به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۱۹ ساعت ۱۵:۲۴
کد مطلب : ۱۸۲۲۸۹

پرچم قرمز برای نفت بالا می‌رود؟

گروه اقتصادی: چین در آوریل رکورد ماهانه جدیدی در واردات نفت خام برجای گذاشت و امسال همچنان حجم رو به رشدی نفت خام را وارد می‌کند که دو سوم رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۱۹ را تشکیل می‌دهد.
پرچم قرمز برای نفت بالا می‌رود؟
با این همه برآورد الگوهای مصرف نفت چین نشان می‌دهد که جنگ تجاری آمریکا و چین، به صنایع چین آسیب زده و حدود نیمی از رشد واردات نفت از ابتدای امسال تاکنون در مخازن این کشور جای گرفته است.کلاید راسل، ستون‌نویس رویترز، چشم‌انداز جالبی درباره این که آیا افزایش واردات نفت چین منعکس کننده واقعیت اقتصاداین کشور است ارائه کرده و می‌گوید: نشانه‌ها حاکی از کندی رشد اقتصادی چین است، در حالی که از ابتدای امسال تاکنون ذخیره‌سازی نفت در سطح بالایی انجام گرفته است اما اگر قیمت نفت خیلی گران شود ممکن است روند مذکور اواخر سال ۲۰۱۹ افت کند.واردات نفت چین در آوریل که پالایشگاه‌های این کشور در آستانه پایان معافیت‌های آمریکا برای تحریم نفت ایران تلاش کردند از فرصت موجود استفاده کنند، به رکورد ماهانه ۱۰.۶۴ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرد. سپس واردات نفت چین در ماه مه کاهش پیدا کرد زیرا پالایشگاه‌های چینی واردات نفت ایران را پس از پایان معافیت‌های آمریکا به میزان چشم‌گیری کاهش دادند و برخی از پالایشگاه‌های دولتی نیز وارد دوره تعمیرات شدند.

آمار واردات نفت چین نشان می‌دهد میزان واردات این کشور در نیمه اول امسال ۸.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته یا معادل حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرد. این رشد عمده رشد تقاضا برای نفت در سال جاری که از سوی اوپک ۱.۱ میلیون بشکه در روز و از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی ۱.۲ میلیون بشکه در روز برآورد شده است را تشکیل می‌دهد. با این حال چین ذخیره‌سازی نفت و اختصاص نفت خام به ذخایر استراتژیک یا تجاری خود را تسریع کرده است و همزمان صادرات فرآورده‌های نفتی را در سال جاری افزایش داده است که به معنای احتمال رشد بسیار کمتر تقاضای داخلی چین برای نفت است.عرضه نفت خام در چین نشان می‌دهد که در فاصله ژانویه تا ماه مه چین ۱.۲۱ میلیون بشکه در روز نفت خام در ذخایر تجاری یا استراتژیک قرار گرفته است در حالی که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۸۵۰ هزار بشکه در روز بود.

چین آمار رسمی درباره ذخایر خود اعلام نمی‌کند در نتیجه این تنها یک برآورد است، اما این برآورد نشان می‌دهد چین روند ذخیره‌سازی را امسال تسریع کرده و ۴۵ درصد از رشد واردات نفت خام در مخازن این کشور جای گرفته است.اگر صادرات روبه رشد سوخت‌ها را در نظر بگیریم، رشد واقعی مصرف نفت خام چین ممکن است تنها ۳۴۰ هزار بشکه در روز در نیمه اول سال ۲۰۱۹ بوده باشد. اوایل امسال آماری که توسط شرکت "ولز فارگو" گردآوری شد نشان داد تقاضای چین برای دیزل در مارس ۱۴ درصد و در آوریل ۱۹ درصد افت کرده و به پایین‌ترین حد در یک دهه اخیر رسیده است.بر اساس گزارش اویل پرایس، جدا از ضعف اقتصادی، تقاضا برای نفت خام و احتمالاً واردات ممکن است در کوتاه‌مدت به دلیل محدود شدن فعالیت پالایش پالایشگاه‌های چین در سه ماهه سوم کاهش پیدا کند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: قیمت نفت