به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۱۹ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب : ۱۸۲۲۸۲

اعتراض انجمن تئاتر به توقیف عاشقانه‌های خیابان

گروه فرهنگ و هنر: انجمن بازیگران خانه تئاتر با انتشار بیانیه ای به توقیف نمایش «عاشقانه‌های خیابان» اعتراض کرد. بلیت‌فروشی نمایش «عاشقانه‌های خیابان» به کارگردانی شهرام گیل‌آبادی از دوشنبه، ۱۷ تیرماه متوقف و این خبر توسط مدیران اداره کل هنرهای نمایشی تأیید شد.
اعتراض انجمن تئاتر به توقیف عاشقانه‌های خیابان
در متن این بیانیه آمده: «توقیف و تهدید و محدودیت، دیگر از امور روزمره تئاتر شده است و در این میان کسی پاسخگوی امنیت حرفه‌ای و روانی گروهی که با کاری جانفرسا نمایشی را اجرا می‌کنند نیست. در شرایط دشوار و پراضطراب کنونی که به صحنه بردن یک نمایش خود جسارت و همتی بیش از پیش می‌طلبد، توقیف هر نمایش نه تنها باعث خسارت اقتصادی، بلکه لطمات روحی به بازیگران و کارگردان و عوامل نمایش می‌شود.دم به دم دایره حیات تئاتر محدودتر می‌شود. فشارهای بیرونی که در ابتدا با حملات رسانه‌ای آغاز می‌شود، به تحمیل نظرات به مسئولان محتاط تآتر منجر و دست آخر حتا با دخالت مستقیم نهادهای غیرمسوول مواجه می‌شود.و به تازگی بهانه بدیعی نیز برساخته شده است و آن عدم تطابق اجرا با تصاویر ضبط شده بازبینی است. گویی مدیران مربوطه نمی‌دانند (و شاید می‌دانند) که تآتر موجودی زنده است و تفاوت اجرای هر روز با روز دیگر از ویژگی‌های هنر نمایش است. در این میان تکلیف نمایش‌های تعاملی چه می‌شود؟ با چنین محافظه‌کاری تحمیلی تکلیف خلاقیت زنده تآتر چه می‌شود؟

انجمن بازیگران خانه تئاتر ضمن اعتراض به توقیف و محدودیت و ممیزی رو به گسترش در حوزه تئاتر، موارد زیر را خواستار است:
قطع فشار نهادهای غیرمسوول بر تئاتر،
حمایت مسوولان مربوطه از کلیه نمایش‌های درحال اجرا و فعالان تئاتر،
پایان دادن به توقیف نمایش‌های دارای مجوز،
نشست مسوولان اداره کل هنرهای نمایشی با هیات مدیره خانه تئاتر برای یافتن راهی برای برون‌رفت از وضعیت کنونی توقیف و سانسور تئاتر».یادآور می شود؛ رضا یزدانی، سیما تیرانداز، الهام پاوه‌نژاد و ژاله صامتی بازیگران این نمایش هستند.در خلاصه این نمایش که به صورت مشترک توسط محمد چرمشیر و بهمن عباسپور نوشته شده آمده است: «عاشقانه‌های خیابان» روایتی خاص از زندگی پیچیده و دشوار زنان دست‌فروش در خیابان‌ها و مترو است.
مرجع : بانی فیلم
برچسب ها: تئاتر