراد شرکت کننده در این مذاکرات متعهد به ایجاد نقشه راه صلح شدند که بر بازگشت مهاجران و آوارگان داخلی و عدم دخالت قدرت‌های منطقه‌ای و سایر کشورها در افغانستان تاکید دارد. آنها همچنین روی ایجاد نظام اسلامی در افغانستان توافق کردند. در قطعنامه پایانی از طرف‌های درگیر جنگ خواسته شد تا به جای به کارگیری ادبیات تهدید، انتقام جویی و جنگ‌طلبانه در بیانات رسمی خود، از زبان ملایم استفاده و برای کاهش تلفات غیرنظامیان به صفر تلاش کنند.

مذاکره کنندگان همچنین به منظور صیانت و حفاظت مردم از آسیب‌های جنگ و کاهش عواقب آن به حداقل و ایجاد فضای بهتر اعتماد برای تامین صلح، از طرف‌های درگیر خواستند که زندانیان کهنسال و بیمار را آزاد کنند. در این قطعنامه به امنیت تمام موسسات عام المنفعه از قبیل نهادهای دینی و مذهبی، شفاخانه‌ها، موسسات تعلیمی و تحصیلی ملکی، بازارها، بندهای آب‌گردان و محلات کار در سراسر افغانستان تاکید شده است. در این مذاکرات همچنین شرکت کنندگان خواسته‌اند که حقوق زنان در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، آموزشی و فرهنگی طبق «چارچوب ارزش‌های اسلامی» تضمین شود. ماری اکرمی، رئیس شبکه زنان افغان به خبرگزاری فرانسه گفت: «این توافقنامه نیست بلکه اساسی برای شروع مذاکرات است.»
 
گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صلح در دوحه توسط دولت‌های قطر و آلمان به صورت مشترک میزبانی می‌شود. این گفت‌وگوها از روز یکشنبه شش ژوئیه آغاز شد و عصر روز گذشته به پایان رسید. این سومین دور گفت‌وگوهای بین الافغانی بود که با حضور ۱۷ نماینده از طالبان و ۵۳ نماینده غیر حکومتی از افغانستان برگزار شد. برخی از اعضای دولت افغانستان در این مذاکرات به‌صورت شخصی حضور داشتند و علاوه بر آن‌ها نمایندگان جامعه مدنی، زنان و رسانه‌های افغانستان دور میز مذاکرات نشستند.

این مذاکرات به دنبال پایان دادن به ۱۸ سال جنگ داخلی در افغانستان است. مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی توئیتری، به این گردهمایی واکنش نشان داد و آن را موضوعی عنوان کرد که از مدت‌ها پیش انتظار برگزاری آن می‌رفت. زلمای خلیلزاد، نماینده آمریکا در امور افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفت: «هدف مذاکره رسیدن به توافق دوطرفه درباره شرایط صلح است.» مذاکرات بدون مشارکت مستقیم آمریکا و بدون حضور نمایندگان رسمی دولت افغانستان برگزار شد. وزارت خارجه قطر هم در بیانیه‌ای، مذاکرات این دوره را موفقیت آمیز عنوان کرد.
برچسب ها: افغانستان