به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۴۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۱۹ ساعت ۱۸:۱۶
کد مطلب : ۱۸۲۳۱۴

ابدومینوپلاستی ( جراحی زیبایی شکم) روشی قطعی برای کوچک کردن شکم

ابدومینوپلاستی ( جراحی زیبایی شکم) روشی قطعی برای کوچک کردن شکم
گروه سلامت: به نقل از کلینیک ابدومینوپلاستی خانه پوست پرشین اگر از داشتن پوست اضافی یا جمع شدن مقدار قابل توجهی چربی در ناحیه‌ی شکم ناراحت هستید و نتوانسته‌اید این چربی اضافی را با رژیم لاغری و ورزش از بین  ببرید، ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی لاغری شکم را به شما توصیه می‌کنیم. ابدومینوپلاستی با برداشتن پوست و چربی اضافی شکم را لاغر می‌کند و عضلات دیواره‌ی شکم را سفت می‌کند. البته جراحی زیبایی شکم آخرین راه‌حل برای افرادی است که تمام روش‌های دیگر را برای لاغری شکم امتحان کرده‌اند، اما نتیجه نگرفته‌اند. شایان ذکر است که ابدومینوپلاستی جایگزینی برای درمان‌های لاغری نیست.

دلایل جمع شدن چربی در شکم
 
•    تعادل بین کالری دریافتی و میزان انرژی که هر روز میسوزانیم، وزن بدن را تعیین میکند. اگر پرخوری میکنید و کم ورزش میکنید، باید منتظر اضافه وزن، از جمله چاق شدن شکم باشید.
•    البته بالا رفتن سن در جمع شدن چربی در شکم بیتاثیر نیست. توده عضلانی به مرور زمان تحلیل میرود، اما چربی بیشتر میشود. تحلیل رفتن تودهی عضلانی سرعت مصرف کالری را در بدن کاهش میدهد، در نتیجه حفظ وزن در حد ایدهآل دشوارتر میشود.
•    بسیاری از بانوان حتی اگر اضافه وزن پیدا نکنند، به موازات بالا رفتن سن متوجه بزرگ شدن شکمشان میشوند. بزرگ شدن شکم احتمالاً نتیجهی کاهش استروژن است که بر محل توزیع چربی در بدن اثر میگذارد.
•    ژنتیک نیز در اضافه شدن وزن دور کمر و داشتن اندامی سیب شکل و نه گلابی شکل تاثیر دارد.

بهترین کاندیداهای جراحی زیبایی شکم
 
ابدومینوپلاستی برای بانوان و آقایانی مناسب است که از سلامت عمومی خوبی برخوردار هستند. ابدومینوپلاستی با لیپوساکشن تفاوت دارد، البته ممکن است جراح تصمیم بگیرد که لیپوساکشن را در قالب بخشی از جراحی زیبایی شکم انجام دهد. چنانچه پوست و عضلات در اثر بارداری‌های متعدد کشیده شده باشد، بانوان می‌توانند با انجام دادن این عمل از مزیت برداشتن پوست اضافی و کشیدن و سفت کردن عضلات برخوردار شوند. جراحی زیبایی شکم به افرادی توصیه می‌شود که زمانی چاق بوده‌اند و هنوز هم چربی اضافی یا پوست شل در ناحیه‌ی شکم دارند.  

آمادگی قبل از جراحی زیبایی شکم
•    اگر سیگاری هستید، سیگار را باید طبق دستور پزشک از مدتی قبل از عمل ترک کنید؛ کم کردن مصرف سیگار کافی نیست، استعمال دخانیات را باید کاملاً از حداقل دو هفته قبل از عمل تا دو هفته بعد از آن کنار بگذارید. چون سیگار کشیدن خطر بروز عوارض را افزایش میدهد و التیام زخم را به تاخیر میاندازد.
•    رژیم غذایی متعادلی را رعایت کنید، وعدههای غذایی را کامل میل کنید و سعی نکنید رژیم لاغری سختی را قبل از عمل داشته باشید. تغذیه مناسب نقش مهمی در التیام یافتن زخمها دارد.
•    اگر داروهای خاصی مصرف میکنید، حتماً موضوع را به پزشک اطلاع دهید، شاید لازم باشد مصرف بعضی داروها را قبل و بعد از جراحی قطع کنید. جراح دستورات لازم را در جلسهی مشاورهی قبل از عمل ارائه میدهد.
•    خانه را قبل از عمل آماده کنید تا بعد از جراحی دچار مشکل نشوید. وسایل زیر را باید در خانه داشته باشید:
 
o       کیسه یخ به مقدار کافی
o       لباس راحت و گشادی که بتوانید آن را به راحتی دربیاورید و بپوشید.
o       ژل پترولیوم (وازلین) برای استعمال روی زخمهای جراحی
o       تلفنی که نزدیک به تخت باشد
o       دوش دستی و صندلی حمام
 
جراحی زیبایی شکم چگونه انجام می‌شود
تصویر از بالا: انواع جراحی زیبایی شکم: برش ابدومینوپلاستی کامل. برش مینی ابدومینوپلاستی

بنا به گفته متخصصین کلینیک زیبایی رازی جراحی زیبایی لاغری شکم، بسته به نتایج دلخواه بیمار یک تا پنج ساعت طول می‌کشد. سرپایی بودن عمل یا لزوم بستری شدن بیمار به پیچیدگی وضعیت بیمار بستگی دارد. ابدومینوپلاستی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. بیمار باید هماهنگی لازم را انجام دهد تا یکی از نزدیکان او را بعد از عمل به خانه برساند. بیمارانی که تنها زندگی می‌کنند، باید ترتیبی بدهند تا یک نفر حداقل شب اول بعد از عمل را مراقبشان باشد. ابدومینوپلاستی به دو روش کامل و جزئی (مینی) انجام می‌شود. جراح و بیمار درباره‌ی نتایج مطلوب در جلسه‌ی مشاوره صحبت می‌کنند و عمل مناسب با توجه به نتایج دلخواه انتخاب می‌شود.

ابدومینوپلاستی کامل
چنانچه اصلاح گسترده‎ای لازم باشد، جراح برشی را روی شکم، از یک مفصل ران تا مفصل ران دیگر ایجاد می‌کند. برش پایین شکم، تقریباً همسطح موی شرمگاهی ایجاد می‌شود.  سپس جراح پوست، بافت و عضله را در صورت لزوم دستکاری می‌کند و شکل می‌دهد. چون لازم است که ناف از بافت‌های اطراف آزاد شود، منفذ جدیدی برای ناف ایجاد می‌شود. جراح لوله‌های تخلیه (درن) را زیر پوست می‌گذارد و آن را بعد از چند روز برمی‌دارد.

مینی ابدومینوپلاستی یا ابدومینوپلاستی جزئی
مینی ابدومینوپلاستی غالباً بر روی بیمارانی انجام می‌شود که با جمع شدن چربی زیر ناف مواجه هستند و عمل آنها را می‌توان با برش‌های کوچکتری انجام داد. ناف در عمل جزئی معمولاً برداشته نمی‌شود. جراح پوست بین خط برش و ناف را جدا می‌کند. مینی ابدومینوپلاستی با آندوسکوپ (لوله‌ای مجهز به دوربین کوچک) انجام می‌شود. این عمل حداکثر دو ساعت زمان می‌برد، البته مدت زمان عمل به وضعیت بیمار و پیچیدگی خواسته‌های وی بستگی دارد.

مراقبت بعد از جراحی
زخم ابدومینوپلاستی کامل یا جزئی بخیه زده و پانسمان می‌شود. دستورات جراح درباره‌ی مراقبت از پانسمان در روزهای بعد از جراحی را باید به دقت رعایت کنید. زخم با باند کشی و محکمی پانسمان می‌شود تا روند التیام تسهیل شود. همچنین جراح توصیه‌های لازم را درباره‌ی وضعیت بدن هنگام نشستن یا دراز کشیدن ارائه می‌دهد تا بیمار درد کمتری را متحمل شود. اگر فعالیت زیادی دارید، باید سطح فعالیت‌ها را به مدت حداقل شش هفته به شدت کاهش دهید. پزشک معالج زمان مناسب ازسرگیری فعالیت‌ها را اعلام می‌کند. شاید لازم باشد که یک ماه مرخصی بگیرید تا در دوران بهبود با مشکلی مواجه نشوید.

نتایج ابدومینوپلاستی
اکثر بیماران از نتیجه‌ی ابدومینوپلاستی و شکل شکم بعد از عمل کاملاً رضایت دارند. با این حال چون ابدومینوپلاستی یا تامی تاک عمل بزرگی است و استرس روحی و جسمی شدیدی را به همراه دارد، ممکن است تا چند ماه بعد از جراحی حال طبیعی نداشته باشید. بعد از جراحی زیبایی شکم باید رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنید و ورزش کنید تا نتیجه‌ی عمل حفظ شود.

عوارض جانبی و خطرهای احتمالی بعد از ابدومینوپلاستی
•    درد و ورم در روزهای بعد از جراحی زیبایی شکم عادی است. پزشک در صورت لزوم مسکن تجویز میکند و بیمار را برای مدیریت درد راهنمایی میکند. این ناراحتی چند هفته تا چند ماه ادامه دارد.
•    بیحسی، کبودی و خستگی عمومی نیز در این مدت تجربه میشود.
•    ابدومینوپلاستی نیز مانند هر جراحی دیگری با خطراتی همراه است. به خاطر داشته باشید که جراحی بر بخش بسیار مهمی از بدن اثر میگذارد. عوارض این عمل نادر است و شامل مواردی چون عفونت، خونریزی زیر لایهی پوستی یا تشکیل شدن لختهی خونی میشود که ممکن است وارد ریه شود و تنفس را مختل کند. چنانچه گردش خون به دلیل ابتلا به دیابت یا ناراحتیهای قلبی، بیماری کبدی یا ریوی یا سابقهی لختهی خون ضعیف باشد، خطر لخته شدن خون بعد از عمل افزایش مییابد. در این موارد باید به دکتر قلب مراجعه شود.
•    احتمال دارد فرایند التیام یافتن زخمها به خوبی انجام نشود، در نتیجه جای زخم مشخصتر میشود یا پوست بیشتر آسیب میبیند. انجام جراحی ثانویهی ترمیمی در چنین شرایطی ضرورت مییابد.
•    اسکار عمل ابدومینوپلاستی نسبتاً واضح است و هرچند به مرور زمان تا حدی کمرنگ میشود، اما هرگز کاملاً محو نمیشود. جراح کرمها یا پمادهای خاصی را برای استفاده بعد از التیام یافتن کامل زخم توصیه میکند تا جای زخم باقیمانده کمتر شود.

هزینه ابدومینوپلاستی
هزینه‌ی عمل ابدومینوپلاستی برای تمام بیماران یکسان نیست. هزینه‌ی عمل شامل موارد زیر می‌شود:
•    هزینه‌ی بیهوشی
•    هزینه‌های بیمارستان یا مرکز جراحی
•    آزمایش‌ها
•    گن بعد از جراحی
•    داروهای تجویز شده
•    حقالزحمه جراح

سوالات رایج
اگر اضافه وزن پیدا کنم، شکمم دوباره بزرگ میشود؟
اگر قصد چاق شدن دارید، نباید عمل ابدومینوپلاستی را انجام دهید. چنانچه تغذیه‌ی مناسبی داشته باشید و ورزش کنید، نتایج عمل ابدومینوپلاستی ماندگار خواهد بود. حتی اگر اضافه وزن پیدا کنید، بعید است که تمام چربی‌ها دوباره در شکم جمع شود.

بعد از جراحی زیبایی شکم میتوانم باردار شوم؟
بله، بعد از ابدومینوپلاستی مشکلی برای بارداری وجود ندارد. بسیاری از بیماران بعد از این عمل زایمان طبیعی را در موعد مقرر و بدون هیچ مشکلی انجام می‌دهند و فرزندانی سالم به دنیا می‌آورند. با این حال اگر برای باردار شدن در یک سال آینده برنامه دارید، بهتر است این عمل زیبایی را به تاخیر بیاندازید. اما اگر ظرف یک سال قصد باردار شدن ندارید و از سلامت مناسبی برخوردار هستید، می‌توانید متقاضی ابدومینوپلاستی باشید.

بعد از جراحی زیبایی شکم میتوانم راه بروم؟
فردای روز جراحی زیبایی شکم می‌توانید راه بروید. البته ممکن است نتوانید مسافت زیادی راه بروید، اما می‌توانید یک و نیم تا سه متر راه بروید. به موازات پیشرفت دوران بهبود می‌توانید بیشتر راه بروید. مقدار زیادی از انرژی خود را بعد از گذشت حدوداً دو هفته بازخواهید یافت. بعد از سپری شدن چهار هفته می‌توانید تقریباً هر قدر که دوست دارید، راه بروید. 

سفر هوایی بعد از ابدومینوپلاستی مجاز است؟
تشکیل شدن لخته خون حین پرواز یکی از خطرهای مربوط به مسافرت هوایی، حتی در صورت جراحی نکردن است. چنانچه به تازگی عمل جراحی انجام داده باشید، خطر تشکیل شدن لخته خون افزایش می‌یابد. پزشکان مصرف داروهای رقیق کننده خون را برای به حداقل رسیدن این خطر توصیه می‌کنند. آمپول رقیق کننده خون از چند روز قبل از پرواز تا چند روز بعد از آن هر روز تزریق می‌شود.

تا چه مدت بعد از ابدومینوپلاستی باید گن بپوشم؟
ورم واکنش طبیعی بدن به جراحی است. ورم معمولاً کاملاً عادی است، اما به آهستگی فروکش می‌کند. گن فشرده کننده ورم را به حداقل می‌رساند. تا زمانی که شکم بعد از ابدومینوپلاستی متورم است، باید گن بپوشید. توصیه می‌شود که حداقل شش تا هشت هفته بعد از جراحی زیبایی شکم، گن بپوشید. البته اگر ورم شکم بعد از هشت هفته از بین نرود، بهتر است همچنان از گن استفاده کنید. به علاوه بستن گن به صاف شدن جای زخم عمل کمک می‌کند.  

جای زخم ابدومینوپلاستی در کدام نقطه از بدن باقی میماند؟
جراحی زیبایی لاغری شکم بدون جای زخم نیست. شدت اسکارهای این عمل به عامل‌های متعددی بستگی دارد که از آن جمله می‌توان به به میزان پوستی که باید برداشته شود، توانایی التیام یافتن بدن، سابقه تشکیل جای زخم، مهارت جراح و تکنیک به کار برده شده بستگی دارد. اکثر جراحان سعی می‌کنند از تکنیکی استفاده کنند که جای زخمی را به جا بگذارد که یک مایوی معمولی آن را بپوشاند. حتماً در جلسه‌ی مشاوره‌ی قبل از عمل درباره‌ی نوع برش، تکنیک و محل ایجاد برش‌ها با جراح صحبت کنید.  
 
 آیا ترکهای پوستی بعد از عمل ابدومینوپلاستی روی شکم باقی میماند؟
چنانچه عمل ابدومینوپلاستی کامل انجام شده باشد، تمام ترک‌های پوستی زیر ناف برداشته می‌شود. بعضی از ترک‌های بالای ناف نیز بسته به شدت شل بودن پوست برداشته می‌شود. حتی اگر ترک‌های بالای ناف برداشته نشود، این ترک‌ها حداقل به پایین شکم منتقل می‌شود. اگرچه ترک پوستی در عمل یک نوع جای زخم (اسکار) است و بنابراین از روی پوست محو نمی‌شود، اما کشیدن پوست در عمل ابدومینوپلاستی باعث می‌شود که ترک‌های پوستی نیز کشیده شود و در نتیجه ترک نامشخص‌تر شود. 

اگر بعد از ابدومینوپلاستی اضافه وزن پیدا کنم، شکمم عادی به نظر خواهد رسید؟
جراحی زیبایی شکم با هدف برداشتن حجم زیادی از چربی انجام نمی‌شود، هر چند این هدف نیز در این عمل محقق می‌شود. هدف اصلی ابدومینوپلاستی این است که عضلات کشیده شود و یا پوست اضافی برداشته شود. بنابراین اگر وزنتان بعد از عمل زیبایی شکم زیاد شود، شکم صرفاً مانند زمانی که وزن بالا می‌رود، بزرگ می‌شود و هیچ گونه بدشکلی ایجاد نمی‌شود.