به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۱۹ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب : ۱۸۲۲۲۵

باکتری‌های روده مشکل بانک خون راحل می‌کنند

گروه علمی: محققان به تازگی موفق شدند تا با استفاده از آنزیم باکتری روده گروه‌های خونی مختلف را به گروه خونی O تبدیل کنند.
باکتری‌های روده مشکل بانک خون راحل می‌کنند
تزریق خون به افراد بیمار ممکن است زندگی آنها را نجات دهد اما متاسفانه اغلب بیمارستان‌ها با کمبود خون مواجه هستند. طبق اعلام صلیب‌سرخ آمریکا، در هر دو ثانیه یک فرد نیاز به انتقال خون دارد. اگرچه میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا به طور منظم خون خود را اهدا می‌کنند اما باز هم نیاز بانک‌های خون را برآورده نمی‌کند.براساس گزارش «مسیو‌ساینس»، بر روی سطح سلول‌های خونی قندهای پیچیده‌ای به نام «گلیکان» وجود دارد که نوع گروه خونی افراد را تعیین می‌کند. این گلیکان‌ها توسط سیستم ایمنی شناسایی می‌شوند و وظیفه پیدا کردن و تخریب سلول‌های مهاجم را دارند؛ از همین رو به گلیکان‌ها مولکول‌های آنتی‌ژن نیز گفته می‌شود.باید بدانید که سلول‌های خونی نوع A ، آنتی‌ژن A و سلول نوع B آنتی‌ژن B را حمل می‌کنند، همچنین سلول‌های نوع AB هردو این آنتی‌ژن‌ها با خود به همراه دارند و سلول نوع O هیچ کدام را حمل نمی‌کند.

به هنگام انتقال خون، فرد گیرنده تنها سلول‌های خونی را دریافت می‌کند که بدنش قادر به تشخیص آن باشد. گروه خونی O برای بانک‌های خون بسیار مهم است زیرا این گروه خونی می‌تواند به تمام بیماران با گروه‌های خونی مختلف تزریق شود. اما با وجود اینکه حدود 45 تا 55 درصد از افراد در سراسر جهان دارای گروه خونی O هستند اما باز هم برای برآورده کردن تقاضاها کافی نیست.از همین رو محققان به دنبال راهی برای تبدیل گروه‌های خونی مختلف به نوع O هستند؛ اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه «بریتیش کلمبیا» این راه را پیدا کردند. آنها مسیر آنزیمی ساده‌ای را کشف کردند که می‌توان با استفاده از حذف آنتی‌ژن‌های A، گروه خونی A را به طور مستقیم به گروه خونی O تبدیل کرد.

این روش که از آنزیم استفاده می‌کند «گلیکوزید» نامیده می‌شود. البته باید بدانید که این روش در سال 1980 توسط تیمی از محققان کالج پزشکی دانشگاه کرنل ارائه شد که در آن محققان با استفاده از آنزیم «α-galactosidase» که از دانه‌های قهوه استخراج می‌شود توانستند قند روی سلول‌های گروه خونی B را حذف کرده و به گروه خونی O تبدیل کنند اما از آنجایی که فعالیت آنزیم‌ها بسیار کند و فرایند تولید آنها نیز بسیار گران است، بنابراین هزینه‌ درمان افزایش می‌یابد و این روش برای تبدیل مناسب نیست.طبق این گزارش، اکنون محققان پس از شکست‌هایی که در این راه متحمل شدند، در نهایت توانستند یک جفت آنزیم را شناسایی کنند که در تبدیل گروه‌های خونی موثر باشد. این آنزیم‌ها به طور طبیعی توسط باکتری‌های روده انسان تولید می‌شود. این باکتری‌ها برای هضم کربوهیدرات‌های پیچیده رژیم غذایی ما، آنزیم‌ها را تولید می‌کنند. همچنین این باکتری می‌تواند از گلیکان‌های سطح سلول‌های روده تغذیه کند. از انجایی که گلیکان‌ها از نظر ساختاری بسیار شبیه به گروه قندی سطح خون هستند، محققان تصمیم گرفتند تا با استفاده از این آنزیم، آنتی‌ژن‌های قندی سطح خون را حذف کرده و گروه‌های خونی را به گروه خونی O تبدیل کنند.
مرجع : فارس
برچسب ها: باکتری